חברות הביטוח נגד הפיקוח: עתרו לבג"ץ נגד חוזר יישוב תביעות

מבקשות צו על-תנאי כנגד אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר בנושא חוזר לבירור ויישוב התביעות לתשלום כספי הביטוח ■ מנכ"ל איגוד חברות הביטוח: "בשום מקום בעולם לא קיימת התערבות כה קיצונית מצד הרגולטור"

‎‎המאבק בין חברות הביטוח לבין הפיקוח על הביטוח על נושא יישוב התביעות (לתשלום כספי הביטוח) עולה שלב ומגיע לבג"ץ. איגוד חברות הביטוח והתאחדות החברות לביטוח חיים הגישו בסוף השבוע החולף עתירה לבג"ץ, בבקשה למתן צו על-תנאי כנגד אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בנושא חוזר לבירור ויישוב התביעות.

‏מדובר במהלך שמוביל משרד האוצר להסדרת אופן בירור ותשלום התביעות הביטוחיות שמגישים המבוטחים. חברות הביטוח טענו כי מדובר בהתערבות לא ראויה של הפיקוח, ובעתירה טוען האגוד כי "המפקח פעל באופן שאינו שגרתי, בכך שנטל לעצמו תפקיד של מחוקק ראשי".

זאב אבן-חן, מנכ"ל איגוד חברות הביטוח והתאחדות חברות הביטוח, מסר היום (א') כי "העתירה הוגשה נגד כמה סעיפים בחוזר, שהם בלתי חוקיים בעליל ויוצרים התערבות חסרת תקדים בחלק נכבד מפעילותו של מבטח. בשום מקום בעולם לא קיימת התערבות כה קיצונית מצד הרגולטור בשוק שבו קיימת תחרות חופשית. תוכנו של החוזר אינו מקובל גם על מבטחי המשנה הבינלאומיים הפועלים בישראל".

העתירה הוגשה על-ידי עורכי הדין יוסי הלוי ורנאטו יאראק ממשרד פירון ועו"ד צבי אגמון ממשרד אגמון ושות'.

‏באוצר ציינו בתגובה: "בדרך-כלל אין יחסי כוחות שווים בין מבוטח לבין חברת ביטוח. משום כך, באוגוסט 2009, אחרי למעלה משנתיים של דיונים, פירסם המפקח על הביטוח הוראות לגבי יישוב תביעות על-ידי חברות ביטוח (...) המפקח על הביטוח מצר על החלטתן של חברות הביטוח לעתור לבג"ץ כנגד הוראות החוזר, אשר עתיד לפשט ולייעל את הטיפול בתביעות ולהבטיח את זכויותיהם של מבוטחים".