ועדה מציעה לפסול את זכיית חברת הניקיון ISS במכרז רש"ת

ועדת המשנה ברשות שדות-התעופה המליצה לפסול את הצעת החברה כי לא תעמוד בהתחייבויות, אך ועדת המכרזים אישרה ■ מנכ"ל החברה מבטיח כי איש מהעובדים לא ייפגע

ועדת המשנה לוועדת המכרזים ברשות שדות התעופה (רש"ת) המליצה לאחרונה לפסול את הצעתה של חברת הניקיון הגדולה ISS, כיוון שמדובר ב"הצעה גירעונית" - כזו שלא תאפשר לה לעמוד בתנאי המכרז להם היא מחויבת. הוועדה קבעה כי החברה חרגה ב-15% מהאומדן שנקבע, ומבירור עם מנהלי החברה התברר כי הם לא הביאו בחשבון מרכיבים שונים שהיו חלק בלתי נפרד מתנאי המכרז. הצעתה של ISS היתה זולה ב-150 אלף שקל לעומת ההצעה השנייה בדירוג, וב-300 אלף שקל מהשלישית.

ל"גלובס" נודע כי ועדת המכרזים החליטה לאמץ את ההצעה של ISS משום שהיא הזולה ביותר, וכן משום שמדובר ב"חברה בינלאומית", שאף קשורה בחוזים עם רש"ת בשני פרויקטים שונים. בוועדה הסבירו כי לא ידוע להם על בעיות מצד החברה באותם פרויקטים, וכי בשימוע שנערך לחברה היא הבטיחה כי תעמוד בכל התחייבויותיה, לרבות בנושאים הקשורים לזכויות העובדים.

החלטה זו של רש"ת מעוררת סערה בענף הניקיון, שכן "מכרזי הפסד" ידועים ככאלה שפוגעים בסופו של דבר בעובדים. "לאף חברה עסקית אין כוונה להפסיד כסף", אומרים גורמים בענף, ולכן אם חברה מציעה מראש מחיר הפסד, היא תחפש בסוף דרכים להרוויח. אחת הדרכים היא להעסיק פחות עובדים ביותר שעות, להימנע מתשלומים סוציאליים, לפטר עובדים בשיטת הדלת המסתובבת ולהטיל עליהם קנסות.

"זו היתה המדיניות שהונהגה שנים בענף הניקיון, והפושעת הגדולה ביותר היא המדינה", כך אמר היום ל"גלובס" דרור אטרי, העומד בראש אחד משני האיגודים הגדולים בענף הניקיון. אטרי מנסה להוביל בחודשים האחרונים מהפכה בענף, ובמסגרתה הוא חתם על הסכם קיבוצי עם ההסתדרות שמבטיח לעובדי הניקיון שכר מינימום הגבוה ב-20% משכר המינימום במשק. מי שמתנגד להסכם הזה, ובעיקר לצו ההרחבה שאמור להחיל את ההסכם על כלל המשק, הוא האיגוד השני בענף. החברה הבולטת באיגוד זה היא ISS בכבודה ובעצמה. למעשה, מנכ"ל ISS, איציק סבג, משמש גם יו"ר האיגוד. סבג אמר היום ל"גלובס" כי השאלה אם החברה שלו מרוויחה או מפסידה ברש"ת אינה מן העניין, והבהיר כי הוא מחויב באופן אישי לכך שאיש מעובדיו לא יפגע. "אנחנו משלמים לעובדים כל מה שצריך, ואם יוכח שפגענו בעובדים אז משרד התמ"ת יכול לחלט את הערבויות שהפקדנו".

מרשות שדות התעופה נמסר: "ועדת המכרזים היא הוועדה המוסמכת לקבל החלטות באשר לזכייה במכרז ו/או לפסילה של מתמודד. ועדת המשנה משמשת כלי עזר לוועדת המכרזים. הוועדה שוכנעה לאחר בדיקה כי למרות המחיר הנמוך בהצעה, יש מקום לקבלה. זאת לאור העובדה שמדובר בחברה גדולה אשר רשאית לקזז הפסדים ורווחים בחוזים שונים, כל עוד היא משכנעת את הוועדה ביכולתה לעמוד בהתחייבויות החוזה וערה לחשיפה להפסד כספי .

"יודגש כי בידי הרשות האמצעים לפקח ולוודא שלא ייפגע שכרם ו/או זכויותיהם הסוציאליות, וכך אף הוצהר ע"י החברה".