פריחת האביב בהון סיכון האמריקני: שיא באקזיטים מאז 1975

היקף המימושים בארה"ב נוסק, מניות החברות המונפקות עולות וגם ההחזרים מאירים פנים ■ הניסיון מלמד: המגמה צפויה להגיע בקרוב לישראל

תעשיית ההיי-טק וההון סיכון האמריקנית נהנית מהאביב, עם יותר אקזיטים והנפקות של חברות מגובות הון סיכון ברבעון הראשון, כך עולה ממחקר של איגוד קרנות ההון סיכון, ה-NVCA, וחברת המחקר תומפסון רויטרס.

לפי הנתונים, המימושים בתקופה זו היו בהיקף כולל של 6.5 מיליארד דולר, לעומת 4.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. מבחינת מספר האקזיטים, 111 בסך-הכל, זה הרבעון הטוב ביותר מאז 1975. המחיר הממוצע של העסקאות עמד על 180 מיליון דולר, עלייה של 21% לעומת הממוצע ב-2009.

מארק האסן, נשיא ה-NVCA, אמר כי "מוקדם לקבוע שיצאנו מהמשבר, אבל אם ברבעונים הקרובים תימשך מגמת השיפור, נראה שהיציאה הזו קרובה.

"האקזיטים ברבעון הראשון יצרו אופטימיות זהירה בקהילת ההון סיכון. היקפי ההנפקות אמנם לא גבוהים מספיק כדי להכריז על התאוששות, אבל הם גבוהים דיים בהשוואה לכל תקופת המשבר".

ברבעון החולף נרשמו גם 9 הנפקות ראשונות של חברות מגובות הון סיכון, שגייסו 936.2 מיליון דולר, יותר מכפול מהסכום שגויס ברבעון הרביעי של 2009.

43 סטארט-אפים בתהליכי הנפקה

הרבעון המוצלח מבחינת ההנפקות לא מתבטא רק בהיקף הגיוס. 8 מתוך החברות שהשלימו הנפקה ראשונה, נסחרות מעל למחיר המניה ביום ההנפקה.

גם המשך הדרך נראית אופטימית מבחינת ההנפקות. 43 חברות מגובות הון סיכון רשומות ברשות ניירות ערך האמריקנית (SEC) ומצויות בשלבים שונים של תהליכי הנפקה.

תחום ה-IT, שכולל חברות תוכנה, שירותים ואינטרנט, הוביל את מצעד האקזיטים עם 81 עסקאות בהיקף של 2.3 מיליארד דולר. תחום מדעי החיים היה השני בהיקף האקזיטים, שהסתכמו ב-2.9 מיליארד דולר ב-21 עסקאות. בתחום זה גם היו שלוש מההנפקות.

החדשות הטובות ביותר מגיעות מההחזרים. ב-31% מהעסקאות נרשמו החזרים של יותר מפי 4 מהיקף ההשקעה בחברות. אלו חדשות טובות עבור תעשיית ההיי-טק העולמית וגם הישראלית.

בשוק המקומי עוד לא מרגישים את ההתעוררות הגדולה באקזיטים ובהנפקות, אבל לפי ניסיון העבר, כאשר השוק האמריקני מתחזק, ישראל מגיבה באופן דומה באיחור של 2-3 רבעונים.

התעשייה המקומית זקוקה למכירת חברות ובוודאי להנפקה משמעותית, כדי לאפשר לקרנות ההון סיכון לרענן את המצגות ולגייס קרנות חדשות, מה שלא עלה בידן בהצלחה בשנתיים האחרונות.