העתיד של פאנדטק: "השינוי יקפיץ את החברה לליגה אחרת"

כך אומר מנכ"ל החברה ראובן בן-מנחם ■ לפאנדטק, המתמחה בפתרונות סליקה ועיבוד תשלומים עבור בנקים וגופים פיננסיים, תהפוך מחברה בעלת סניפים עצמאיים לחברה גלובלית עם גופי מו"פ, מכירות ושירות לקוחות גלובליים

ביום חמישי הקרוב יתכנסו בהרצליה בכירי פאנדטק מרחבי העולם, ויציינו את חנוכת המשרדים החדשים של החברה. הבכירים, שהגיעו לישראל מאירופה, אמריקה ואזור אסיה והפסיפיק - כל האזורים בהם פועלת פאנדטק - התכנסו כאן במשך שבוע, ובמסגרת זו קיבלו גם עדכונים על השינוי הארגוני אותו עוברת החברה.

פאנדטק מתמחה בפתרונות סליקה ועיבוד תשלומים אוטומטיים מאובטחים ובזמן אמת, לבנקים ולגופים פיננסיים, והיא חלק מקבוצת כלל תעשיות (55.4%) שבשליטת אי.די.בי של נוחי דנקנר. ל"גלובס" נודע שהחברה מסיימת בימים אלה תהליך מקיף של שינוי מבני וארגוני, שמטרתו הפיכת החברה מחברה רב-לאומית מבוזרת, לחברה גלובלית אחידה שתהיה הספקית המובילה בשוק הטרנזקציות (העסקאות) הבנקאיות.

"זהו שינוי מאוד מהותי עבור פאנדטק", אומר היום ל"גלובס" מייסד ומנכ"ל החברה, ראובן בן-מנחם. "מדובר בתהליך שמעביר אותנו לליגה אחרת. לפי התחזיות שמסרנו, פאנדטק תמכור השנה בהיקף של 132-135 מיליון דולר, כך שאנחנו כבר בגודל שמחייב אותנו להפוך לארגון יותר רחב".

לדברי בן-מנחם, יוזם התהליך הוא אבי פישר, מנכ"ל כלל תעשיות וסגן יו"ר אי.די.בי, שמונה בתחילת 2009 גם לתפקיד יו"ר פאנדטק. "פישר הרגיש שפאנדטק לא ממצה את עצמה ולא מגיעה לחשיפה מקסימלית, והוא דחף לשינוי", הוא מפרט.

השינוי הארגוני בוצע בעזרת חברות ייעוץ חיצוניות, ובמסגרתו בוצע שינוי מבני. אם בעבר פאנדטק עבדה כחברה בעלת סניפים שפעלו בעצמאות רבה, ומכרו גם מוצרים פרטיים שלהם ולא של כלל החברה, עכשיו החברה מרכזת את כל הפעילות.

פאנדטק יצרה גוף של מחקר ופיתוח גלובלי, שממוקם בישראל, והיא פועלת כעת גם על-מנת להסב את כל המוצרים לפלטפורמה אחידה. רוב המו"פ של פאנדטק עבר לישראל ובמסגרת התהליך, במהלך 2009, החברה גם גייסה 46 עובדים חדשים, למרות שהתכנון המקורי היה לגייס כ-20 איש בלבד.

רק לפני שנה, בתקופה שבדיעבד הסתמנה כשיאו של המשבר, התראיין בן-מנחם ל"גלובס" ואמר שפאנדטק מגייסת "אנשים טובים ולויאליים, שיישארו בחברה ולא יעזבו מיד כשמצב השוק ישתפר". בן-מנחם אמר אז עוד, כי "כל הזמן גדלנו וגדלנו ולא היה לנו זמן להסתכל אחורה ולשפר", והסביר כי המשבר מאפשר לחברה להכין את עצמה לעתיד.

במקביל לשינוי בתחום המו"פ, פאנדטק הקימה גוף אחיד שיטפל בשירות הלקוחות, וכן גוף מכירות גלובלי. "היום אנחנו מוכרים את כל המוצרים בכל העולם, בעוד שבעבר היה לכל מוצר גוף מכירות משלו", מסביר בן-מנחם. במסגרת זו פאנדטק גם הרחיבה את פעילותה בשוקי אסיה-פסיפיק.

