משבר הנדל"ן עודנו כאן

ממאות דו"חות שזרמו לבורסה מתבררת תמונה לא ורודה כלל, במיוחד לפעילות בנדל"ן בחו"ל

המשבר עוד לא נגמר. בדיוק לפני שנה, עם סיכום עונת הדו"חות של 2008, הייתה הבורסה בנקודת השפל, חברות הנדל"ן והפיננסים ספגו הפסדים כבדים, וגם בקרב חברות התעשייה המצב לא היה מזהיר.

שנה אחרי, וזהו - נבואות הזעם התאדו, האופטימיות שבה לאופנה והבורסה בת"א בדרך לשבור שיא. אלא, שמבעד לאופוריה ולשמחה על שובה של הצמיחה, מתברר ממאות דו"חות כספיים שזרמו לבורסה בשבוע האחרון כי המצב כלל איננו ורוד עבור רבות מהחברות, במיוחד בקרב אלו הפעילות בתחום הנדל"ן בחו"ל.

מצבו של השוק הריאלי עדיין רחוק מימי הזוהר של 2007. פרויקטים רבים בחו"ל עדיין תקועים, למרות הריבית הנמוכה הקושי במחזור הלוואות עדיין גדול, והביקושים בחלק לא מבוטל מהמגזרים עדיין סובלים מחולשה.

כדי להמחיש עובדה זו, ריכזנו ב"גלובס" מספר דוגמאות לחברות שלא נהנו מהתאוששות השווקים, ושספק אם גם השנה יצליחו לשים את המשבר מאחוריהן. רובן, שלא במקרה, משתייכת למגזר הנדל"ן.

במשבר האחרון ספגו כאמור מגזרי הפיננסים והנדל"ן את המכה הקשה ביותר. אך בעוד מגזר הפיננסים התאושש במהרה (והרשו לנו להרוס מעט את החגיגה - ההתאוששות במגזר זה מתבססת על כך שהכלכלה הריאלית צפויה להתאושש, אך אם התחזיות לצמיחה לא יתממשו, השווקים יידעו לרדת באותה קלות בה עלו, ואז שוב נראה גם את המגזר הזה נחבט), נראה כי עבור מגזר הנדל"ן הדרך עוד ארוכה - אם זה בארה"ב, במזרח או במערב אירופה.

דרוש סדר בהערכות השווי

חלק גדול מההפסדים שרשמו חברות הנדל"ן נובעים ממחיקות בשווי נכסי הנדל"ן שרכשו, בעיקר בחו"ל. בשנות הגאות הציגו החברות הללו רווחים אסטרונומיים בזכות אותם שערוכים. השנה, הן העדיפו לחכות לערב החג, וניסו לשמור על פרופיל נמוך בכל הקשור למחיקות הענק שביצעו בכל פינה כמעט ברחבי תבל, עקב קריסת המחירים.

בעקבות כללי IFRS, הפכו הערכות השווי לנכסיהן לכלי המשפיע באופן משמעותי על הרווחים וההפסדים בחברות הנדל"ן במיוחד. ואולם, בשנתיים האחרונות נוצרה תנודתיות גבוהה בשוויים של הנכסים, והמשקיע שאמור להסיק מכך על מצב החברה נותר מבולבל. על אחת כמה וכמה כאשר אין פיקוח על הערכות השווי, וכמעט כל מספר מאושר.

לאחרונה החליטה רשות ניירות ערך להקצות לנושא הערכות השווי משאבים, ולנסות להכניס אותן לפיקוח. פיקוח וקביעת כללים וגבולות שמרניים בהערכות השווי הם קריטיים וחשוב שייעשו בהקדם, אחרת האי-ודאות לגבי מצבן האמיתי של החברות תימשך.

עודף מידע

בשנים האחרונות הגדילה רשות ני"ע את הדרישות מהחברות הציבוריות בכל הקשור למידע שעליהן לפרסם, במיוחד בדו"ח השנתי. ואכן בדו"חות קיים מידע רב לגבי מצב החברות, עסקאות בעייתיות, יחסיהן עם הנושים ותחזיות לגבי הצפוי. מדובר במידע חשוב וקריטי, אלא שהדברים החשובים מתחבאים אי שם בין מאות עמודי הדו"חות.

לפעמים התקשורת מגלה חלק מהם, ולצערנו לעתים גם לא. אחרי שהרשות דרשה מהחברות את כל המידע, עליה גם לוודא שהמידע החשוב יוגש בצורה שקופה, ברורה ונגישה לכל משקיע, ולא יתחבא אי שם בעמוד 270.