לאחר השינוי המבני: מועדון 365 של המשביר לצרכן ינסה לגייס חוב

מחיקת ההשקעה ברשת האופנה ג'אמפ הקטינה את הרווח הנקי של המשביר לצרכן אשתקד ביותר מ-70% ל-6.7 מיליון שקל ■ הבעלים והמנכ"ל רמי שביט: "אנו פועלים להגדלת היקפי הפעילות של הקבוצה"

בתחילת השנה השלימה קבוצת המשביר לצרכן את השינוי המבני שלה, במסגרתו הפכה לחברת החזקות והכפיפה חלק מפעילויותיה לחברת-הבת, מועדון 365 - מועדון הלקוחות של הרשת.

כעת רוצה הקבוצה שבשליטת רמי שביט לקדם את תוכניותיה להרחבת הפעילויות של מועדון הלקוחות, ולצורך כך פרסמה בסוף השבוע מועדון 365 טיוטת תשקיף על בסיס דו"חותיה הכספיים ל-2009, לקראת גיוס אג"ח שיוכל לסייע לה במימוש התוכניות האלה.

חברת מועדון 365 נסחרת בבורסה באמצעות אג"ח מאז אמצע 2006, אז היא גייסה כ-66 מיליון שקל לפעילותה. היום התשואה על האג"ח עומדת על 4.25%.

בחודשים האחרונים קידמה המשביר לצרכן את הפיכתה לקבוצה בעלת 3 זרועות פעילות: רשת חנויות הדראגסטורים ניו-פארם, המשביר בתי כלבו ומועדון 365.

התפיסה שמנחה את המשביר לצרכן היא שמועדון הלקוחות יכול להיות מנוע צמיחה עיקרי עבורה, ובהתאם לכך פעילויותיו מתוכננות להתרחב ולאפשר לחברים בו ליהנות מפלטפורמת שימושים רחבה שתכלול פעילות מזון, ביטוח, תקשורת ועוד.

כיום למשביר לצרכן 29 בתי כלבו ו-4 סניפי קונספט (סניפים בשטח קטן יותר), בהם היא מציעה בין היתר מוצרי הלבשה, עיצוב הבית, קוסמטיקה, תכשיטים ואלקטרוניקה. מועדון הלקוחות 365 כולל כ-460 אלף בתי-אב.

לפי הדו"חות, שיעור הרכישות של חברי מועדון 365 מסך פדיון בתי הכלבו ב-2009 היה קרוב ל-80%. למרות הנתח הנכבד מהפעילות והתוכניות לעתיד, בינתיים המועדון מסב לקבוצה הפסדים, ואלה הסתכמו ב-2009 בכ-2 מיליון שקל.

מחיר ההרפתקה הכושלת

בדו"חותיה שפורסמו בתחילת החודש הציגה המשביר לצרכן חוסן בפעילות השוטפת לצד שחיקה ברווח שנרשמה לה מההשקעה ברשת האופנה ג'אמפ. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של המשביר לצרכן נפגע בצורה משמעותית, בעיקר בשל הפסד של 28.7 מיליון שקל שנרשם לה ממחיקות השקעה זו, ומערבויות שהעניקה לג'אמפ, לאחר שזו נקלעה לקשיים.

כיום אין כבר למשביר לצרכן החזקות בג'אמפ, אולם בשל ההרפתקה הכושלת קטן הרווח הנקי של הרשת אשתקד ביותר מ-70% ל-6.7 מיליון שקל.

הרווח הנקי מפעילויות נמשכות שמר על יציבות ועמד על 37.9 מיליון שקל. מבין חברות-הבת בלטו לחיוב ניו-פארם וסיבוס עם רווחים של 8 ו-4 מיליון שקל בהתאמה. לעומתן, כאמור, מועדון 365 הפסיד 2 מיליון שקל. בפעילות השוטפת הראתה המשביר לצרכן צמיחה נאה של כ-11% במחזור ההכנסות שהגיע ל-2.4 מיליארד שקל.

לצד העלייה בהכנסות שמרה הרשת על שיעורי רווחיות גולמית ותפעולית דומים לאלה שהציגה ב-2008 - עדות נוספת לתחרות המחירים הקשה שהתנהלה אשתקד בסקטור הקמעונאות על ענפיו השונים.

המשביר לצרכן הצליחה להגדיל את פעילותה בשני תחומי הפעילות העיקריים שלה: המכירות בתחום הקוסמטיקה והדראגסטורים עלו ב-11.5% ל-1.05 מיליארד שקל, ואילו המכירות בבתי הכלבו עלו ב-7.5% ל-713.5 מיליון שקל. לעומתם, בלטו לשלילה ההכנסות מתחום התיירות שירדו ב-22.5% ל-405 מיליון שקל.

התחייבויותיה השוטפות של החברה הסתכמו ב-672.1 מיליון שקל, כשהונה העצמי עמד על 118.9 מיליון שקל, המזומנים שלה מפעילות שוטפת הגיעו ל-105.8 מיליון שקל, ויתרת ושווי המזומנים שלה הגיעו ל-55.8 מיליון שקל.

רמי שביט, מנכ"ל הקבוצה, התייחס למהלכים שקידמה הקבוצה והסביר כי "בשנת 2009 שקדנו על המהלך של הפיכת המשביר לצרכן לקבוצת החזקות קמעונאית, שתפעל לפתח מגוון של עסקים".

שביט הוסיף כי "בכוונתנו לשקוד השנה על פיתוח הפעילויות בתחום המזון - באמצעות קידום הקמתה של רשת סופרמרקטים ייחודית; בתחום התקשורת - על-ידי השתתפות בתהליך פתיחת השוק למפעילים סלולריים וירטואליים (MVNO) ובתחום הפיננסים".

במקביל, גם קבוצת המשביר לצרכן עצמה פרסמה הסוף השבוע טיוטת תשקיף לצורך גיוס חוב אפשרי, על בסיס הדו"חות לשנה החולפת.