דו"ח רשות המסים חושף אילו מכוניות היו להיטי היבוא האישי

הדו"ח מגלה כי היבוא האישי ממשיך לרענן את שוק המשומשות הישראלי עם כמויות לא מבוטלות של דגמים חדשים ו"צבעוניים", שלא מגיעים ארצה ביבוא סדיר ■ מיהם העולים החדשים, ומה אפשר לצפות מהם? צפו בתמונות ושפטו בעצמכם

גם שנת 2009 הייתה שנה מרתקת בשוק היבוא האישי. הדו"ח השנתי המסכם שמפרסמת רשות המסים מגלה כי היבוא האישי הפך מנישה אלטרנטיבית זניחה לצינור יבוא מסיבי, המזרים לשוק אלפי מכוניות בשנה ומגלגל יותר ממיליארד שקלים. ב-2009, למשל, הגיעו לישראל דרך הצינור הזה למעלה מ-3,200 כלי רכב.

השפעת ההיקפים האלה על פלח היוקרה המקומי - שאליו משתייכים רוב רכבי היבוא האישי - היא משמעותית מאוד. רכבי היבוא האישי הגדילו בשנה שעברה את פלח רכבי היוקרה המקומי בכ-30%, והם שינו גם את חלוקת המכירות הפנימית.

נתוני היבוא הרשמיים מראים, למשל, כי שנת 2009 הייתה שנה חלשה עבור המרצדס S קלאס, מובילת השוק המסורתית. אולם אם מוסיפים לנתון הרשמי את מספר רכבי ה-S שהגיעו ביבוא אישי, מגלים שהיא שמרה על הובלה. הג'יפ גראנד צ'ירוקי כמעט שלא הופיע בשנה שעברה בטבלת המכירות הרשמית, אך ביבוא האישי הוא היה להיט, עם לא פחות מ-641 כלים כאלה, שהגיעו ארצה בשנה שעברה והקנו לו את עמדת ההובלה בפער גדול.

הדו"ח מגלה שהיבוא האישי ממשיך לרענן את שוק המשומשות הישראלי עם כמויות לא מבוטלות של דגמים חדשים ו"צבעוניים", שלא מגיעים ארצה ביבוא סדיר. מיהם העולים החדשים ומה אפשר לצפות מהם?

קרייזלר קרוספייר

קרייזלר קרוספייר
 קרייזלר קרוספייר

מי שינסה למצוא קרייזלר קרוספייר משומשת מיבוא סדיר, יתקשה מאוד לעשות זאת. היבואן אמנם שיווק את המכונית במשך תקופה קצרה, אך לא נמכרו יותר מיחידות בודדות, וגם זה אחרי מאמצי שיווק לא מבוטלים. אבל ביבוא האישי זו עדיין סחורה מבוקשת, עם קרוב לארבעים מכוניות כאלה, שהגיעו ארצה בשלוש השנים האחרונות (11 בשנה שעברה), על אף שייצור המכונית נפסק לפני שנתיים.

יתרונות: מלבד העיצוב הייחודי, הקרוספייר היא הקומבינה האולטימטיבית - מכונית ספורט של מרצדס, שהורכבה בגרמניה אך שווקה בארצות הברית כאמריקאית ובמחירים של קרייזלר. זוהי גם מכונית נעימה לנהיגה, אמינה וקלה לתחזוקה (80% מהרכיבים הם של מרצדס) ובהחלט לא איטית. אבל היתרון הוא כמובן הפוזה, במיוחד בדגם הקבריו. היקפי הייצור המוגבלים מציבים אותה כמועמדת להפוך לקלאסיקת אספנים. מי שיתפשר על תיבה ידנית יוכל למצוא משומשת משנת הייצור האחרונה בפחות מ-150 אלף שקלים.

חסרונות: צריך לבדוק היטב את ההיסטוריה של הכלים הנמכרים בארץ. חלקם התגלגלו בין דילרים, עמדו בתצוגות, ולא התיישנו יפה. יש מכוניות שמוצגות בתור מודל 2009, וזה קצת מוזר לגבי מכוניות שייצורן הופסק בדצמבר 2007.

