ליהמן ברדרס: דחיית מחיקות, בדיית רווחים בהודו וסתימת פיות

בכיר בליהמן ברדרס הזהיר במכתב לסמנכ"ל הכספים מפני התנהלות ההנהלה הבכירה, כ-4 חודשים בלבד לפני קריסת בית ההשקעות ■ בין היתר הוא הזהיר מפני "עשרות מיליארדי דולרים" של נכסים רעילים שלא נמחקו מהמאזנים ■ ימים ספורים לאחר שליחת המכתב - הוא פוטר

קופת השרצים של ליהמן ברדרס ממשיכה להיפתח. שבוע לאחר פרסום הדו"ח החמור שהאשים את בכירי בית ההשקעות בטריקים חשבונאיים שהביאו לקריסתו בספטמבר 2008, חושף היום העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי אחד מבכירי החברה הזהיר באי-מייל כי הוא חושד שההנהלה הבכירה הפרה את הקוד האתי הפנימי של ליהמן ברדרס. אותו בכיר פוטר כעבור מספר ימים.

מת'יו לי כיהן כסגן נשיא בכיר בליהמן ברדרס. ב-18 במאי 2008 הוא שלח אי-מייל לסמנכ"ל הכספים של ליהמן דאז, ארין קאלן, וכן לאחראי על תחום ניהול הסיכונים בבית ההשקעות, כריס אומרה. במכתב הוא הביע חשש שמא ההנהלה הבכירה מסתירה מפני המשקיעים והרגולטורים מידע חיוני באשר לשווי הנכסים של החברה.

באותם ימים, כשנה לאחר פרוץ משבר הסאב-פריים, היו בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים עסוקים במחיקות עתק בגין ירידת נכסיהם, בעיקר אגרות חוב מגובות משכנתאות וני"ע אחרים שהיו קשורים לשוק הדיור המדמם. לי טען שהנהלת ליהמן ברדרס דחתה חלק ניכר מהמחיקות אותן הייתה אמורה לבצע, ככל הנראה מתוך אמונה שהשווקים יתאוששו וערך הנכסים יעלה. כל זאת במטרה להימנע מפשיטת רגל.

תעלולים חשבונאיים

לי, שעבד במשך 14 שנים בליהמן ברדרס, טען במכתבו שהחברה מחזיקה "עשרות מיליארדי דולרים של מאזנים בלתי מאומתים, שעלולים להיות 'רעילים'". בהמשך הוא כתב: "אני מאמין שהאופן בו בחרה החברה להציג חלק מהנכסים בדו"חות שלה, יש בו פוטנציאל להטעיית הציבור והרשויות הממשלתיות".

לי הפנה גם האשמות ספציפיות יותר כלפי הסניף של ליהמן ברדרס במומבאי, הודו. במכתבו הוא הזהיר, כי "ישנה סבירות ממשית לסילוף עובדות על ידי הסניף הזה".

אחת הדוגמאות הבולטות לתעלולים הפיננסיים שביצעו בכירי ליהמן ברדרס אכן התרחשה בהודו. ה"ג'ורנל" מדווח, כי בדו"חות הכספיים של הרבעון הראשון של 2008, ליהמן ברדרס רשם רווח של 400-600 מיליון דולר בגין השקעתו במפעל לייצור חשמל בשם KSK.

באביב אותה שנה, ליהמן ברדרס טענה שהיא העלתה את שווי המפעל בספריה משום שמשקיע השקיע במפעל לפי שווי גבוה יותר מכפי שהיה רשום בספרים שלה. לאחר מכן, התגלה השקר של בכירי ליהמן ברדרס, שכן דייוויד איינהורן מקרן הגידור גרינלייט אמר למשקיעים ב-21 במאי 2008 שליהמן ברדרס רשם את אותו רווח בגין המפעל בשל "ציפיות" ההנהלה למימון לפני הנפקת המפעל, וכן בשל גורמים נוספים.