הדולר מדשדש סביב 3.7 ש': פישר קנה והזרים ממשיכים למכור

בנק ישראל רכש גם היום עשרות מ' ד' נוכח הירידה בשער החליפין האפקטיבי ■ פעיל בשוק: "חלק מהקרנות בלונדון החלו לממש רווחים סביב ה-3.69 ש', אך קרנות אחרות מנצלות כל עלייה כדי למכור דולרים"

הדולר המשיך לדשדש היום (ד') סביב ה-3.7 שקלים כשברקע המשיך בנק ישראל להתערב בשוק ולרכוש עשרות מיליוני דולרים. מנגד, הבנקים הזרים מוכרים דולרים וקונים שקלים, כאשר בעולם הדולר מתחזק. שערו היציג של המטבע האמריקני נקבע היום על 3.707 שקלים, עלייה של 0.2% לעומת אתמול.

האירו היציג נותר היום ללא שינוי על 4.957 שקלים על רקע המשך היחלשותו בעולם נוכח חזרתו של משבר החוב ביוון לקדמת הבמה. אתמול פורסמו דיווחים בתקשורת הזרה לפיהם יוון תנסה לעקוף את קרן המטבע הבינלאומית בחבילת החילוץ שלה, בין היתר בשל התנגדותם של מרבית אזרחי יוון לדרישות הקיצוצים המאסיביים של קרן המטבע. עם זאת, כידוע, האיחוד האירופי הוא זה שדרש את הגיבוי של קרן המטבע, כך שכל ניסיון לנשל אותה מהסיוע עלול להעמיד בסיכון את חבילת החילוץ כולה.

התגובה בשווקים לחדשות על יוון לא איחרה לבוא. האירו נפל ותשואות האג"ח של יוון קפצו. גם ניסיון של יוון לגייס 10 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח למשקיעים באסיה לא נחלה הצלחה (בלשון המעטה) שכן המשקיעים האסיאתיים הראו מעט התלהבות מאגרות החוב של יוון. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום כי שר האוצר של יוון תכנן ביקור באסיה כדי לגייס משקיעים, אך כעת ביקור זה מוטל בספק.

ההערכה היא כי סוגיית משבר החוב ביוון תמשיך ללוות את שוק המט"ח בתקופה הקרובה. יוון צריכה לפרוע חובות בהיקף של 27 מיליארד דולר בחודשיים הקרובים, כאשר היא תנסה לגייס 21 מיליארד דולר כדי למחזר חוב אך חששות המשקיעים עלולים לפגוע בתוכניותיה. בינתיים, המספרים של יוון נראים מכוערים למדי: גם לאחר הקיצוצים הצפויים בתקציב שם (והעלאות המסים) יוון צפויה לנהל גירעון של 2 מיליארד אירו בממוצע בחודש. החוב הכולל שלה הינו 300 מיליארד אירו, קרי 113% מהתמ"ג שלה (גבוה בהרבה מהתקרה באיחוד האירופי שעומדת על 60%). יוון תצטרף להחזיר השנה 13 מיליארד אירו רק בגין תשלומי הריביות על האג"ח שלה.

הריבית בישראל מפתה את הזרים

בינתיים בישראל, האירו ממשיך לשהות בשפל שלא נראה מאז נובמבר 2008 ומתבסס מתחת 5 שקלים. ההיחלשות החדה של האירו מול השקל נובעת מהיחלשותו בעולם נוכח המשבר ביוון, כאשר היום הוא נחלש ב-0.4% מול הדולר ל-1.334 ד'. הדולר, לעומת זאת, מדשדש כאמור סביב ה-3.7 שקלים.

"הדשדוש סביב הרמות הנוכחיות מתבטא הן במסחר והן בסטיות על האופציות שהתבססו ב-0.25-0.5% מתחת ל-7% באופציות הקצרות עד 3 חודשים", נמסר מחדר עסקאות מט"ח בהראל פיננסים. "גיוסי המק"מ אתמול נסגרו בתשואה של 2.32%, בהחלט תשואה שעשויה להסביר מדוע הזרים ממשיכים למכור דולרים (המגויסים בריבית אפסית) ולקנות שקלים. מגמה זו עשויה להימשך עד שלא יהיו סימני העלאת ריבית בארה"ב".

בנק ישראל, שרכש אתמול עשרות מיליוני דולרים, רכש גם היום כמות קטנה יחסית בעיקר בשל היחלשות האירו שלוחצת מטה את שער החליפין האפקטיבי עליו מנסה בנק ישראל להגן. גורמים בשוק מסרו ל"גלובס", כי הבנק צפוי להמשיך להתערב בשוק, אולם מצד שני הזרים מוכרים לו. מנתוני יתרות המט"ח שפרסם היום הבנק עולה, כי היתרות גדלו ב-2.8% בחודש מארס לשיא של 62.4 מיליארד דולר, כאשר בנק ישראל קנה בחודש שעבר 500 מיליון דולר.

"הצמד דולר-שקל נסחר בטווח צר של 3.69-3.71, כאשר חלק מהקרנות בלונדון החלו לממש רווחים סביב ה-3.69 שקלים יחד עם התערבות בנק ישראל (כלומר למכור שקלים ולקנות דולרים - ע.ב.י)", אמר לנו פעיל בשוק. "מצד שני, ישנן קרנות אחרות שמנצלות כל עלייה של הדולר כדי למכור דולרים. החלטת בנק ישראל להעלות את הריבית בשבוע שעבר נתנה גב חזק לקרנות המאקרו של הזרים, אשר שוריות מאוד על השקל וקונות שקלים".

ואכן, הפדרל ריזרב הוכיח אמש שוב למשקיעים כי אין בכוונתו להזדרז עם העלאת הריבית, העומדת על 0-0.25%. לאחר פרסום נתוני התעסוקה החזקים ביום ו' התגברו הציפיות בשוק להעלאת הריבית כבר בחודש ספטמבר, אולם אמש בפרסום הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה, הדגיש ה'פד' כי הוא חושש שההתאוששות הכלכלית תאבד קיטור בחודשים הבאים, כך שבכוונתו להמשיך להותיר את הריבית ברמה אפסית למשל "תקופה ממושכת".

"בעוד המשתתפים (בהחלטת הריבית - ע.ב.י) רואים בנתונים הכלכליים האחרונים כאיתות להמשך התחזקות הפעילות הכלכלית, הם גם הדגישו שורה של גורמים שעשויים לרסן את קצב ההתאוששות הכלכלית בייחוד על רקע התקרבות תוכניות הסיוע הפיסקאליות לסיומן ברבעונים הבאים", נכתב בפרוטוקלים. באותה נשימה מסר ה'פד' כי הוא מוכן להעלות את הריבית אם הנתונים ימשיכו להיות חזקים ויראו כי אין חשש להתמתנות ההתאוששות הכלכלית.

[לאתר המט"ח]