טויוטה קאמרי הייבריד

טויוטה קאמרי הייבריד
 טויוטה קאמרי הייבריד

לא פחות מ-180 מכוניות מדגם טויוטה קאמרי הייבריד יובאו לישראל ביבוא אישי בשנה האחרונה בלבד. בסיכום של שלוש שנים הגיעו ארצה קרוב ל-300 כלים כאלה. האם היבואנים האישיים, שנודעים בדרך כלל בחיבתם לרכבי SUV ענקיים ולמנועי V8 בנזין צמאים, החלו לפתח מצפון סביבתי? לא ממש. המוטיבציה היא כמובן הטבת המס הישראלית הנדיבה על מכוניות היברידיות, שמאפשרת לייבא את המכונית ארצה במחיר שנע סביב 175-185 אלף שקלים אחרי מסים בישראל - פחות מגרסת הבסיס של הקאמרי ה"רשמית".

יתרונות: יש להניח שהלקוח הישראלי לא ממש מתעניין בפליטת ה-CO2 הנמוכה או בצריכת הדלק הצנועה של המכונית. אבל מלבד הצד ה"ירוק" הקאמרי היא גם מכונית מנהלים זריזה ומרווחת, שמציעה רמה גבוהה מאוד של אבזור לכסף. רוב המכוניות שמצאנו בשוק היד השנייה בארץ הן בגרסאות המפוארות, המצוידות בעור, במושבי חשמל, במולטימדיה ועוד.

חסרונות: היבואן בארץ אינו מכיר בדגם רשמית, ולפיכך לא מייבא עבורו חלפים, עדכוני תוכנה וכדומה. אבל יש כיום מוסכים פרטיים מקומיים שהתמחו בטיפול במכונית, והחל בשנה הבאה תיובא המכונית גם ביבוא סדיר ולפיכך תקבל שירות במוסכי הרשת. אם לא די בכך, הקאמרי ההיברידית קיבלה ציון נדיר של 10 מתוך 10 בדירוג האמינות החזויה של JD Power האמריקאי.

טויוטה סיינה

טויוטה סיינה
 טויוטה סיינה

מאז הטויוטה פריוויה הזכורה לטוב משנות ה-90 לא נכחה טויוטה ישראל בפלח המיניוואנים המשפחתיים הגדולים. בעלי המשפחות המורחבות, מתברר, עדיין שומרים למותג אמונים ומייבאים עצמאית את היורשת הרוחנית של הפריוויה: טויוטה סיינה. מאסה של 62 מיניוואנים כאלה הגיעה לישראל בשנה שעברה, והעניקה לסיינה, באופן לא רשמי, את המקום השני בפלח. זהו מיניוואן "פול סייז" אמריקאי טיפוסי, עם אורך של יותר מחמישה מטרים, רוחב של כמעט שני מטרים, ובסיס גלגלים ענק של כשלושה מטרים, שמספק מרווח הולם לשמונה נוסעים פלוס מטען משפחתי מלא. כל הכלים שהגיעו ארצה מצוידים ב-V6 בנזין בנפח 3.5 ליטרים עם כ-270 כוחות סוס.

יתרונות: סוכני היבוא האישי מציעים את המכונית בטווח של כ-220 עד 265 אלף שקלים, מחיר סביר אם מביאים בחשבון שבארץ אפשר רק לחלום על רמת האבזור של הכלים הללו - מולטימדיה עם מסכים לכל האורך, מושבים אחוריים מתקפלים חשמלית ועוד. גם כאן מדובר בכלי אמין ללא בעיות מיוחדות ביד שנייה, למעט כאלה שנובעות מהתקנות אבזור לא מקוריות.

