האירו רק התחיל לטפס

המחיר הנמוך יפתה מאמינים חוזרים לקנות אותו ולדחוף לכיוון יעד ראשון - שער 1.40 דולר

האירו נמצא במגמת היחלשות מתמשכת. הפיחות המתמשך בערכו ביחס לדולר כבר הביא לירידה של כ-15% בערכו בחצי השנה האחרונה.

כיוון שמצב הדו
האמריקאי לא מזהיר, ואישור תוכנית הבריאות הציבורית של אובמה היה אמור להחליש אותו, ניתן לומר שהגורם המרכזי לחולשת האירו הוא החוב האדיר של כמה מדינות החברות באיחוד. נזכיר שיחס החוב המקסימלי המותר על פי תקנות האיחוד הוא 60%, והמגבלה הזו היוותה את אחד התירוצים העיקריים לאי קבלת ישראל לגוש.

היום המצב שונה לגמרי. המשבר הכלכלי הקטין את התוצר ובמקביל ניפח את עלות הרשת הסוציאלית באירופה וההוצאה הציבורית זינקה בחדות. כך שהיום אין כמעט אף מדינה באיחוד שיחס החוב תוצר שלה נמוך מ-60%. החוב בחלק מהמדינות הגיע לרמה כה גבוהה, שאנליסטים ברחבי העולם אף עירערו על המשך קיום האיחוד האירופי והביאו לירידה החדה בערך האירו.

יחס החוב של יוון זינק מעל 100% כבר מזמן ועירער את אמון המשקיעים ביכולת ההחזר של המדינה. איבוד האימון הוביל לזינוק בתשואות האג"ח ועצר את יכולת מיחזור החוב של יוון. ללא יכולת למחזר חוב מדינה לא יכולה להמשיך לקיים כלכלה פעילה, כיוון שלא ישאר לה כסף בקופה.

המצב שנוצר ביוון אינו ייחודי רק לה. ספרד, פורטוגל ואירלנד נמצאות במצב דומה. שיקום הכלכלה היוונית הינו האתגר האמיתי הראשון לעיקרון ההדדיות המוחלטת של הגוש האירופי. משמע, זוהי נקודת מבחן לחובה של המדינות לתמוך האחת בשנייה בעת משבר.

נקודת המבחן הזו ברורה לכולם, גם למשקיעים וגם לפרשנים הפוליטיים. כישלון ביוון יוביל למסקנה שאין ערבות הדדית וגם יכולת מיחזור החוב המדינות האחרות היתה נפגעת באופן מיידי.

ההחלטה האמיצה שקיבלה הנהגת האיחוד היא אמירה ברורה: האיחוד האירופי קיים ואיתן ואנו לא ניתן למדינות החברות בו להתמוטט.

כיוון שהשוק מונע מציפיות, אפשר שהסיוע רחב ההיקף שניתן ליוון מנע את הצורך לסיוע עצום למדינות גדולות בהרבה כמו ספרד. סיוע שלא ברור אם האיחוד האירופי מסוגל לתת.

הימים הקרובים הם ימי מבחן ליציבות הגוש הארופי ולכיוון האירו בחודשים הקרובים. יישום תוכנית הסיוע בהיקף עשרות מיליארדי אירו וירידה בתשואות האג"ח של יוון, יחזק את אימון המשקיעים ביכולת האיחוד לצלוח את המשבר ויצור הזדמנות קנייה של האירו.

טל עבדה
 טל עבדה

המחיר הנמוך של האירו יפתה את המאמינים החוזרים לקנות אותו לכיוון יעד ראשון בשער1.40 אירו לדולר.

  1. לפרטים ושאלות Tzohar@fxcm.co.il
  2. אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.