מבקר המדינה: הפיגור בקו המהיר לירושלים - אשמת הרכבת

עיכוב של 8-10 שנים שבמהלכו התנפחה עלות הפרויקט מ-3 מיליארד שקל ל-6 מיליארד שקל ■ בין הממצאים: הצגת נתונים מופרכים על תוואי חלופי

חברת רכבת ישראל היא האחראית לפיגור של 8-10 שנים בהשלמת פרויקט הקו המהיר לירושלים. כך מעלים ממצאי ביקורת מבקר המדינה, שנודעו "לגלובס".

בדיקת המבקר העלתה כי הרכבת לא החלה בתכנון המפורט של הקו המהיר לפני אמצע 2004, אף שהממשלה הורתה לה להתחיל כבר ב-2001. בנוסף, מתברר כי הרכבת "קבעה עובדות בשטח" לאגף התקציבים באוצר, שהביאו להוצאת כספים רבים מעבר לצרכים המקוריים. בדיקת המבקר העלתה עוד כי הרכבת הציגה נתונים מופרכים בוויכוחים על תוואי חלופי שהציעו הירוקים ופיגרה במועדים שקבעו לה רשויות התכנון. חלק מהממצאים עולים בקנה אחד עם תחקיר של משה ליכטמן במוסף G של "גלובס" מינואר 2009. הממצאים שיפורסמו בדו"ח השנתי הקרוב של המבקר מתווספים לממצאים החמורים שפורסמו בדו"ח הקודם על החריגות התקציביות של הפרויקט, המגיעות לכ-3 מיליארד שקל.

הקו המהיר הוא פרויקט להקמת מסילת רכבת כפולה מירושלים לנתב"ג, שתאפשר לרכבות חשמליות לנוע במהירות 160 קמ"ש ולעבור את המרחק מירושלים לת"א בפחות מ-30 דקות. החלק המזרחי של התוואי, משער הגיא לירושלים, כולל גשר ומנהרות וביצועו הוגדר "משימה הנדסית שכמותה לא נעשתה עד היום בישראל". ב-2003 נאמדה עלות הפרויקט בכ-3 מיליארד שקל, ותאריך הסיום נקבע לשנת 2008. מאז התנפח האומדן ל-6 מיליארד שקל (במחירי 2003), ומועד הסיום נכון להיום הוא שנת 2016. בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת בחודש שעבר, העריך נציג אגף תקציבים באוצר כי אם יימשכו העבודות בקצב הנוכחי הן לא יסתיימו לפני 2018. בהתייחסו לחריגות התקציביות קבע המבקר כי הרכבת הציגה לממשלה אומדנים כספיים לא ריאליים.

הזירוז גרם לעיכוב

המבקר ציין כי לחברת הרכבת לא היתה תשתית ניהולית ויכולת מקצועית לספק אומדנים אמינים, אך נמנע מהסקת מסקנות אישיות נגד בכירים ברכבת ותלה את האשם בחוסר ניסיונה של הרכבת בפרויקטים הנדסיים מורכבים.

המסקנה המרכזית העולה מהבדיקה היא כי הנוהל המזורז שנקבע לפרויקט הביא לעיכובים ולחריגות הבלתי סבירים שבו. לפי נוהל זה, אושר לרכבת להתחיל בביצוע לפני שהושלמו הליכי התכנון ואומדן תקציבי מפורט.

עוד עולה מהבדיקה כי העיכובים בתכנון המפורט של הקו סייעו לרכבת לטרפד את הצעתם של המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע לבנות מנהרה ארוכה במקום גשר, ומנהרות נוספות כדי לצמצם את הפגיעה בערוץ נחל יתלה ובגן הלאומי הרי יהודה. הרכבת טענה כי הצעת הירוקים מייקרת משמעותית את הקו.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל העבירה למשרד מבקר המדינה את הערותיה והתייחסותה המלאה לטיוטת דו"ח הביקורת. רכבת ישראל סבורה, כי מקומם של רשות הטבע והגנים ושל משרד הפנים נפקד כלא היה, הגם שיש להם אחריות רבה לעיכובים שנגרמו ונגרמים בקידום הקו המהיר לירושלים. הרכבת מקווה, שכלל הגורמים הרלוונטיים המעורבים בקידום הקו יסיקו מסקנות מדו"ח הביקורת, ויפעלו להשלמת ביצועו בהקדם האפשרי".