מורגן סטנלי: הראלי קרוב לסיום - השווקים ייפלו בחודשים הקרובים

הבנק, שהזהיר ב-2007 ממפולת והמליץ על קנייה גורפת ב-2008, מעריך כי 2010 תידמה ל-1994 ול-2004 - שנות תנודתיות ונפילות ■ "הטריגרים שהובילו לראלי יתפוגגו - העליות היו חדות וארוכות מדי"

כלכלני מורגן סטנלי מזהירים, באיגרת ששלחו ללקוחותיהם, כי הראלי האחרון בשווקים קרוב למיצוי וכי בחודשים הבאים המדדים המובילים בוול סטריט יאבדו גובה. האסטרטג Teun Draaisma, שהזהיר ביוני 2007 ממפולת והמליץ על קנייה גורפת בנובמבר 2008, מעריך כי 2010 תיראה דומה ל-1994 ו-2004, שהיו שנים מאוד תנודתיות בשווקים (בשנת 2004 השוק גלש למטה עד סוף חודש יוני, לאחר מכן נרשמו ירידות חדות שנמשכו עד אמצע אוגוסט ולאחר מכן החל ראלי חזק. בתל-אביב השנה הסתיימה בעליות אבל היתה תנודתיות).

לדעת דראסימה, ה"טריגרים" שהובילו לראלי האחרון יתפוגגו: גם מכיוון שהעליות היו חדות מדי ונמשכו זמן רב מדי, ובעיקר מכיוון שהחדשות הטובות שהתפרסמו בחודשים האחרונים גם ברמת המאקרו (צמיחה חזקה ) וגם ברמת המיקרו (דוחות טובים) יתחלפו בחדשות לא כל כך טובות, ואפילו רעות.

לדעתו, ההתאוששות החזקה במשק האמריקני תוביל את קבריניטי הפדרל ריזרב להעלות ריבית ולהדק את המדיניות המוניטארית מוקדם מכפי שמשתקף בשווקים.

"ב-2 באפריל צפויים נתונים טובים מהצפוי בשוק העבודה וב-30 באפריל יחול שינוי בנוסח ההודעה של הפדרל ריזרב. גם נתוני מאקרו אחרים שיתפרסמו בשבועות הקרובים יעידו על שינוי לרעה במצב". גורם נוסף הוא הסנטימנט החיובי בשווקים והאופוריה של חלק מהמשקיעים, שהגיעו לרמות גבוהות מידי.

עם זאת, דראסימה לא צופה מפולת קשה אלא רק תיקון סביר. הוא מעריך שהמדדים המובילים בוול סטריט ירשמו ירידות של 11% ב-3-6 החודשים הבאים.

לטווח הארוך, מעריך דראסימה שהשוק האמריקני עדיין נמצא בתוך שוק דובי שהחל בשנת 2000 ועדיין לא רואים את סופו. הסיבות העיקריות: רמות החוב הגבוהות שרק החליפו ידיים מחברות פרטיות לממשלות, משבר בנקים וחבילות חילוץ קודמים בדרך כלל למשבר חוב, ורמות המכפילים עדיין לא הגיעו לאלה של סוף משבר. "ייתכן שהשוק הדובי יגיע לסופו במהלך 2012, בעת שיהיה משבר נוסף כלשהו".