"אדוורטייזינג אייג'" חוזה: איך תיראה המדיה החברתית ב-2012

בשנים הקרובות נעמיק את השיתוף, הקהילתיות והשירותים המותאמים אישית ונשנה את הדרך שבה אנחנו מחפשים דברים ברשת ■ 11 תחזיות שישפיעו על המשווקים ועל העסקים שלהם במרחב הדיגיטלי

קל להתמקד במגמות של ההווה, ואפילו באלה של 6 החודשים הקרובים. כמה מהמגמות הגדולות בשנת 2009 כללו דגש נרחב יותר על מחקר בזמן אמת, הפצת המידע ועלייה בתוכן השיווקי בווידג'טים ובפיסות תוכן נייד אחרות, הפועלות על כל המכשירים והמרחבים החברתיים. היו גם שיפורים בניטור ובמחקר של המדיה החברתית. ההתפתחות הכי מרשימה היתה שהמשווקים הפנימו לבסוף את העובדה שהרשת החברתית איננה רק אופנה חולפת - וכל המפרסמים הגדולים אימצו אותה בחום.

קבלו 11 תחזיות על המדיה החברתית בשנת 2012 (וזאת על סמך המצגת המלאה שאותה ניתן לראות בבלוג של הכותב פרדי לייקר בכתובת http://takemetoyourleaser.com). כמה מהדברים קיימים כבר היום בצורה ראשונית, אבל הרשימה מתמקדת במה תהיה הנורמה בשנת 2012. "שיתוף", "נקודת מבט אישית" ו"קהילה" הם מושגים שיהיו בסופו של דבר חשובים יותר מהבעלות המותגית - והמשווקים יצטרכו להתגבר על כך אם ברצונם להישאר רלוונטיים גם ב-2012.

1. פרטיות? לא מה שחשבתם

יתרחש מהפך תרבותי, שבמסגרתו משתמשי האינטרנט יחשבו שחשיפת עוד ועוד פרטים אישיים ברשתות החברתיות השונות היא דבר מקובל. שיתוף מה שאתם אוהבים, לא אוהבים, דעותיכם, תמונות, קטעי וידיאו ועוד מידע אישי יהיו הנורמה, ואנשים יקבלו יותר את רעיון החוויה המותאמת-אישית, הן ברמה התאגידית והן ברמה האישית.

2. ביזור מוחלט של הרשתות החברתיות

רעיון הרשת החברתית יהפוך לחוויה ניידת. רוב החוויות הדיגיטליות ימנפו את כוח הרשתות החברתיות בדרך שתמנף גם את המידע האישי הזמין בכל יום וגם את החברויות שיצרתם. אנו רואים כבר כיום את ניצני התהליך בדברים כמו פייסבוק קונקט (Facebook Connect) ו-FriendConnect.

3. האופן שנתנהג מול מנועי החיפוש ישתנה

מידע בזמן אמת, למשל מטוויטר ומהבלוגים, יוצג באופן מובלט יותר בחיפוש בגוגל. החיפוש החברתי של גוגל (Google Social Search) ישנה את האופן שבו אנו מתנהגים מול מנוע החיפוש - הוא "ידחוף" את המידע הרלוונטי מהרשתות החברתיות הפרטיות שלנו לראש רשימת התוצאות, ואף יהפוך אותן ליותר מותאמות אישית.

4. עליית כוחם של האגרגטורים

כמות התוכן ברשת צומחת באופן פראי, ולרוב המשתמשים המקוונים יש לפחות 3 פרופילים, מהרשתות החברתיות ועד לשירותי המיקרו-בלוגינג. היכולת לנהל כמות זו מעוררת בהחלט אתגר, ואין ספק ששירותי שליפת המידע ממקורות שונים, והעברתו ללקוחות על-פי העדפותיהם האישיות (אגרגרציה), זה הכיוון. סינון התוכן וניהולו יהוו עסק גדול עבור מי שיעשו אותו כראוי ויספקו שירות שקל להשתמש בו.

5. מציאות מורחבת בעזרת המדיה החברתית

המידע הזמין מחללי הרשתות החברתיות ישמש להרחיב חוויות יומיומיות. לדוגמה: רשימת אנשי הקשר בטלפון הסלולרי שלכם תתחבר לטוויטר ולפייסבוק ותראה לכם עדכונים בזמן אמת לגבי מה אחד החברים שלכם עושה בדיוק לפני שאתם מתקשרים אליו. בנוסף, סקירות בזמן אמת של חבריכם שיכולות להופיע בשירותי מיפוי מבוססי GPS, ו-CRM בעל הקשר חברתי, ישנה את האופן שבו מנהלות החברות את יחסיהן העסקיים לעולם.

