"כולם ידעו על ההלוואות במנורה, כולל ההנהלה, וחשבו שזה תקין"

טיוטת דו"ח הבדיקה של רו"ח ברלב בפרשת ההלוואות במנורה הוגשה היום לחברה

חברת הביטוח והפיננסים מנורה הודיעה היום לבורסה כי ביום א' בערב קיבלה את טיוטת דו"ח ברלב, העוסק "בקשר עם ההלוואות המיוחדות שהעניקה מנורה ביטוח למבוטחיה ללא בטחונות במועד מתן ההלוואות, ובקשר לפעולות רטרואקטיביות שבוצעו בפוליסות בחברה". שתי פרשות אלו - ההלוואות והבקדייטינג - התגלו בספטמבר 2009 והובילו למינוי צוות בדיקה מטעם האוצר, בראשות רו"ח יהודה ברלב.

מהודעת מנורה עולה כי "טיוטת דו"ח הביקורת כוללת פירוט של ממצאים וליקויים, לכאורה, הנוגעים להתנהלות לא תקינה של מנורה ביטוח, של הנהלתה ושל נושאי משרה נוספים בה, תוך פעולה לעתים בדרך שאינה עולה בקנה אחד עם הוראות דין שונות". עיקר העניין בפרשות נוגע לסוגיית ההלוואות הלא תקינות.

"נלמד את הדו"ח"

במנורה סירבו היום להתייחס לסוגיה, אך בהודעת החברה לבורסה צוין כי בכוונת החברה "ללמוד את תוכן טיוטת הדו"ח ולהעביר תגובתה בהתאם לבקשת המפקח". ככל הידוע, למנורה ניתן פרק זמן של 45 ימים על מנת להשיב לאוצר על הדו"ח.

ככל הנראה, טיוטת הדו"ח אינה כוללת המלצות אופרטיביות ופרסונליות או המלצות על סנקציות אפשריות כנגד אישים או כנגד החברה. עם זאת, צפוי שטיוטת הדו"ח מבססת את החשד שההלוואות אכן ניתנו בניגוד לכללים ולהוראות האוצר בנושא.

טיוטת הדו"ח מציגה את ממצאי האוצר באשר לתפקודם של בעלי התפקידים בחברה ובגופי הפיקוח שלה. ככל הידוע, טיוטת ממצאי הבדיקה של האוצר תעלה שדוויק, קלמן ובעלי תפקידים נוספים במנורה, היו מודעים למתן ההלוואות - מי יותר ומי פחות.

גורמים המקורבים לנושא שלא מצד האוצר מציינים כי שתכתובות המיילים בנושא העלו שירון דוויק, לשעבר (ובעת מתן ההלוואות) מנהל אגף ביטוח חיים במנורה, וסוכן הביטוח מיקי גרובר עמדו בקשר רציף ביניהם בנוגע להלוואות, והמנכ"ל קלמן ידע על הנושא משלב מסוים אך הורה להפסיק מתן הלוואות נוספות עוד קודם להתפוצצות הפרשה.

"כל השדרה ידעה"

גורם המקורב לפרשה ולבדיקה שנערכה בעקבותיה אמר היום ל"גלובס" כי "הנהלת מנורה הייתה מודעת לפעולות שנעשו, ואפשרה את זה, ככל הנראה, בלי שהייתה מודעת לכך שזה לא תקין. להערכתי, הם סברו שזה על גבול התקין".

עוד אמר הגורם, שמהיכרותו עם הפרשה הוא מעריך ש"ההנהלה אפשרה זאת מתוך רצון להשיא רווחים גדולים לחברה, ולכן התעלמה מהבעייתיות האפשרית בפעולות". באשר לשאלה מי בדיוק היה מעורב בדברים, אומר הגורם כי מדובר בשדרת הנהלת תחום ביטוח חיים, "עד לרמת המנכ"ל".

לאחר שמנורה תלמד את הטיוטה ותעביר את עמדתה בנושא לאוצר, יחלו הרגולטור והחברה בדיון בו תשמיע החברה את עמדתה. לאחר מכן המפקח שריג יגבש את החלטתו בנושא ויחליט על הצעדים שיש לנקוט בעקבות הגילויים.

שריג נכנס לתפקידו בפברואר השנה, ולדברי גורמים המקורבים לאוצר, הוא הקדיש מאז זמן רב לפרשת מנורה.