הבורסה טעתה - ותעודות הסל קנו ביותר מ-20 מיליון שקל

הבורסה טעתה בחישוב המשקל של בי קומיוניקיישנס ■ החברה ביצעה הנפקה, מתוכה הזרים בעל השליטה 75% מהסכום ■ הבורסה עדכנה משקל המניה במדד לפי מלוא הסכום, במקום רק לפי המניות שנקנו ע"י הציבור ■ תעודות הסל הגדילו החשיפה בהתאם לעדכון השגוי ■ התוצאה - משקל המניה גדל בכ-40% יותר משצריך להיות בפועל

טעות בחישוב משקלה של חברת בי קומיוניקיישנס (לשעבר 012 סמייל ) במדדי הבורסה, גרמה לתעודות הסל ביום חמישי לרכוש את מניות החברה ביותר מ-20 מיליון שקל מהנדרש, כך נודע ל"גלובס". הבורסה צפויה לתקן את הטעות, ותעודות הסל ייאלצו למכור את הסחורה העודפת.

לפני כשלושה שבועות השלימה החברה, שבשליטת שאול אלוביץ' הנפקה פרטית בהיקף של 400 מיליון שקל. ההנפקה בוצעה על רקע רכישת החברה את השליטה בחברת בזק, אותה צפוי אלוביץ' להשלים בתקופה הקרובה. גיוס הכסף בוצע באמצעות מניות ולא אג"ח. התוצאה היא שכמות המניות של חברת בי קומיוניקיישנס גדלה בקרוב ל-14% לרמה של 29.9 מיליון מניות. חישוב משקל החברות במדדי המניות נקבע לפי כמות המניות כפול מחיר המניה, ולכן מכיוון שכמות המניות בחברה גדלה, כך גם משקלה במדד אמור לגדול.

אולם לפי כללי הבורסה המניות אליהם מתייחסים בחישוב המשקל הן הסחורה הצפה בלבד (כלומר המניות שבידי הציבור ולא אלו שיבידי בעללי העניין). בהנפקה שבוצעה, לקח אלוביץ' חלק פעיל, ומתוך ה-400 מיליון שקל הזרים כ-300 מיליון שקל, כלומר כ-75% מהגיוס.

כאן מגיע מקור הטעות בבורסה: הבורסה הייתה צריכה להגדיל את משקלה של בי קומיוניקיישנס רק במספר המניות שנרכשו על ידי הציבור בהנפקה, ואילו בפועל היא הגדילה אותה במלוא מספר המניות שגויסו בהנפקה (כאשר כאמור כשלושה רבעים ממנה נרכשו על-ידי אלוביץ'). לפי החישוב השגוי של הבורסה היקף הסחורה הצפה בחברה הוא 31.6% בעוד בפועל הוא 22.5% בלבד.

התוצאה היא שמשקלה של בי קומיוניקיישנס גדל במדד ת"א 75 ות"א 100 גבוה בכ-40% ממה שהוא צריך להיות בפועל.

תעודות הסל המחויבות לעקוב אחר המדדים עדכנו את החזקותיהן במניה ביום חמישי. בעקבות הרכישות המאסיביות שלהן, המניה נסחרה במחזור של כ-60 מיליון שקל ביום חמישי לעומת מחזור ממוצע של כמה מיליוני שקלים בודדים, ועלתה בכ-1%, מה שנחשב לעלייה חריגה באותו היום בו מדד המעו"ף איבד כ-1.5%. ע"פ הערכות תעודות הסל רכשו מניות של החברה בהיקף של כ-30 מיליון שקל, בעוד בפועל הן היו צריכות לרכוש מניות בהיקף של כ-7.5 מיליון שקל בלבד.

בעקבות הטעות, צפויה הבורסה לעדכן שוב את משקל המניה, ותעודות הסל צפויים למכור את המניות העודפות בימים הקרובים, מה שככל הנראה יביא ללחץ על מחיר המניה, הפעם כלפי מטה.