בנק ישראל: גם שני מפרנסים במשפחה לא מחלצים מעוני בארץ

36.6% מהמשפחות עם מפרנס אחד לפחות עניות, לעומת 7.7% במדינות ה-OECD ■ הסיבות: שכר נמוך, אכיפה רופפת של החוק והרבה ילדים

דו"ח רשמי של בנק ישראל המתפרסם היום (ג') קובע מפורשות את מה שנאמר מזמן בדוחות של המוסד לביטוח לאומי: "יציאה לעבודה אינה מבטיחה היחלצות מעוני".

על פי הדו"ח, שיעור העניים בקרב משפחות עם מפרנס אחד לפחות, נסק מאז 1997 מרמה של 20.4%, לרמה של 36.6% בשנת 2009. לצורך השוואה, שיעור העניים בקרב משפחות עם מפרנס אחד לפחות במדינות ה-OECD, עומד בממוצע על 7.7% בלבד. אמנם תחולת העוני בקרב משפחות עם שני מפרנסים נמוכה משמעותית, אמנם גם היא מבטאת מגמה שלילית ועקבית: 5.1% לעומת 2.1% בשנת 1997. במילים אחרות, בישראל חיות עשרות אלפי משפחות בהן שני בני הזוג עובדים, אך הן עדיין לא מצליחות להיחלץ ממעגל העוני.

בבנק ישראל מציינים כי מדיניות הקיצוץ בקצבאות שהונהגה בשנת 2003 הייתה נחוצה כדי להגדיל את שיעור המשתתפים בשוק העבודה, וייתכן כי הצטרפותן של אוכלוסיות חדשות אל מעגל העבודה היא שהביאה להגדלת היקף העובדים העניים - שכן מדובר באוכלוסיות בעלות כושר השתכרות נמוך. אם במדינות אירופה לא נמצא מתאם מובהק בין שכר נמוך לעוני (אלא מיעוט שעות עבודה), הרי שבישראל נמצא כי שכר נמוך בהחלט תורם לעוני, לצד מספר מאפיינים נוספים: מספר גבוה של ילדים במשפחה, ואכיפה רופפת של חוקי העבודה בארץ - עד כדי כך שרבים מהעובדים משתכרים פחות משכר המינימום הקבוע בחוק. כך למשל, בדוח שפרסם ארגון ה-OECD נמצא כי מספר המפקחים העוסקים באכיפת חוקי העבודה בישראל, נמוך מרבע מהתקן שנקבע.

מסתבר כי השכר הנמוך, לצד אכיפה רופפת של החוק, גברו על מגמה חיובית שיכולה הייתה דווקא לצמצם את תחולת העוני. על פי הדו"ח, בשנים האחרונות חל שיפור ברמת ההשכלה של העובדים בישראל, וכן גדל משקלן של קבוצות דמוגרפיות שבהן תחולת העוני נמוכה.

בבנק ישראל מציינים כי להחלת תוכנית "מס הכנסה שלילי" יש פוטנציאל חיובי מאוד לצמצום תחולת העוני בקרב עובדים, אולם שני דברים הביאו להתמתנות הפוטנציאל: התוכנית פועלת רק במספר מצומצם של אזורים בארץ (משרד האוצר מתעקש לקשור בין הרחבת התוכנית לבין הרחבת תוכנית ויסקונסין שתקועה בכנסת - ש.נ); וכן גובה המענק הכספי (נטו) בתוכנית מס הכנסה שלילי בארץ, נמוך יחסית ביחס לתוכניות מקבילות בעולם.