בצלמה ובדמותה של מאור

ועדה נוף מחפשת אנשים שלא ירגיזו את המנכ"לית

1. לעו"ד מרגלית נוף יש פרשנות משלה להוראות החוק, למהות תפקידה ולאחריות הציבורית הכבדה שניתנה בידה. פרשנות מוטה ובעייתית ביותר, עד כדי חשש לשיקולים זרים. הנה דברים שהצהירה המדינה ב-16.11.2008 בעת הארכת תחולת חוק המניות הבנקאיות שבהסדר (נוף כבר היתה עמוק בתפקיד): "זכות הבעלות שהוקנתה למדינה לתקופת הביניים שעד למכירת המניות היא זכות מוגבלת באופייה - כך למשל זכות מינויי דירקטורים וזכות ההצבעה נתונות בידי ועדה חיצונית שנבחרת בידי ועד ציבורי בהתאם להוראות החוק ואשר פעולתה אמורה להיות עצמאית ונטולת פניות".

נחזור: "עצמאית ונטולת פניות".

והנה מתראיינת עו"ד נוף ל"מעריב" (היום, יום א') ומתייחסת לתוכניתה להמליץ כבר השבוע על 5 מועמדים לדירקטוריון לאומי. כשהיא מתארת את הליכי הבחירה, היא אומרת: "אני לא יכולה למנות אנשים שיריבו בדירקטוריון", ואף מבריקה: "צריך להביא בחשבון את היכולת לעבוד עם גליה מאור".

לא ייאמן. הרי המשמעות היחידה של דבריה היא: אני לא עצמאית ואני לא נטולת פניות. אני, יו"ר ועדת המניות החיצונית, וחבריי בוחרים רק אנשים שמתאימים לגליה מאור המנכ"ל, שישתלבו היטב בעדר הכבשים האילמות והכנועות בדירקטוריון הבנק.

2. לפנינים הנובעות מפיה של מרגלית יש משמעות נוספת: היא, שאמורה למנות דירקטורים שתפקידם, עפ"י הוראות בנק ישראל והמפקח על הבנקים, לפקח על הנהלת הבנק דוחה ומזלזלת בדבריו של המפקח רוני חזקיהו, שחוזר ואומר: "העצמאות וחוסר התלות של הדירקטורים הם מהדברים הכי חשובים בבנק". במקום זאת, נוף אומרת למעשה: אני לא מחפשת אנשים שבאמת יפקחו, יבדקו ורחמנא ליצלן יעירו הערות, "יריבו" ויערערו על שלוותה של עוגייה טבולה בכוס תה. אני רוצה שלום. שלום ושלווה. לעולם לא תצעדי לבד גליה.

3. עוד הברקה מפי המרגלית הגאה: "לא הבאנו בחשבון את השאיפות של האוצר", אמרה ואז ביצעה מניפולציה על שר האוצר יובל שטייניץ, זה שהעז בחוצפתו לקלקל לה את המניפולציה הקודמת: "אני מניחה ובטוחה ששר האוצר יהיה ענייני ויאשר בסופו של דבר את המועמד הראוי לגופו של עניין". אז למה, גברת עו"ד נוף, את לא "עניינית"?

4. תרגיל נוף 2 הוא העתק של תרגיל נוף 1. בשני המקרים, הנוסחה היא אחת: אנחנו בוחרים חמישה מועמדים. ארבעה אנונימים, ואחד שהוא הוא היו"ר המוכתר על ידינו. כלומר, נבחר קודם את האחד, שכמובן חייב להיות נוח ומשת"פ של המנכ"ל מאור, ואז נבליט את רום קומתו על ידי מינויים של ארבעה הרבה פחות בולטים.

כשנשאלה נוף על ידי "מעריב" "איך ידעתם מי ימצא חן בעיני מאור?" היא השיבה: "לא התייעצנו עם מאור או עם עו"ד דליה טל, אבל יש לנו דרכים לדעת על אופיו של כל אחד מהמועמדים. אנחנו מדינה קטנה. לא כולם מכירים אותי, אבל אני מכירה את רובם. אנחנו מעורים במה שנעשה ויכולים להבין איזה מינוי עלול להיות רגיש ואיזה לא".

ללא ספק מניפולציה.

5. והם באמת מבינים. עובדה. דירקטוריון בנק לאומי משקף את דמות הדירקטור המועדף על ידי מאור המנכ"ל, לשעבר המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, איתן רף, מרגלית נוף וחבריה לוועדה. בצלמם ובדמותם. הנה החתך של 15 הדירקטורים שיש ללאומי היום, על פי הדו"חות הכספיים: זכר, ירושלמי, פקיד מדינה/ פקיד הסתדרות.

