דייוויד רוזנברג: האבטלה בארה"ב תעלה שוב מעל 10% השנה

האנליסט מבית ההשקעות Gluskin Sheff & Associates מצביע על הירידה באשראי הצרכני ואינו שותף לאופטימיות הזהירה סביב שוק העבודה

שיעור האבטלה בארה"ב יעלה שוב מעל 10% עד סוף השנה והאשראי הצרכני ימשיך להתכווץ. כך מעריך האנליסט דייוויד רוזנברג מבית ההשקעות הקנדי Gluskin Sheff & Associates, בראיון לסוכנות בלומברג.

"אני חושב שנסגור את השנה עם אבטלה של יותר מ-10%", אמר רוזנברג.

שיעור האבטלה בארה"ב עמד בחודש מארס על 9.7%, נמוך יותר מ-10.1% שנרשם בחודש אוקטובר האחרון אך עדיין רמת שיא של 26 שנה. בחודש מארס נוספו 162 אלף משרות לשוק העבודה האמריקני, מה שהראה על התחזקות ההתאוששות הכלכלית שם והגביר את הציפיות בשווקים להעלאת ריבית ה'פד' עד סוף השנה.

לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים, האבטלה בארה"ב צפויה לרדת ל-9.4% עד סוף השנה, אך רוזנברג אינו שותף לאופטימיות וטוען כי ההתאוששות הכלכלית הינה תוצאה ישירה של תוכנית התמרוץ הממשלתית, וכי לא חלה צמיחה של ממש בהכנסה הפרטית. לפיכך, הוא סבור, כי על הצריכה הפרטית ימשיך לפעול לחץ ומכיוון שהצריכה מהווה כ-70% מצמיחת התמ"ג, הרי שההתאוששות הכלכלית תהיה מוגבלת.

האשראי הצרכני ירד ב-11.5 מיליארד דולר בפברואר, הירידה ה-12 במספר ב-13 החודשים האחרונים. ירידה נרשמה הן בהיקף ההלוואות בכרטיסי אשראי והן בהלוואות לרכישת מכוניות ובתים, מה שמעיד על המשך החולשה בצריכה הפרטית.