מכירת תכלית תופסת תאוצה: מגדל שוקי הון המתמודדת המרכזית

המחיר בעסקה למכירת חברת תעודות הסל - כ-230-250 מיליון שקל ■ ויקטור מדינה, יו"ר מגדל שוקי הון, יוביל את המו"מ מטעמם

מכירת תכלית תעודות סל תופסת תאוצה. בעלי המניות בחברה, בנק דיסקונט ומייקל דיוויס, החלו בשבוע האחרון בשיחות עם מועמדות פוטנציאליות לרכישת החברה, בהן מגדל שוקי הון, שנחשבת לבעלת הסיכויים הגדולים ביותר לרכוש את החברה. ל"גלובס" נודע, כי מי שמוביל את צוות המו"מ של מגדל שוקי הון בעסקה הוא לא אחר מהיו"ר, ויקטור מדינה.

כזכור, בפברואר האחרון הודיע דיסקונט, המחזיק ב-20% מחברת תעודות הסל, כי בכוונתו לזרז את מכירת החזקתיו בחברה, אותן הוא מחויב למכור עד שנת 2013. המכירה המוקדמת של דיסקונט, עוד בטרם ייאלץ לעשות זאת, מצביעה ככל הנראה על כך שהוא רואה בעת הנוכחית הזדמנות שלא תחזור למכור את החזקותיו בחברת תעודות הסל, כשהענף נמצא בשיא מבחינת היקף הנכסים. לצורך המכירה שכר הבנק את שירותיהם של עו"ד גיל אורן, שותף במשרד יגאל ארנון, ויובל ברק, שותף במשרד גיזה זינגר אבן.

גורמים המקורבים לשותפו של דיסקונט בחברה, מייקל דיוויס, העריכו כי דיוויס לא יצטרף למכירה, ולמעשה אף יטרפד עסקה אפשרית, אך בשלב מאוחר יותר עלתה הסבירות שהוא יצטרף לעסקה במתווה כזה או אחר.

במקרה של הצטרפות דיוויס לעסקה עומדות שתי אפשרויות למכירת החזקותיו בתכלית על הפרק. בראשונה, דיוויס ירד להחזקה של 50% בחברה וימכור את היתר לגוף שירכוש את מניות דיסקונט. בשנייה, דיוויס ימכור את כלל החזקותיו בחברה, כך שהרוכש ייהנה מבעלות מלאה בחברת תעודות הסל.

השווי של חברת תעודות הסל אותו מבקשים בנק דיסקונט ודיוויס בתחילת המו"מ עומד על כ-230 מיליון שקל, לפי שיעור של 1.8% מהנכסים. במידה שדיוויס יעדיף למכור את כל מניותיו בחברת תעודות הסל, המחיר אותו ידרוש צפוי לעלות לשיעור של 2% מהנכסים, כדי לשקף את פרמיית השליטה בחברה. במקרה כזה שווייה של תכלית צפוי לעמוד על כ-250 מיליון שקל.

הרגל החסרה בפורטפוליו

תכלית תעודות סל היא השחקנית השנייה בגודלה בענף, אחרי קסם של אקסלנס. החברה, המנוהלת על ידי איל סגל ודוד אללוף, מנהלת כ-12.7 מיליארד שקל בנכסים, לאחר שבמארס רשמה פדיונות נטו של 200 מיליון שקל.

עבור מגדל שוקי הון רכישת תכלית תהווה את הרגל החסרה בפורטפוליו המוצרים שלה, לצד קרנות הנאמנות, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות של הבית. נדגיש כי גופים אחרים בשוק המחזיקים בפעילות של תעודות סל לא הביעו התעניינות בתכלית.

שמה של הראל פיננסים, השחקנית הצעירה ביותר בענף, עלה כמועמדת אפשרית, אך לאור הגידול הניכר בנכסים המנוהלים בחברת תעודות הסל של הבית שהוקמה אשתקד, הסבירות שהיא תהיה הרוכשת של תכלית שואפת לאפס. מועמדת אפשרית נוספת היא מנורה מבטחים פיננסים, שנהנית מתמיכה פיננסית מצד חברת הביטוח, ועשויה להתמודד מול מגדל שוקי הון על העסקה.

דובר מגדל שוקי הון סירב להתייחס לנושא.