לסקר בביה"ד על חברי ועד עובדי חברת החשמל: "הם לא מנומסים"

מנכ"ל חברת החשמל לא הכחיש בבית הדין האזורי לעבודה כי פסל מועמד לתפקיד בכיר שהיה בעל הנתונים המתאימים ביותר למשרה, בגלל חברותו בוועד עובדים מיליטנטי המתנגד להנהלה

חברי ועד עובדים בחברת החשמל המתנגדים להנהלת החברה "פועלים באמצעים לא מנומסים" - כך האשים מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה.

לסקר זומן להעיד בתביעה שהגיש מוני קובל, סגן יו"ר ועד המהנדסים הצפוני של החברה. קובל טען בתביעה כי ההנהלה ביקשה לנקום בו על-ידי כך שמנעה ממנו לזכות במכרז לתפקיד מנהל מחלקה, למרות שהממונה הישיר שלו המליץ עליו לתפקיד ולמרות שמכון לבדיקות התאמה הנמצא בקשרי עבודה הדוקים עם ההנהלה קבע כי דווקא הוא - קובל - הוא המועמד המתאים ביותר לתפקיד.

בסיום הדיון בית הדין דחה את בקשת חברת החשמל להסיר צו מניעה שהוציא נגדה המונע את איוש התפקיד, וקבע כי הצו יעמוד בתוקפו עד לסיום ההליך.

מעדותו של לסקר התברר כי החלטתו התקבלה מבלי שערך בחינה מקצועית של המועמדים, ללא התחשבות בהמלצת מנהל המחלקה שהוא הממונה הישיר על שני המועמדים, ובניגוד לתוצאות בחינות ניהול במכון ששכרה חברת החשמל שקבעו כי קובל מתאים יותר לניהול.

ועד המהנדסים הצפוני נחשב לוועד הביקורתי ביותר כלפי הנהלת החברה ומהלכיה. לאחרונה גרם הוועד להנהלה מבוכה קשה, כשקרא ל-530 עובדי האגף לתכנון ההנדסי להחרים את יום השקת חזון האגף שההנהלה ערכה בהשקעה של עשרות אלפי שקלים. בעקבות ההחרמה איימה הנהלת החברה לתבוע אישית את יו"ר הוועד, יעקב חי, וכן את סגן יו"ר הוועד הארצי, יעקב דבידה.

למרות המאבק המופגן המתנהל נגד ההנהלה טען לסקר בבית הדין כי לא הכיר את "חברי הוועד" ובהם קובל לפני ראיון העבודה שערך עימו לתפקיד, אך "למד על עברו" לקראת הראיון.

כשנשאל בחקירתו על-ידי באי-כוחו של קובל, עוה"ד רון דרור ואופיר מנצ'ל, האם וועד המהנדסים מנהל את המאבק נגד ההנהלה בהגינות השיב לסקר בשלילה. לדבריו, "הם (וועד המהנדסים הצפוני, ע"ב) פועלים באמצעים שלהם. האמצעים שלהם לא מנומסים".

לסקר אמר כי לא שאל את קובל אף שאלה מקצועית במהלך הראיון האישי, ונימק זאת בכך שהוא אינו מהנדס בהכשרתו. לשאלת עו"ד טל קרת על החלטתו שלא למנות את קובל למרות שנמצא המתאים ביותר על-פי בחינות ההתאמה, השיב לסקר כי "אני, בדברים שתלויים בי, לא מסתכל בבחינות התאמה".

לסקר אמר כי אינו זוכר מה היתה המלצת הממונה הישיר, אך אמר כי היה "מתחשב בכך" לו היה יודע שהמליץ חד-משמעית על קובל.

בהחלטתו הורה בית הדין להעביר ללסקר את המלצת הממונה הישיר על קובל, על מנת לאפשר לו לשקול מחדש את החלטתו.