הבורסה בדרך לגל ירידות? יתרות השורט על מדד המעו"ף נושקות לשיא של כ-4 חודשים

הפוזיציות של השורטיסטים נגד המעו"ף שוהות ברמה הגבוהה ביותר מאז ה-26 בנובמבר - האם גם הפעם זה ייגמר ב"שורט סקוויז"? ■ המניות על הכוונת: פרטנר עם זינוק של 68% ביתרות השורט מתחילת השנה, טאואר עם שיא של פוזיציות שורט, כלל ביטוח ואפריקה ישראל

יתרות השורט (מכירה בחסר) על מדד המעו"ף ירדו ב-1.5% בשבוע שהסתיים ב-11 במארס, אולם הן עדיין נמצאות ברמה הגבוהה ביותר מאז ה-26 בנובמבר. כך עולה מנתוני הבורסה ל-11 במארס (הנתונים המעודכנים ביותר). יתרות השורט על המעו"ף הסתכמו ב-458 מיליון שקל בשבוע שהסתיים ב-11 במארס, לעומת 465 מיליון שקל בשבוע שלפני כן.

מכירה בחסר הינה פעולה המאפשרת לסוחר להרוויח כאשר הנכס נמצא בירידה. במילים אחרות, השורטיסטים (אלה המבצעים את פעולות המכירה בחסר) מאמינים כי אותו נכס יירד ולפיכך הם מנסים להרוויח מירידה זו.

לעיתים, עלייה משמעותית ביתרות השורט על נכס מסוים מגיעה לפני גל ירידות; ואולם, במידה והשורטיסטים טעו והנכס ממשיך לעלות, לעיתים הם ממהרים לסגור את פוזיציות השורט שפתחו על ידי רכישת הנכס, מה שמוביל לעלייה חדה בערכו (תהליך המכונה "שורט סקוויז"). כך קרה ב-26 בנובמבר, כאשר יתרות השורט על המעו"ף עלו לכחצי מיליארד שקל כשהמדד שהה ברמה של 1,078 נקודות. השורטיסטים ציפו לירידה אך הבורסה המשיכה לעלות. 3 שבועות לאחר מכן, כאשר המעו"ף עלה ב-6.3%, השורטיסטים סגרו פוזיציות ויתרות השורט על המדד ירד לכ-300 מיליון שקל בלבד.

בשבועות האחרונים, עם התקרבו של המעו"ף לשיא ההיסטורי, מנסים השורטיסטים פעם נוספת את מזלם ויתרות השורט על המדד המוביל עלו. מדד המעוף מרוחק כ-1.5% בלבד מהשיא ההיסטורי אותו רשם באקוטובר 2007 רמת 1,237 נקודות.

אך לשורטיסטים יש גם מניות ספציפיות על הכוונת. יתרות השורט במניית פרטנר הן הגבוהות ביותר בקרב מניות המעו"ף 187 מיליון שקל בשבוע שהסתיים ב-11 במארס, עלייה של 3.3% לעומת השבוע שלפני כן. בשבועות האחרונים הגדילו הסוחרים בהדרגה ובעקביות את פוזיציות השורט על פרטנר; לשם ההשוואה, בתחילת השנה עמדו יתרות השורט על המניה ברמה של 111 מיליון שקל, כך שמאז הן זינקו ב-68%.

בקרב המניות במדד ת"א-75, כלל ביטוח מרכזת את יתרות השורט הגדולות ביותר (91.6 מיליון שקל) ואחריה טאואר , שיתרות השורט שלה עדיין שוהות בשיא 58 מיליון שקל. מניית טאואר זינקה בחדות בחודשים האחרונים ובמקביל זינקו גם יתרות השורט על המניה. מתחילת השנה הן עלו בלא מפחות מ-752%, מרמה של 6.8 מיליון שקל בלבד ב-7 בינואר ל-58 מיליון שקל ב-11 במארס. מניית אפריקה ישראל "זכתה" במקום השלישי בריכוז יתרות השורט, עם 55.7 מיליון שקל, עלייה של 11% בשבוע.