הערכות: מזרחי טפחות ייאלץ לסגת מיעד התשואה של 18%

אנליסטים: הבנק לא יעמוד ביעד לשנת 2013 אם בנק ישראל ידרוש הלימות הון ראשוני גבוהה יותר

אנליסטים סבורים כי בנק מזרחי טפחות לא יעמוד בתוכנית האסטרטגית המצהירה על יעד תשואה על ההון של 18% ל-2013 וייאלץ להפחית את היעד ל-16%. בשיחת ועידה שקיימה הנהלת מזרחי טפחות עם אנליסטים לאחר פרסום הדו"חות הכספיים השנתיים, ענתה ההנהלה לשאלת אנליסט והעריכה כי התשואה על ההון תעמוד על 16% אם בעקבות המשבר ידרוש בנק ישראל הלימות הון ראשוני גבוהה יותר, בשיעור של 7.5%.

גורמים במזרחי טפחות אמרו בשיחת הוועידה כי הבנק יציג בקרוב טבלת רגישות, שתראה את היחס שבין הגדלת הלימות ההון הנדרשת לבין הירידה ביעד התשואה. עם זאת, עד קביעת יעד הלימות ההון על ידי בנק ישראל בספטמבר הקרוב, לא יעדכן מזרחי טפחות את התוכנית האסטרטגית.

לדברי טרנס קלינגמן, מנהל המחקר במיטב, במזרחי טפחות, בניהול אלי יונס, העריכו כי יעד תשואה של 18% ריאלי רק אם הלימות ההון הראשוני תעמוד על 6.7%, אך הגדלת הלימות ההון תוריד את התשואה.

אנליסט אחר שהשתתף בשיחת הוועידה אך ביקש שלא להזדהות הסכים עם קלינגמן: "יונס היה זקוק לסולם כדי לרדת מהעץ של יעד תשואה של 18%. בנק ישראל מספק לו את הסולם באיסור על חלוקת דיבידנד גדול. כבר אפשר לשמוע איך בבנק מכינים את הקרקע להורדת היעד".

לאחר השיחה פרסם קלינגמן אנליזה שלפיה "אסור להתעלם מסביבה רגולטורית יותר נוקשה (המושפעת בעיקר מגיור של הוראות שעה מחו"ל אחד לאחד), שתכרסם במידה מסוימת בתשואה על ההון של מזרחי טפחות. מסיבה זו ראוי להוסיף מרווח ביטחון ולהניח כי התשואה של מזרחי טפחות תגיע בשנת 2013 ל-15%".

"יחזור לדיבידנד"

קלינגמן מעריך כי מזרחי טפחות יחזור לחלק דיבידנד של 40% מהרווח הנקי באופן שוטף, בהתאם למדיניותו המוצהרת, אך שחרור ההון העודף שנוצר בעקבות באזל 2 (בהיקף של 500 מיליון שקל) יתפרס על פני שנתיים ויהיה כ-250 מיליון שקל בשנה. לפי תחזיתו, התשואה על ההון של מזרחי טפחות תעמוד בשנת 2010 על 11.9% ובשנת 2011 תגיע ל-13.4%.

להערכת קלינגמן, "הנהלת מזרחי טפחות עושה עבודה בנקאית טובה תוך ריסון ההוצאות באמצעות תוכניות הפרישה מרצון, שמירה על נתח שוק במשכנתאות והתרחבות בתחומי ליבה אחרים".