מורגן סטנלי: "ההתאוששות בישראל מתקררת; הריבית לא תעלה מהר מדי"

הבנקים הזרים מגיבים להעלאת הריבית וצופים ריבית של כ-3% בסוף השנה ■ מריל לינץ': "ההעלאה הבאה תהיה במאי כדי לא לייסף את השקל מהר מדי" ■ JP מורגן: "אין צורך למהר עם ההידוק המוניטארי"

בנקי ההשקעות הזרים מברכים את בנק ישראל על כך שבחר להעלות את הריבית שלשום (א'), אולם במקביל הם מציינים כי אין לחץ רב על הנגיד סטנלי פישר להעלות את הריבית מהר מדי. מסקירות שהוציאו הזרים ללקוחותיהם, אשר הגיעו לידי "גלובס", בולטות 3 טענות: האינפלציה תחת שליטה, ההתאוששות מתמתנת והריבית לא תעלה כה מהר.

"אנו מעריכים שהכלכלה הישראלית תצמח השנה ב-3.7%, אך עוצמת ההתאוששות הכלכלית שחזינו במחצית השנייה של 2009 הואטה", כתבו כלכלני מורגן סטנלי בעדכון ללקוחותיהם בעקבות העלאת הריבית. הם מצביעים על ההתמתנות במדד המשולב של בנק ישראל, אשר עלייתו התמתנה בחודשים האחרונים ומצביע על כך שההתאוששות במשק הואטה. המדד עלה ב-0.2% בפברואר, לאחר עלייה של 0.3% בינואר ו-0.6% בדצמבר.

במורגן סטנלי מעריכים כי פישר "לא ירגיש לחץ" להעלות את הריבית, לפחות בכל מה שקשור לאינפלציה. האנליסטים סבורים כי האינפלציה תחזור לטווח היעד (1-3%) כבר בקריאה הקרובה של מדד המחירים לצרכן, ותישאר בתחום זה עד סוף השנה. עם זאת, הם מדגישים שהגידול בביקושים הפנימיים בישראל עשוי לדחוף מעלה את ציפיות האינפלציה, מה שיחייב את פישר להגיב.

"בנק ישראל יעלה את הריבית ב-1.5% עד סוף השנה, אך ישנו סיכוי שהעלאת הריבית תהיה מתונה יותר שכן הנגיד פישר ירצה לשמור על פערי ריביות סבירים מול בנקים מרכזיים אחרים, בעיקר מול הפדרל ריזרב", מסרו כלכלני מורגן סטנלי.

מורגן סטנלי אינו היחיד שצופה כי תהליך העלאת הריבית בישראל יהיה הדרגתי ומתון. כלכלני JP מורגן, למשל, צופים כי הריבית תעמוד על 2.75% בלבד בסוף השנה, כאשר לשם ההשוואה בשלהי 2009 הם ציפו כי הריבית תגיע ל-4% בסוף 2010. לזכותם ייאמר שהם היו מבין הבודדים שציפו להעלאת הריבית השבוע, וצדקו. כעת, הם מעריכים שפישר ימשיך להעלות את הריבית באופן "הדרגתי" שכן "אין צורך למהר" עם ההידוק המוניטארי. להערכתם, עד סוף 2011 תגיע הריבית במשק ל-4%.

גם במריל לינץ' סבורים כי אין לחץ על פישר למהר עם העלאות הריבית, וכי העלאת הריבית הבאה תהיה בחודש מאי. תחזית הריבית של מריל לינץ' עומדת על 3% עד סוף השנה.

"הודעת הריבית החודש לא הייתה שונה בהרבה מחודש שעבר", כתבו האנליסטים ללקוחותיהם. "בנק ישראל מכיר בכך שהכלכלה מתאוששת ושהאינפלציה במגמת ירידה אך בכל זאת קרובה לגבול העליון של היעד הממשלתי. עושה רושם שהבנק הבין את הצורך האמיתי בהעלאות הריבית למרות החשש מייסוף השקל".

מריל לינץ' מציין כי "הצורך בהעלאות הריבית הינו ברור" אך באותה נשימה מדגיש כי עיתוי ההעלאות יהיה קשור באופן הדוק לנתונים הכלכליים שיפורסמו מדי חודש בחודשו. "אנו מעריכים כי ההעלאה הבאה של 0.25% תהיה במאי ולא באפריל, שכן בנק ישראל ירצה לשמור על מרווחים בין העלאות הריבית כדי לא לייסף את השקל מהר מדי", כתבו הכלכלנים.