מהדקת חגורה: סין תמכור אג"ח ממשלתיות לראשונה מ-2008

זאת במטרה להוציא מזומנים מהמשק בעל הצמיחה המהירה ביותר בעולם ■ "מכירת אג"ח נושאת תשואה גבוהה עשויה לבשר על העלאת הריבית הראשונה מאז יותר משנתיים, דבר שיאפשר גם את התחזקות היואן"

הבנק המרכזי של סין יתחיל מחר (ה') למכור אג"ח לשלוש שנים בפעם הראשונה מאז יוני 2008, במטרה להוציא מזומנים מהמשק בעל הצמיחה המהירה ביותר בעולם, כך מסרו סוחרים משלושת הבנקים הגדולים ביותר במדינה.

"הבנק המרכזי של סין בדק את התעניינות הגופים הגדולים באג"ח הממשלתי", אמרו הסוחרים, שסירבו להזדהות לפני ההכרזה הרשמית. "החברות שצפויות להיות חלק מהסוחרים המרכזיים של האג"ח, יידרשו לתת הצעות לאג"ח במכירות פומביות".

"מכירת אג"ח נושאת תשואה גבוהה עשויה לבשר על העלאת הריבית הראשונה מאז יותר משנתיים, דבר שיאפשר גם התחזקות היואן", אמר האנליסט הסיני, ג'יאנג צ'או. "קובעי המדיניות מסין עד הודו החלו לסגת ממדיניות מנוף כלכלי השנה, במטרה להימנע מהיווצרות בועות".

הדובר הרשמי של הבנק המרכזי של סין סירב להגיב לידיעה.

כחלק מתוכנית ההידוק המוניטרי, הבנק המרכזי כבר הודיע כי בכוונתו לצמצם ב-22% את היקף ההלוואות החדשות לבנקים ביחס לשיא של 9.59 טריליון יואן (1.4 טריליון דולר) ב-2009. בנוסף, הוא ביקש מהבנקים להכפיל את רמת הרזרבות כנגד מזומנים. הבנק המרכזי בהודו העלה בחודש שעבר באופן מפתיע את הריבית במדינה לראשונה מאז יולי 2008.

נזכיר כי קובעי המדיניות המוניטרית בסין העלו את שיעור הריבית במארס 2007, חודשיים לאחר מכירת אג"ח של שלוש שנים, לאחר הפסקה של 18 חודשים. הבנק המרכזי של המדינה הפחית את שיעור הריבית להלוואות ב-0.27% לרמה של 5.31% אחוזים בחודש דצמבר 2008 כדי להחיות את הכלכלה רקע המשבר הפיננסי.

נציין כי לפי נתוני משרד האוצר האמריקני שפורסמו בחודש שעבר, סין עדיין מחזיקת אג"ח ארה"ב הגדולה ביותר בעולם, על אף שאחזקותיה בחודש ינואר ירדו ב-5.8 מיליארד דולר והסתכמו ב-889 מיליארד דולר. סין מכרה אג"ח ארה"ב במשך שלושה חודשים רצופים, התקופה הארוכה ביותר מאז סוף 2007.