פסח - חג הקורבן או חג החירות?

בכל דור ודור חייב אדם להוציא את עצמו לחופשי

חג הפסח המתקרב קרוי על שמו של קורבן הפסח. זהו גם חג החירות, וזוהי הזדמנות לדבר על קורבנות וחירות. אין בכוונתי לדבר על טקסים שבהם מעלים קורבנות לאלים, אלא על תופעה קרובה ומוכרת הרבה יותר - התנהגות קורבנית המתרחשת כאשר אנו מוותרים על עצמיותנו כדי לרצות את הסובבים אותנו, בין אם מדובר בחברים, בני משפחה, עמיתים לעבודה או מנהלים.

אם נסתכל סביבנו נוכל לבחין בקלות במיגוון קורבנות אנושיים - באנשים המוותרים על החופש האישי שלהם לבחור ולהפגין דעה עצמאית, מקצוע, צורת התנהגות ואפילו לבוש.

איך זה נראה?

במסגרת חיינו המקצועיים, הקורבנות האנושית מקבלת נפח גדול עוד יותר. מי שנמצא בתפקיד הקורבן תופס את עצמו כאדם פגום, החסר יכולת התמודדות עם העולם, וקורס תחת דרישות החיים. עמדת הקורבן גורמת לו להתכחש ליכולותיו, ואינה מאפשרת לו להתמודד עם בעיותיו.

הקרבן רואה את עצמו כמי שנתון לחסדיהם של אחרים. מכיוון שהוא חושש לעצם קיומו, הוא מוותר על עצמו. הוא מאמין כי אנשים מעריכים אותו רק בזכות מה שהוא לעשות עבורם, בסופו של דבר, תחושות אלו מהוות מעין נבואה המגשימה את עצמה, והוא מאבד את יכולתו לתפקד כאדם בוגר ועצמאי.

מצבי קורבנות

הדוגמא לעיל היא מצב קיצוני, אבל כל אחד מאיתנו נתפס לעתים לשיח קורבני ביחס לעצמו. למשל, אנחנו יכולים להאשים את עצמנו כאשר לא הצלחנו לסיים בזמן משימה שהתחייבנו לבצע, ולכנות את עצמנו בכינויי גנאי.

בעיני, קורבן הוא מי שלא יודע איך לקבוע מה חשוב לו, להציב גבולות, לטפח את עצמו ולהגן על עצמו.

כאשר אנו מסרבים לקחת אחריות על כשלונות, אנו מפגינים התנהגות קורבנית, ונכנסים לאינטראקציות של כעס, פחד ואשמה. קורבן המרגיש שהוא עומד לאבד את כל מה שיש לו, אינו יכול להרשות לעצמו להתקפל ולוותר ללא קרב. כתוצאה מכך, הוא נוקט בגישה תוקפנית ומקצין את תגובותיו.

כך גם אנו, כאשר אנו נכנסים לתוך גישה קורבנית, אנו מפגיזים את כל מי שניצב מולנו בארטילריה בעוצמה מירבית. התגובה לא מאחרת לבוא, וכך אנו יכולים להצטדק ולהצטייר בעיני עצמנו כקדושים מעונים, הנבגדים ומנוצלים שוב ושוב. מעגל הקורבנות גורם להרס עצמי, ואנו נעשים עבדים של דימויינו הקורבני.

איך נצא מעבדות לחרות?

מודעות עצמית

היו מספיק אמיצים להסתכל במראה ולהודות בכך שנמקלעתם למערבולת של הכשלה עצמית. הפסיקו לספר לעצמכם תירוצים שמונעים מכם להיחלץ ממלכודת הקורבנות. אם אתם רואים סביבכם "קורבנות אנושיים", כדאי שתפנימו כי הם השתקפות שלכם - רק קורבן יכול לזהות קורבנות אחרים.

במקום לחפש ישועה מבחוץ, התחילו לדאוג לעצמכם. בחנו את האמונות ששולטות בכם מקידמת דנא. אם אתם רוצים להשתחרר מהכבלים האוחזים בכם, היו מוכנים לנטוש את אותן אמונות שתוקעות אתכם בעמדת הקורבן הפאסיבי, וקחו פיקוד על חייכם.

השינוי מתחיל מבפנים

האופן שבו אחרים רואים אותנו הוא לא מענייננו. מה שיכול לשנות אותנו הוא האופן בו אנחנו רואים את עצמנו. כל עוד נחזיק בדימוי עצמי של חוסר ערך ונחיתות, נמשיך לייסר את עצמנו. אם אתם רוצים שינוי בחוץ - שנו את עצמכם והחוץ יתאים את עצמו אליכם.

קחו אחריות אישית והפסיקו להאשים אחרים בכשלונות שלכם. אל תחפשו מישהו שיקח את האחריות במקומכם. אין מפלט מעמדת הקרבן מלבד לקיחת אחריות על רגשותיכם, מחשבותיכם ופעולותיכם.

קביעת עובדות בשטח

הכריזו בקול רם על האמת שלכם, על דעותיכם, קיבעו קווים אדומים להתנהגויות שאינכם מוכנים לקבל והאמינו לי שהסובבים אתכם יכבדו אתכם יותר. הציבו גבולות, ונהלו עליהם משא ומתן ענייני.

הכירו ביכולותיכם. במקום לראות בעצמכם אנשים חסרי אונים, במקום לדון את עצמכם לחיים של תגובה, ניקטו יוזמה וצאו לחופשי. כשתתחילו לעשות זאת, תראו שכבמטה קסמים גם הסובבים אתכם יתחילו להכיר ביכולות שלהם וביחד תוכלו ליצור מערכות יחסים בריאות יותר ודינמיקה של יצירה משותפת.

התעוררו עכשו - אל תחכו למשבר כדי לצאת מעמדת הקורבן. זו בחירה שעליכם לבצע כל יום מחדש. אנחנו לא קורבנות, אלא אם אנחנו בוחרים להיות כאלה.

לקראת חג הפסח, כשפרחי האביב מפיצים ריח מתוק של דבש, ובאוויר יש התרגשות של התחלות חדשות, של התעוררות, של צמיחה ושל שמחה, אני מזמינה אתכם להתחיל לחבוק את החיים במלואם. בתקופה זו של אביב, בה הטבע פורץ גבולות, וחוגג בשלל צבעים, ניתנת גם לנו הזדמנות לנתץ את הקירות שסוגרים עלינו, ולהפסיק להיות הקרבנות של החיים. חג שמח.

  • ליאורה ליפץ היא מנכ"ל חברת GBE-SUCCESS למצויינות בעסקים. יועצת אסטרטגית ומאמנת למצוינות עסקית בכירים, הנהלות וחברות. בעלת 20 שנות ניסיון ניהול בחברות מובילות, ובהן אסם-נסטלה ושטראוס-עלית. בוגרת כלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. מוסמכת The Coaching Training Institute US.
  • הדברים הכתובים במאמריה של ליאורה ליפץ מבוססים על נסיון ניהולי וידע מצטבר עתיר שנים בתפקידים בכירים בשוק הישראלי ואין בהם משום המלצה לגבי האופן שבו אדם צריך להתנהל במקום עבודתו ובכלל. לפיכך, אין הנאמר מהווה בכל דרך, תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים ובנתונים של כל אדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.
  • לקשר עם ליאורה ליפץ יש לכתוב לדוא"ל lipetzl@gmail.com