6. יוגדר מחדש השיווק המשפיע

ככל שיעמיקו הרשתות החברתיות את השפעתן, לא רק על יותר ויותר היבטים מחיי היומיום שלנו, אלא גם על ערוצים אחרים כגון פרסום חוץ דיגיטלי, מסחר וטלוויזיה ברשת, ניווכח גם שהשיווק המשפיע (influencer marketing) יעלה בחשיבותו. כדוגמה בסיסית, חישבו על הכללת תוצאות מטוויטר או משירות החיפוש החברתי של גוגל שיושק בקרוב בתוצאות החיפוש שלו - מה שימשול בתוכן לא יהיה שיטת המדרוג המפורסמת של גוגל (PageRank), אלא רמת הרלוונטיות שלו לרשת החברתית שלך. איתור האנשים שיעזרו לך להגיע לצרכן הנחשק תהפוך להרבה יותר אפקטיבית וחשובה.

7. דירוג של גולשים בכל מקום

בעולם של היום, אתר מסחרי שאין בו פונקציה של הערכת המשתמשים עשוי ממש לפגוע בעסקים. בעתיד הקרוב, ינהלו המותגים והעסקים יותר שאלוני הערכת משתמשים, ויפתחו את אתריהם למשוב לקוחות רב יותר. הערכות המשתמשים יהפכו לכה שכיחות שהמשווקים יכולים למעשה לצפות לרגע שבו ישתלבו בחוויה הדיגיטלית עצמה.

8. סוכני מדיה חברתית

ניהול חוויית הצרכן און-ליין ואוף-ליין היא כבר כיום דאגה מכריעה עבור המשווקים. העסקים ימשיכו לתמוך בלקוחות על-ידי ניטור חללי המדיה החברתית והשתתפות בהם, והכלים להעצמת החוויה הזו יהפכו לחשובים הרבה יותר. אפשר לצפות שאחוז מסוים מהפניות ינוהלו על-ידי מנועי שפה טבעית, המסוגלים לענות לתלונות שכיחות מסוג "השירות לא פועל" או "לא קיבלתי את החבילה".

9. רוכבים על הגל

מוקדם עדיין לדבר על הגוגל ווייב (Google Wave) כי הוא פתוח בינתיים בעיקר למפתחים, אבל מדובר במכשיר העשוי לחולל מהפך ברעיון שיתוף-הפעולה. ווייב מציע למשווקים דרך ייחודית לאפשר לצרכנים לפגוש האחד את השני באופן מתקדם מאוד לעומת כל מה שאנו משתמשים בו כיום - ובעלות מינימלית. המשווקים המבינים יפתחו "הארכות" לווייב המפתחות את כליו הבסיסיים לכדי חוויה מותגית שתהיה מוטמעת (immersive) אבל תאפשר רמות אינטראקציה חדשות - מסיפור סיפורים בעזרת מיקור קהל (crowdsourcing) ועד לעיצוב מוצר באותה שיטה.

10. חשיבה מעבר להווה

בשנת 2009 התמקדנו באופי הזמן האמיתי של המדיה החברתית. משוב המשתמשים בנושא מותגים כגון טוויטר וזרם החדשות של פייסבוק גרם למשווקות להעריך מחדש את כוחם של כלי הרשת החברתית במקביל לערוצים ה"מסורתיים" של המדיה הדיגיטלית, כגון מנוע החיפוש.

בעתיד נצטרך לנסות ולברר מה עומד מאחורי הפינה הבאה, והתשובה הסבירה נעוצה בהתפתחות הבאה של הרשת: הרשת הסמנטית (semantic web). בעולם הרשת הסמנטית, לדוגמה, מנועי החיפוש יצפו את תוצאות החיפוש הטובות ביותר בהתבסס על מה שהם יודעים עלינו (למשל כל הפרופילים החברתיים הגלויים שלנו). תהיה כאן הזדמנות עבור המשווקים להרחיב את גבולות הדמיון שלהם ולנסות לדמיין איך ייראה השיווק בשלב ההתפתחות הבא של הרשת. הם ייצרו סוג של חוויות חדשות ומעניינות שאליהן טרם נחשפנו.

11. החזרה למדיה דיגיטלית

אירועים חברתיים יהפכו למאפיין כה שגור של החוויה הדיגיטלית שאי-הכללת חוויה מועצמת מבחינה חברתית באתרים תיראה כבלתי הגיונית. המדיה הדיגיטלית הרי חברתית מעצם אופייה. אני מקווה שבשנת 2012 כבר לא נתייחס ל"מדיה חברתית", אלא פשוט נתייחס להכל כ"מדיה דיגיטלית".