סין: הפרעות בגישה לגוגל, עיתונאים מדווחים על פריצה לדוא"ל ביאהו

גוגל מאשימה את אמצעי הצנזורה הטכנולוגיים של השלטון הסיני באחריות לשיבושים שחוו גולשים סינים לאתרי גוגל אתמול ■ בתוך כך דיווחו עיתונאים זרים בסין ובטייוואן כי חשבונות הדואר האלקטרוני שלהם באתר יאהו נפרצו

גוגל מאשימה את אמצעי הצנזורה הטכנולוגיים של השלטון הסיני, הידועים בכינוי חומת האש הגדולה, באחריות לשיבושים שחוו גולשים סינים לאתרי גוגל אתמול (ג'). עם זאת, מגוגל לא נמסר האם מדובר לדעתם בשיבושים מכוונים או בתקלה טכנית.

עוד נמסר מגוגל כי נכון להיום פסקו הדיווחים על חסימת הגישה למנוע החיפוש בשפה הסינית שמפעילה החברה מהונג-קונג.

גולשי אינטרנט בסין דיווחו אתמול על הפרעות בגישה באתרי גוגל ועל חסימת מילות חיפוש לא רגישות שאינן נתונות לצנזורה. מונחי חיפוש רגישים הובילו לתוצאות חיפוש שהיו אמורות להיחסם, אך הקלקה על הלינקים בתוצאות החיפוש הובילה לעמודים חסומים.

בתחילה נמסר מגוגל כי המקור לבעיה הוא שינוי שביצעה החברה בכתובת הדומיין של מנוע החיפוש שלה ביממה שקדמה לשיבושים. השינוי הוסיף לדומיין את רצף האותיות rfa, שמציין גם את ראשי התיבות של רדיו אסיה החופשית, תחנת רדיו פרו-דמוקרטית שהממשלה הסינית מצנזרת.

לאחר מכן פרסמה גוגל הצהרה מתוקנת, בה הודיעה כי השינוי בדומיין בוצע כבר לפני שבוע, ולכן השיבושים נובעים, ככל הנראה, משינוי שנערך במנגנון הסינון של הצנזורה הסינית. דוברת גוגל אמרה כי אינה יודעת אם מדובר בשינוי מכוון או בתקלה.

בנוסף לשיבושים בפעילות מנוע החיפוש של גוגל, דיווחו אזרחים בסין על חסימת מנוע החיפוש של החברה בטלפונים הסלולריים בימים ראשון ושני.

מגוגל נמסר כי "נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות, אך כרגע נראה שכל הבעיות באו על פתרונן".

יאהו מגנה ההתקפות

בתוך כך דיווחו כמספר עיתונאים זרים כי חשבונות הדואר האלקטרוני שלהם באתר יאהו נפרצו. העיתונאים, שפועלים בסין ובטייוואן, מסרו ב-25 במארס כי אינם יכולים לגשת לחשבונות הדואר האלקטרוני שלהם, המאוחסנים בשרתי יאהו.

מיאהו לא נמסר מידע על טבען של הפריצות, והאם מדובר בהתקפות אקראיות ובודדות או בדפוס.

החברה מסרה רק כי "יאהו מגנה כל התקפה מקוונת, ללא קשר למקורה ולמטרתה. אנו מחוייבים להגן על הביטחון והפרטיות של לקוחותינו, וננקוט בצעדים המתאימים בכל מקרה של פרצה באבטחה".