"קצ'ינסקי היה ידיד גדול של ישראל; מותו אבדה לעולם כולו"

בכירים ישראלים הביעו תנחומים על מותו של נשיא פולין לך קצ'ינסקי שנהרג בהתרסקות המטוס הבוקר ברוסיה ■ "קצ'ינסקי היה ידיד אמת של מדינת ישראל והוכיח זאת גם במעשיו ובעמדותיו", אמר שר החוץ ליברמן

מותו של נשיא פולין זיעזע גם בכירים בממשל הישראלי שפרסמו הודעות תנחומים עם היוודע דבר מותו של לך קצ'ינסקי, שנהרג בשעות הבוקר בהתרסקות מטוסו ברוסיה. נשיא המדינה שמעון פרס, שר הביטחון ברק ואף שר החוץ הדגישו פה אחד את תרומתו של הנשיא הפולני ליחסים הטובים עם ישראל.

"בתקופת נשיאותו העמיקו הקשרים הבילטרליים בין שתי המדינות וזו התאפיינה בידידות ובחום", אמר נשיא המדינה שמעון פרס. "הידיעה על האסון הנורא של אובדן ידידי, הנשיא לך קצ'ינסקי, רעייתו מריה ובכירים נוספים בהנהגה המדינית והפרלמנטרית של פולין היכתה אותנו בכאב, בתדהמה ובהלם".

שר הביטחון ברק אמר כי: "הנשיא הפולני קצ'ינסקי היה ידיד גדול של ישראל ומותו הוא אבדה גדולה לעמו ולעולם כולו". שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בא לידי ביטוי בתקופת כהונתו, והתבטא בעסקות נשק, שיתופי פעולה ביטחוניים ומודיעיניים בין שתי המדינות.

גם שר החוץ אביגדור ליברמן הדגיש את תרומתו של קצ'ינסקי ליחסים בין המדינות וציין כי "העם בישראל שותף לאבלו של העם הפולני על מותו הטרגי של נשיא פולין". לדברי ליברמן, "קצ'ינסקי היה ידיד אמת של מדינת ישראל והוכיח זאת גם במעשיו ובעמדותיו".

רוסיה הודיעה על הקמת ועדת חקירה

לפחות 96 נוסעים ואנשי צוות נהרגו הבוקר בהתרסקות מטוסו של נשיא פולין לך קלצ'ינסקי ברוסיה, כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. ממשלת פולין דיווחה שהנשיא היה בין הנוסעים על הטיסה שעשתה את דרכה לסמולנסק שברוסיה, יחד עם רעייתו ובכירים רבים בממשל הפולני.

כוחות הצלה גדולים הגיעו למקום ההתרסקות, שנמצא ביער סמוך לשדה התעופה בסמולנסק שבמערב רוסיה. המטוס מדגם טופולב Tu-154 התרסק סמוך ליעד הנחיתה המתוכנן, ומחקירה ראשונית נראה שלא מדובר באירוע ביטחוני וכי סיבת ההתרסקות נובעת מטעות אנוש של הטייס וממזג האוויר.

על פי דיווחים של הטלוויזיה הפולנית, בין הנוסעים היה גם נגיד הבנק המרכזי הפולני, הרמטכ"ל של פולין ובכירים נוספים שהיו בדרכם לרוסיה. נשיא רוסיה דימיטרי מדבדב, שהמטוס מתוצרת רוסית התרסק בשטח מדינתו, מינה ועדת חקירה לבדיקת נסיבות התאונה.