בדירקטוריון 12 גברים, 3 נשים.

13 ירושלמים, מסיימי האוניברסיטה העברית. 2 מתל אביב.

9 בוגרי השירות הממשלתי:

איתן רף, היו"ר היוצא, היה חשב כללי באוצר; רמי אברהם גוזמן - מילא תפקידים כלכליים שונים במשרד האוצר; ציפורה גל ים - תפקידים כלכליים באוצר, כלכלנית במחלקת המחקר בבנק ישראל; משה דברת - מנהל מרכז השקעות במשרד התעשייה והמסחר; משה וידמן - תפקידים כלכליים במשרד החינוך והתרבות; דורון כהן - תפקידים באגף תקציבים באוצר, מנהל רשות החברות הממשלתיות (עד 2000, אין הכוונה למנהל דורון כהן הנוכחי - ס.ק.ל); מרים (מירי) כץ - יו"ר רשות ניירות ערך; יעקב משעל - תפקידים כלכליים במשרדי ממשלה. סגן מנהל מחלקת הבנקאות בבנק ישראל; צבי קורן - תפקידים כלכליים במשרד התעשייה והמסחר.

ל-10 מופלאי הממשלה יש להוסיף חברים אחרים, שעשו תפקידים מוטי-ממשלה או הזרועות הארוכות שלה:

פרופ' אפרים צדקה - חבר בוועדות הממשלה, ועדת רבינוביץ לרפורמה במס, ועדת פוגל לרפורמה בפנסיה, ועדת גושן לממשל תאגידי, ועדת שטיינברג לרפורמה במיסוי ישיר; פרופ' ישראל גלעד - בכיר בבנק יהב בתקופה שהיה בבעלות הפועלים- ההסתדרות, כשהפועלים היה עדיין בשליטת המדינה; פרופ' אריה גנס - תפקידים חשבונאיים בכור תעשיות מ-1978, מזמן שליטת ההסתדרות-חברת העובדים; נורית סגל - תפקידים כלכליים בפועלים בתקופה של שליטת ההסתדרות-חברת העובדים ובעת שליטת המדינה (אחרי משבר 83').

רק 2 דירקטורים אינם תואמים את מלוא דרישות הדירקטור האולטימטיבי נוסח נוף וחבריה: יעקב גולדמן, רו"ח, בוגר אונ' תל אביב, בעבר מקסלמן את קסלמן ופעיל בלשכת עורכי הדין, וראובן אדלר - בעבר משנה בכיר למנכ"ל במזרחי טפחות.

6. אם התוכניות של נוף ומאור יצליחו, ודוד ברודט (הולם את התנאים המקדמיים הנדרשים מדירקטור בלאומי) יהיה יו"ר הדירקטוריון הבא של בנק לאומי, הרי מערכת הבנקאות שלנו תיראה כך: בראש שלושת הבנקים הראשונים יעמדו יוצאי אוצר. בפועלים, יאיר סרוסי - פעם באגף תקציבים ומשנה לחשב כללי באוצר. בדיסקונט יוסי בכר - פעם מנכ"ל אוצר, ובלאומי דוד ברודט - פעם מנכ"ל אוצר. בבנק הרביעי ברשימה יעמוד המנכ"ל אלי יונס, בעבר חשב כללי. זה לא שיש לנו משהו נגד בכירי האוצר לשעבר, יש לנו בעיה גדולה עם זה שהמונופול הבנקאי מסמן לבכירי האוצר לדורותיהם: שימו לב, יכולה להיות לכם תמורה נאה בעד האגרה.

אגב, מעניין אם דוד ברודט עבר שיחת מוטיבציה על נכונותו למלא את תפקידיו העיקריים: שגליה מאור תוכל לעבוד איתו, שלא יריב, שלא ירגיז, שלא יעיר הערות, ושיהיה נכון לזוז מהתפקיד ברגע שייכנסו בעלי שליטה חדשים, כדי לפנות מקום לגליה מאור כיו"ר, שכן אז כבר לא יחולו עליה הוראות חוק המניות הבנקאיות שבהסדר והיא תוכל להיכנס לתפקיד בלי צינון של שנתיים. אלא אם כן יעבור עד אז התיקון לחוק החברות המחייב זאת.

7. ושוב, זה לא ייגמר עד שזה לא ייגמר. או עד שהדברים ייעשו באופן תקין וראוי ולא מניפולטיבי ותחמני.

8. והעיקר: למכור כמה שיותר מהר ולהיפטר מהתהליך המפוקפק הזה ומי שאחראים לו.