בכיר באי.די.בי ששוחח עם מנהלים בפאנדטק על רקע השינוי הארגוני, ציין את החזון של הפיכת ישראל למרכז פיננסי, ואמר שגם אם חזון כזה עדיין רחוק, אין סיבה לא להפוך את ישראל למרכז לטכנולוגיה לתחום הפיננסי, ופאנדטק, לדבריו, היא שחקנית משמעותית בתחום. במקביל, אמר הבכיר כי פאנדטק יכולה לקחת את הידע והטכנולוגיה הקיימת שלה ולהתרחב לא רק לתחום הפיננסי, אלא גם לתאגידים בינלאומיים אחרים.

מענה מספק אחד

פאנדטק נסחרת בנאסד"ק ובבורסה של תל-אביב לפי שווי שוק של 214 מיליון דולר, אחרי עלייה של 53% במחיר המניה בשנה החולפת. בשנת 2009 רשמה החברה הכנסות של 117.8 מיליון דולר, ורווח נקי של 4.7 מיליון דולר. כאמור, בשנת 2010, פאנדטק מצפה לרשום הכנסות של 132-135 מיליון דולר, כלומר לחזור לפסים של צמיחה לאחר שנת המשבר הגלובלי של 2009.

לאורך השנים, פאנדטק התרחבה באמצעות רכישות של חברות קטנות ובינוניות, שהוחזקו אחר כך כחברות בנות שנוהלו באופן עצמאי. בין היתר רכשה החברה בשנת 2004 את חברת CashTech ההודית תמורת כ-7 מיליון דולר, ובשנת 2008 שילמה עבור חברת Accountis מוויילס סכום של 5.8 מיליון ליש"ט. השינוי הארגוני כלל גם מיזוג מלא של כל אותן החברות, וגם שינוי סמלי בשמות החברות. כך, לדוגמה, החברה הבת בהודו CashTech הפכה לאחרונה לפאנדטק-הודו.

"ברמת המוצרים, המשמעות של התהליך היא שהיום אנחנו שמים דגש על מוצרים גלובליים, כאלה שיכולים להימכר בכל העולם עם כמה התאמות", אומר בן-מנחם. "זה נכון שבכל מדינה יש תקינה שונות ודרישות שונות, ולכן במוצרים שלנו יש יכולת להתאים את הנדרש לכל לקוח ולכל מדינה". בן-מנחם מוסיף שהחברה תמשיך למכור ולתמוך גם במוצרים המקומיים, אך הדגש יוסט כעת למוצרים הגלובליים.

כדי להדגים את היתרונות הטמונים בשינוי נותן בן-מנחם דוגמה למצב שנוצר בעבר, והשינוי הנוכחי אמור לפתור. "לקוח שלנו, לדוגמה HSBC, היה קונה מפאנדטק פלטפורמה, אבל בכל אזור פעילות של הבנק טיפלה קבוצה אחרת", הוא אומר. "למשל, הקבוצה שלנו באסיה טיפלה ב-HSBC אסיה. HSBC היה נחשב עבורנו כמו כמה לקוחות, והוא היה מקבל מענה מכמה ספקים. עכשיו הוא יקבל מענה מספק אחד".

"אנחנו חושבים שהמשבר עבר"

בין לקוחותיה של פאנדטק נמצאים מספר בנקים גדולים, כשלצד HSBC ניתן למצוא גם את בנק אוף אמריקה/מריל לינץ', סיטי וברקליס. לקראת סוף 2009 התחילו לראות בפאנדטק את סיומו של המשבר בכל הקשור להוצאות של בנקים גדולים על מערכות ותשתיות. לדברי בן-מנחם, HSBC ושאר הלקוחות הגדולים של החברה לקחו חלק בתהליך הארגוני שערכה פאנדטק והתגובות מהם חיוביות.

בדרך כלל, אין תהליך ארגוני שעובר באופן חלק ואינו כולל התנגדויות פנימיות.

"זה נכון, וגם אצלנו היו התנגדויות, אך לא הרבה. ההתנגדויות היו בדרך כלל על רקע ענייני ולא פרסונלי, ולפעמים גם שינינו וביצענו התאמות כדי לענות על ההתנגדויות שהיו ענייניות. אני מניח שהשינוי ישחרר צווארי בקבוק שהיו בחברה, יאפשר לנו להמשיך את הגידול, ולשפר את התוצרים של החברה".

כחברה שמוכרת ללקוחות מהשוק הפיננסי, אתם מעריכים שהמשבר בתעשייה הפיננסית חלף לגמרי?

"אנחנו חושבים שהמשבר עבר, והמקום היחיד שעוד רואים בו חולשה זה שוק הבנקים הקטנים בארה"ב. המשבר היה הזדמנות מצוינת בשבילנו, כי נוצרה אתנחתא שאפשרה לנו להסתכל פנימה, ולעשות את הפעולות שיקפיצו את החברה ליגה".