סלינגר: "לא בטוחה שהלקחים נלמדו; המצב היום גרוע מ-2007"

פסגת הנדל"ן של "גלובס" בעיצומה ■ יובל בן זאב: "אין לאף אחד מאיתנו את כל החוכמה; עוד ניתוח יכול רק להוסיף" גיל גזית: "העלאות דירוג לחברות הנדל"ן? אולי במחצית 2011" ■ לכל הידיעות מהפסגה

"הלקח המשמעותי מהמשבר הוא האבחנה בין גיוס הון לגיוס חוב. יש לסנן את החלומות כי הרווחים יבואו לבעלי ההון ובעלי החוב יקבלו, במקרה הטוב, את היקף החוב המלא עם הריבית. בעלי החוב לא רוצים חלומות אלא רוצים להיפגש עם הכסף חזרה. כאשר היו הצלחות, בעלי החוב לא נהנו מהן וכאשר היו כשלונות, כולנו זוכרים מה קרה".

את הדברים האלה אמר היום (א') יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים, בפאנל "חלון הגיוסים נפתח מחדש" בפסגת הנדל"ן 2010 של "גלובס". בן זאב מסקר, בין היתר, את אפריקה ישראל שהוציאה השנה לפועל את הסדר החוב הגדול ביותר אי פעם של חברה ציבורית במדינה.

בפאנל השתתפו גם דני ברק, מנכ"ל לידר שוקי הון, גדי בן חיים, ראש תחום השקעות בנדל"ן בקבוצת הראל, גיל גזית, מנכ"ל מידרוג ודורית סלינגר, מנכ"ל S&P מעלות. במוקד הדיון עמדו הנושאים הבאים: היזמים עוזבים את הבנקים וחוזרים לשוק ההון, האם השוק מתמחר את הסיכונים בענף הנדל"ן ונדל"ן יזמי או נדל"ן מניב.

דני ברק אמר, כי יש להבין ששוקי ההון מעגליים ולכן במשברים אין צורך למכור את אגרות החוב בפאניקה כי לרוב הן עולות חזרה אף מעבר למחירי המכירה. לדבריו, "שוק ההון מאוד פתוח לחברות הנדל"ן המניב והראייה היא ההנפקה הקרובה של קבוצת עזריאלי. גם החברות היזמיות, בעיקר אלה שמתמקדות בישראל, הוכיחו את עמידותן היחסית במשבר האחרון".

סלינגר הוסיפה, כי "גל הגיוסים האחרון לא נובע משיפור ברמת החברות. הנזילות הגבוהה והיעדר האלטרנטיבה הם שמאפשרים את הגיוסים, ואני לא בטוחה שהלקחים נלמדו. בעיניי המצב היום גרוע מהמצב ב-2007 כי אז אף אחד לא ממש צפה את המשבר. ב-2010, עם תמחור כל כך חסר, הדברים היו צריכים להילקח בחשבון והם לא".

"אין לאף אחד את כל החוכמה"

"אני מקבל את הדברים של סלינגר", אמר בן זאב, "ויש לפתוח את התשקיף ולנתח את ההנפקה. אם המוסדיים לא רוכשים בהנפקה נתח משמעותי, יש לשים לכך לב. יש שורה מצוינת של חברות, כמו מליסרון ואמות , שיש בהן פער משמעותי בין התשואה למשקיע לבין תשואת אגרות החוב. מתחיל להיווצר פה איזשהו חוסר שיווי משקל לגבי פרמיית הסיכון".

כשנשאל האם דירוג האג"ח של החברות עדיין רלוונטי, ענה גיל גזית: "התשובה חיובית שכן עובדה שכ-90% מההנפקות הן מדורגות. אותי מאוד מטריד שגם היום יש חברות שמנפיקות ללא דירוג. לטעמי, הדירוג של חברות הדירוג אינו מוטל בספק". דבריו של גזית קיבלו חיזוק מברק, שאמר כי כיום הדירוג נלקח בחשבון אולם מבוצעות הרבה בדיקות עצמאיות נוספות וזה נדבך חשוב מהמשבר הנוכחי כי לפניו, 80% מהחשיבה לפני ההנפקה התבססה על הדירוג.

"צריך לזכור שאין לאף אחד מאיתנו את כל החוכמה ולכן עוד ניתוח יכול רק להוסיף", אמר בן זאב. "אם חברה לא מדורגת - אותי זה מרתיע. חברה שבחרה ללכת לשוק בלי דירוג משחררת סיגנל לשוק שהיא בהכרח פחות טובה".

בן חיים התייחס להיעדרם של המוסדיים מגל ההנפקות הנוכחי והסביר כי "בחלק מהמקרים הגיוס לא מספיק אטרקטיבי. ראינו כמעט את כל חברות הביטוח רוכשות אקוויטי, זה עושה כרגע הרבה יותר היגיון. ברגע שהאג"ח הופכות לאלטרנטיבה פחות אטרקטיבית יש לנו מחלקה שמבצעת עסקאות ומעניקה אשראי באופן ישיר. אלטרנטיבה נוספת היא השקעה ישירה בנדל"ן בעסקאות עם מרווח יפה מול תשואות האג"ח".

גזית הוסיף, כי "חברות הנדל"ן שעיקר עיסוקן בנדל"ן תוכלנה לקבל אולי במחצית השנייה של 2011 העלאת דירוג. אני לא רואה את אלה שמתעסקות בחו"ל מקבלות שינוי דירוג. אני מאמין שקודם זה יתחיל בהדירוג לפני הדירוג עצמו. יש לזכור, אנחנו עדיין בשיאו של המשבר גם אם הדברים כאן נראים אחרת. קל להוריד דירוג אבל קשה מאוד להעלות את הדירוג חזרה".