ברקליס קפיטל: "בנק ישראל נסוג מרכישות הדולרים"

כלכלני הבנק בסקירה מקיפה על המשק: "בנק ישראל מעדיף ייסוף הדרגתי של השקל" ■ מזהירים מפני השקעה בשקל בטווח הקצר משיקולי ריבית, אך שוריים לטווח בינוני-ארוך ■ צופים צמיחה של 3.5% השנה

הצמיחה הכלכלית בישראל צוברת תאוצה והדבר יגרום להמשך התחזקות השקל בטווח הבינוני-ארוך, אולם בטווח הקצר הסיכון לשקל גבוה יחסית כיוון שבנק ישראל לקח פסק זמן בהעלאות ריבית הבסיס במשק. כך מעריכים כלכלני ברקליס בסקירה מקיפה על השוק הישראלי, שהגיעה לידי "גלובס".

"רנסס הצמיחה". כך מגדירים בברקליס את ההתאוששות הכלכלית בישראל, לאחר שהמשק צמח ב-0.7% בשנת 2009 וצלח מיתון קל יחסית שנמשך 2 רבעונים. ואולם, באותה נשימה מזהירים הכלכלנים כי בחודשים האחרונים נרשמה התמתנות בייצוא והדבר עלול להכביד על הצמיחה בהמשך. הייצוא מהווה יותר מ-40% מצמיחת התמ"ג בישראל. ייצוא ההיי-טק, שמהווה 46% מסך הייצוא הישראלי, נפל ב-18% בחודשים דצמבר-פברואר.

בברקליס מעודדים מאוד מהנתונים הכלכליים של ישראל, ובכללם מהגירעון שהסתכם אשתקד ב-5.2% מהתוצר (לעומת צפי ל-6% בתחילת 2009) וכוונת משרד האוצר להפחית את יחס החוב/תוצר של ישראל מ-80% היום לכ-60% בתוך עשור. האנליסטים מעריכים כי המשק יצמח ב-3.5% השנה (בדומה לתחזית בנק ישראל) וב-3.6% בשנה הבאה., כאשר הייצוא צפוי לצמוח השנה ב-7% בכל אחת מהשנתיים הקרובות.

ועם הצפי לביצועים טובים של הכלכלה מגיעה גם ההערכה השורית של ברקליס על השקל. האנליסטים, שצפו כי הדולר יגיע ל-3.65 שקלים עד סוף 2009 ובפועל היו קרובים למציאות שכן הדולר ירד ל-3.68 ש', מעריכים כעת שהדולר ייחלש ל-3.5 שקלים עד סוף 2010 ול-3.4 שקלים עד סוף 2011.

"בנק ישראל נסוג מרכישות הדולרים"

המספרים הללו עולים בקנה אחד עם תחזיות אחרות של הבנקים הזרים, כדוגמת מורגן סטנלי מריל לינץ', גולדמן זאקס ו-JP מורגן שצופים גם כן הידרדרות של הדולר לעבר ה-3.4 שקלים במהלך השנתיים הקרובות.

ומה חושבים בברקליס על ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח? ובכן, האנליסטים מדגישים כי הנגיד סטנלי פישר יוצא בהדרגה משוק המט"ח. בחודש אוגוסט הוא הפסיק לבצע רכישות קבועות מדי יום וכעת בנק ישראל מתערב באופן אקראי בשוק. בברקליס מסבירים כי בנק ישראל מנסה למתן את ייסוף השקל, אך לא לעצור אותה לחלוטין אלא "לתת לכוחות השוק לפעול".

"בנק ישראל נסוג מרכישות הדולרים", כותבים האנליסטים. "אחת הדרכים שלו להאט את ייסוף השקל היא שמירה על ריבית נמוכה לתקופה ממושכת יותר".

לפני כשבועיים שיגר ברקליס מסר ברור ללקוחותיו: צאו מפוזיציית הלונג על הדולר-שקל, לטווח הקצר כמובן. כמו אז, גם היום מדגישים האנליסטים כי תהליך העלאת הריבית לרמות נורמליות יהיה איטי מהצפוי, כך שבטווח הקצר השקל עשוי להיחלש מול הדולר. הם סבורים כי הריבית תעמוד בסוף השנה על 2.25%, לעומת 2.75% בתחזיות מוקדמות יותר שלהם עד לאחרונה.

"בטווח הבינוני, אנו עדיין מעדיפים סל שורט על הדולר והאירו כחלק מההמלצות החיוביות שלנו על השקל", מסרו הכלכלנים. "עם זאת, בנק ישראל מעדיף ייסוף הדרגתי של השקל תוך שמירה על יציבות מחירים. אנו חיוביים על השקל לטווח בינוני-ארוך אבל הסיכון בפוזיציית לונג גדל כעת".