המדינה תמכור את האופציות שלה בדרך ארץ בכ-600 מיליון שקל

זכיינית כביש חוצה ישראל אינה צפויה לממש את זכות הסירוב שלה ■ המדינה מחזיקה בכתבי האופציה ל-49% ממניות דרך ארץ ■ הערכות: גופים מוסדיים יביעו עניין ברכישת האופציה

המדינה הודיעה לדרך ארץ, זכיינית כביש חוצה ישראל, כי החליטה למכור בחודשים הקרובים את כתבי האופציה ל-49% ממניותיה. ההחלטה על מכירת האופציה התקבלה לאחרונה באוצר, מתוך הבנה שהפרויקט הגיע לבשלות.

שוויה של האופציה נאמד לפי הערכות שונות בכ-500 עד 600 מיליון שקל. גורמים בשוק העריכו שדרך ארץ לא תממש את זכות הסירוב הראשונה העומדת לה לרכוש את האופציה בעצמה. להערכתם, גופים מוסדיים יביעו עניין ברכישת האופציה.

השותפות ידוללו

דרך ארץ נמצאת בבעלות אפריקה ישראל (37.5%), שיכון ובינוי (37.5%) וקנדיאן היוויי (25%). אם תמומש האופציה ידולל חלקן של אפריקה ישראל ושיכון ובינוי ל-19% כל אחת. דרך ארץ, בניהולו של אודי סביון, התחייבה להעניק למדינה את האופציה במסגרת מכרז ה-BOT שבו זכתה ב-1998.

מדובר באופציה לתעודות השתתפות, המקנות לבעליהן 49% מכל חלוקת דיבידנד והחזרי קרן וריבית בגין חוב נחות, החל משנה לאחר סיום העבודות על הקטע המרכזי של הכביש, ועד תום תקופת הזיכיון.

האופציות כפופות למחיר מימוש צמוד למדד בתוספת של 8% לשנה, העומד כיום על 200 מיליון שקל. המדינה רשאית למכור את כתבי האופציה בכפוף לזכות סירוב ראשונה של דרך ארץ.

בנוסף החליטה המדינה לאחרונה להאריך את ההסכם עם דרך ארץ לתחזוקת הקטעים הדרומיים של כביש חוצה ישראל (קטעים 19 ו-20) בשלוש שנים נוספות, החל מדצמבר 2009. דרך ארץ תקבל עבור הפעלת שני הקטעים - שאינם כבישי אגרה - סכום שנתי בסך 9.8 מיליון שקל.

רמת שירותים זהה

ההסכם כולל הפעלה ותחזוקה של הכביש ברמת שירותים זהה לזו של שאר החלקים בכביש חוצה ישראל. קטעים 19 ו-20 נבנו על-ידי חברת כביש חוצה ישראל הממשלתית, הרשות הממונה על דרך ארץ. כוונת האוצר לגבות אגרה בקטעים אלה נדחתה בעקבות לחץ ציבורי.

קטע 19, באורך 23 קילומטר, בין מחלף שורק למחלף קריית גת, נפתח לתנועה בדצמבר 2007. קטע 20, באורך 12 קילומטר, מקריית גת למחלף מאחז, ליד בית קמה, נפתח לתנועה ב-2008. דרך ארץ מפעילה את שני הקטעים מאז פתיחתם לתקופות הפעלה קצרות שהוארכו מעת לעת על-ידי חברת חוצה ישראל באישור החשב הכללי באוצר.