עוד תרופה מקורית לטבע? הלקווינימוד - לטיפול בזאבת

‎‎הלקווינימוד מיועדת במקור לטיפול בטרשת נפוצה, וכעת נערכים בה ניסויים קליניים שלב ‏III‏ ■ בשבועות הקרובים יתחיל גיוס מתנדבים לניסוי הקליני שלב ‏IIa‏, שיבחן האם הלקווינימוד יעיל לחולים בזאבת

‎‎אל סל התרופות המקוריות שמשווקת טבע אמורה להצטרף בעוד כשנתיים תרופת ה-‏‏laquinimod‏, לאחר שתקבל את האישורים המתאימים. בדומה לקופקסון, התרופה המקורית החשובה ביותר של טבע , גם הלקווינימוד מיועדת לטיפול בטרשת נפוצה, וכעת נערכים בה ניסויים קליניים שלב ‏III‏.

אלא שבמקביל נבחנת גם האפשרות שהלקווינימוד מועילה לחולים במחלה אחרת - זאבת (לופוס). בשבועות הקרובים טבע תתחיל לגייס מתנדבים לניסוי הקליני שלב ‏IIa‏ שיבחן זאת, ובקיץ הניסוי אמור להתחיל. הניסוי יבחן את הבטיחות, הסבילות וההשפעה הקלינית של הלקווינימוד על חולים בזאבת שפוגעת בכליות (‏Lupus Nephritis‏) וזאבת שפוגעת במפרקים (‏Lupus arthritis‏).

זאבת היא מחלה אוטואימונית, בה הנוגדנים של הגוף עצמו נקשרים לרקמות כמו מפרקים או כליות, וגורמים לדלקות ולהרס האיבר. טבע ניסתה בעבר לפתח תרופה לטיפול בזאבת, פפטיד סינטטי בשם ‏Edratide‏. אלא שניסוי קליני שלב ‏II‏ נכשל, והחברה הודיעה על כך בסוף 2007.

טבע מפתחת את הלקווינימוד בשיתוף עם חברת ‏Active Biotech‏ השבדית. בניגוד לקופקסון שניתן בהזרקה זוהי תרופה אוראלית, אחת ממספר תרופות שצפויות להגיע לשוק בשנתיים הקרובות. ה-‏‏FDA‏ (מנהל המזון והתרופות האמריקני) בוחן את התרופה בהליך מקוצר. מחקרים קודמים הצביעו על כך שהתרופה יעילה לא רק לטיפול בטרשת נפוצה אלא גם במחלות אוטואימוניות אחרות כמו קרוהן, דלקת פרקים שגרונית וזאבת, ובעקבות זאת מגיע הניסוי הנוכחי.

טבע, בניהולו של שלמה ינאי, נסחרת בנאסד"ק ובתל אביב לפי שווי שוק של 54 מיליארד דולר. ליבת העסקים של טבע, כ-70% מפעילות החברה, היא הגנריקה, והיתר הם המוצרים המקוריים - קופקסון, אזילקט לטיפול בפרקינסון, מוצרי נשימה ומוצרי בריאות האישה. ‏‎‎‏