מאקרו ארה"ב: אכזבה ממדד מנהלי הרכש בשיקגו ומה-ADP

(עדכון) לפי סקר ה-ADP נגרעו 23 אלף משרות מהמגזר הפרטי בארה"ב במארס לעומת צפי כי יתווספו 40 אלף משרות למגזר הפרטי בארה"ב ■ PMI שיקגו: ירד ל-58.8 נקודות לעומת צפי לירידה מתונה יותר ל-61 נק'

כמדי חודש, יומיים לפני פרסום דו"ח התעסוקה ושיעור האבטלה בארה"ב פורסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט סקר ה-ADP, המעיד על גריעה או התווספות במספר המשרות במגזר הפרטי בארה"ב, בכך נמשך גריעת העובדים אשר בפעם האחרונה בה נרשמה עלייה היה בינואר 2008.

הנתון היה חלש מהצפוי ובעקבותיו מחריפות הירידות בחוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט וכן נרשמת חולשה בשערו של הדולר כנגד המטבעות המובילים. האירו מתחזק כנגדו ב-0.5% ושב לרמה של 1.35 דולר לאירו.

הנתון שפורסם התייחס לחודש מארס והצביע על גריעה של 23 אלף משרות במגזר הפרטי לעומת צפי כי יתווספו בחודש זה 40 אלף משרות חדשות, זאת לאחר שבחודש פברואר נגרעה 24 אלף משרות נוספות, נתון זה עודכן מירידה של 20 אלף בהיקף המישרות בפברואר, הנתון שפורסם בחודש שעבר.

נציין כי הכלכלנים צופים גם לקפיצה בנתוני התעסוקה הכוללים שיפורסמו ביום ו' עד כה עמד הצפי בשוק על גידול של 189 אלף במספר המשרות בשוק התעסוקה הלא חקלאי בארה"ב במארס. נציין כי בסקר ה-ADP אין התייחסות למזג האוויר ובדו"ח התעסוקה כן.

יו"ר חברת היועצים מאקרואקונומיקס אשר עורכת את סקר ה-ADP העריך כי עדיין תתכן קפיצה במספר המועסקים הכללי, בו מודדים גם את המועסקים מן המגזר הציבורי בחודש מארס וזאת גם על רקע השיפור במזג האוויר לעומת סופות השלג שפקדו את צפון מזרח ארה"ב במהלך פברואר, כמו גם על רקע גידול במספר המשרות שיתווספו למגזר הציבורי בו נערכים לביצוע מפקד אוכלוסין בארה"ב.

לאחר פתיחת המסחר בוול סטריט פורסם נתון ה-PMI של שיקגו, או מדד מנהלי הרכש באיזור שיקגו אשר ירד ל-58.8 נקודות לעומת צפי כי תרשם ירידה מתונה יותר ל-61 נקודות במארס לעומת רמה של 62.6 נקודות שנרשמה בחודש פברואר. נציין כי למרות הירידה עדיין מדובר בנתון הגבוה מ-50 נקודות, ומכאן שמדובר בנתון המצביע על התרחבות בפעילות בקרב היצרניות באיזור שיקגו. נתון זה הינו נתון מקדים לנתון ה-ISM או מדד מנהלי הרכש המקיף של ארה"ב שיפורסם מחר והוא צפוי להצביע על עלייה ל-57 נק' לעומת 56.5 נקודות.

הנתון החיובי של היום פורסם כרבע שעה לאחר מכן בשעה 17:00, שעון ישראל, והביא לשיפור במגמת הירידה במדדים המובילים בוול סטריט . נתון ההזמנות מהמפעלים טיפס ב-0.6% בחודש פברואר לעומת צפי לעלייה של 0.5%. גם הנתון לחודש ינואר עודכן כלפי מעלה והצביע על עלייה של 2.5% לעומת פרסום קודם שהצביע על עלייה של 1.7% בינואר. הנתון לפברואר הינו ה-10 מסך של 11 חודשים בו נרשמת עלייה בהזמנות בבתי החרושת בארה"ב, מה שמצביע על שיפור בפעילות היצרנית ועל גידול בביקושים.

נציין כי בין מרכיבי המדד בלט לחיוב נתון ההזמנות מתחום התעופה האזרחי אשר נחשב לתחום תנודתי ורשם זינוק של 33% בהזמנות בחודש פברואר, לעומת זאת ההזמנות למנועי רכבים ולחלפים רשמו ירידה של 1.7%, ירידה זה החודש השני ברציפות.