ירידה של 50% ברווחי התעשיה האווירית ל-61 מיליון דולר

המכירות והרווח הנקי של תע"א התכווצו, אבל היו"ר מרוצה: "הוכחנו חוסן בלתי רגיל" ■ יאיר שמיר: "עברנו שנה קשה ויצאנו מחוזקים בחלק מהדברים ויעילים במקומות אחרים; הרווחיות נשחקה, אולם החברה רווחית"

הרווח הנקי של התעשייה האווירית בשנת 2009 הסתכם ב-73 מיליון דולר, בהשוואה ל-137 מיליון דולר בשנת 2008. החברה מדווחת כי "רווחיות זו הושגה למרות הירידה החדה ברווחי החברה בפעילותה בתחומים האזרחיים". גם במכירות החברה נרשמה צניחה. המכירות עמדו על 2.9 מיליארד דולר בשנת 2009, לעומת 3.6 מיליארד בשנת 2008.

הרווח הגולמי של החברה ב-2009 עמד על 436 מיליון דולר, לעומת 509 מיליון דולר בשנה הקודמת. עם זאת, הנתח של הרווח הגולמי עלה ל-15% מהמכירות לעומת 14% ב-2008. החברה מציינת כי חישוב הרווח הנקי, ללא מימון פרישת עובדים וללא תשלום מס ייחודי לשנה זו, היה מגיע לכ-130 מיליון דולר.

התייעלות וחיסכון

מכירות החברה ב-2009 הסתכמו ב-2.9 מיליארד דולר, לעומת 3.6 מיליארד בשנה הקודמת. את השנה סיימה תע"א בצבר הזמנות של 7.9 מיליארד, אליהם התווספו בשלושת החודשים הראשונים של שנה זו עוד הזמנות בסך של 1.9 מיליארד דולר.

מהדיווח על הרבעון הרביעי של 2009 עולה כי המכירות עמדו על 761 מיליון דולר בהשוואה ל-803 מיליון דולר ברבעון מקביל ב-2008. עם זאת, הרווח הגולמי ברבעון הרביעי הסתכם ב-123 מיליון דולר, לעומת 119 מיליון דולר ברבעון מקביל בשנה קודמת.

הוצאות החברה למחקר ופיתוח הסתכמו ב-122 מיליון דולר, המהווים 4.2% מהמכירות, בהשוואה ל-127 מיליון בשנת 2008, שהיוו 3.5% מהמכירות. הוצאות שיווק הנהלה וכלליות הגיעו ל-193 מיליון דולר, לעומת 197 מיליון בשנת 2008. החברה מדווחת כי הירידה, 3%, "נובעת מהתייעלות ומצעדי חיסכון".

"לדעתי", אומר יו"ר החברה, יאיר שמיר, "התעשייה האווירית הוכיחה חוסן בלתי רגיל. עברנו שנה קשה ויצאנו מחוזקים בחלק מהדברים ויעילים במקומות אחרים. הרווחיות נשחקה, אולם החברה רווחית, עם גידול במזומנים שנבעו מפעולות שוטפות".

הירידה בהזמנות, בפעילות וברווחיות מתרכזת בשני תחומי הפעילות האזרחית של החברה: מכירת מטוסי מנהלים וביצוע הסבות של מטוסי נוסעים למטוסי מטען. ההערכה היא שפעולות ההסבה יתאוששו בצמוד להתאוששות מהמשבר הכלכלי העולמי.

צופים שהסחר העולמי ב-2010 במטוסי מטען יעלה ב-8% , וסביר שתע"א תהנה מאיזושהי חזרה לפעילות בנושא הסבת מטוסים למטען, אם כי, לפחות השנה, לא לרמה הקודמת. לעומת זאת, ההערכות הבינלאומיות הן שהמשבר במטוסי המנהלים לא יחזור השנה למסלולו הקודם.

במהלך המשבר העולמי הוצעו למכירה, ועדיין מוצעים, מטוסי מנהלים רבים, מ"יד שנייה" ובמקביל, במשך שנה וחצי הצטברו מלאים גדולים אצל היצרנים בעולם.

המצב הזה מטיל מציל צל על התקווה להתאוששות בתחום מטוסי המנהלים, והיא ככל הנראה לא תתרחש במהלך השנה. הירידה המשמעותית, כ-50%, בפעילות האזרחית, בעיקר בהסבת מטוסים, מביאה למצב בו מאות רבות של עובדים, עובדי מתכת והרכבה הפכו למובטלים סמויים שמגיעים יום-יום לעבודה, ללא מעש, שכן המיומנויות שלהם לא מאפשרות לשלב אותם בפעילויות אחרות של החברה.

כץ עוצר

הניסיונות של הנהלת החברה להגיע להסדר כלשהו, כולל שחרור של עובדים המתקרבים לגיל פרישה, או מעבר עובדים למפעלים אחרים בחברה, נעצר על-ידי "האיש החזק" בתע"א, ח"כ חיים כץ (ליכוד), יו"ר וועד העובדים, שהוא גם יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת.

לדברי היו"ר שמיר, "אכן יש כיסי אבטלה פה ושם. עם זאת, מפעל שיגיד שאצלו אין כיסי אבטלה, לא יודע מה קורה אצלו. אצלנו כאן, אולי בגלל שאנשים לא חוששים מפיטורין, מדברים על זה".