חסרונות: זהו כלי מורכב ועתיר מנגנונים, ובמקרה של תאונה זמן האספקה של חלקי פח ואלקטרוניקה יכול להיות ממושך. ה-V6 צמא כמו שהוא נשמע, ואין מה לצפות ליותר משישה-שבעה קילומטרים לליטר. רוב המכוניות המוצעות בארץ הן מהדור הקודם. הדור החדש והמשודרג של הסיינה, שיצא לדילרים בארצות הברית רק בפברואר 2010, עדיין קשה להשגה.

פורד מוסטנג

פורד מוסטנג
 פורד מוסטנג

בסוף השנה שעברה חסם משרד התחבורה את היבוא האישי של הפורד מוסטנג, אולם עד אז הספיקו להגיע ארצה 62 יחידות, שהשלימו צי של מאות מוסטנגים מיבוא אישי שהגיעו ארצה מאז 2006. הסיבה לפופולריות היא תמורה גבוהה לכסף: במחיר שמתחיל בארצות הברית כבר בסביבות 21 אלף דולרים לרכב חדש, מקבלים שלדת הנעה אחורית עתירת שעשועים, ביצועים מכובדים ותא נוסעים מרווח ומאובזר. רכב בן שנה אפשר למצוא גם ב-18 אלף דולרים לפני מס.

יתרונות: במחיר שמתחיל בסביבות 150 אלף שקלים אחרי מסים לרכב 2009 בארץ, קשה למצוא למוסטנג מתחרים באגף רכבי הפוזה הספורטיביים. באותו רף מחיר ניתן למצוא את דגם הקבריו, שנוכחות הכביש שלו אפילו יותר מוחצנת. התחזוקה של הרכב פשוטה יחסית, ויש לא מעט מוסכים המתמחים בו.

חסרונות: רוב המוסטנגים שהגיעו ארצה בשנים האחרונות צוידו במנוע ה-V6 הבסיסי בנפח ארבעה ליטרים, שמייצר 210 כוחות סוס וביצועים רדודים למדי. בקיצור, פוזה בלי כיסוי. אופציות נדירות יותר, אבל לא הרבה יותר יקרות, הן גרסאות ה-V8 עם 310 כוחות סוס, שגם כמה עשרות מהן מסתובבות בארץ. הביצועים של אלה נאים, אם כי צריכת הדלק (והצמיגים) בהתאם. המוסטנג אינה אמינה כמו המותגים היפנים (ציון 6 בדירוג האמינות של Power JD), והחלקים המתכלים - בעיקר צמיגים - עלולים להיות יקרים.

שברולט קורבט

שברולט קורבט
 שברולט קורבט

דילר גדול של שברולט בארצות הברית, המשרת עיר שבה מיליוני תושבים, מוכר בשנה רגילה לא יותר מכמה עשרות יחידות של הקורבט. מכירות הקורבט נפגעו במיוחד בשנתיים האחרונות, בשל נסיקת מחירי הדלק והמשבר הכלכלי המתמשך, שפגע בכל שוק היוקרה האמריקאי. אבל בישראל היא עדיין להיט: למרות תג מחיר, שנע בארצות הברית בין כ-55 אלף לכ-75 אלף דולרים, בשנת 2009 הגיעו ארצה עוד 16 קורבטים חדשות, שהצטרפו לכמה עשרות נוספות שהגיעו ביבוא אישי בין 2005 ל-2008.

יתרונות: יש מי שיגיד שהיא וולגרית, מוגזמת ובזבזנית, אבל אפילו פורשה 911 לא עוצרת את התנועה ברחוב הישראלי כמו קורבט. מלבד יחס גבוה מאוד של פוזה לשקל, זו גם מכונית ספורט רצינית, שארבעה עשורים של אבולוציה מוטורית חידדו את יכולותיה ואת תגובותיה הדינמיות. בדור האחרון יש לה גם תא נוסעים איכותי. המנוע ה"בסיסי" והנפוץ ביותר בקרב היבוא האישי הוא V8, עם 405 עד 430 כוחות סוס (תלוי בשנה), שמייצר ביצועים רציניים. פה ושם הגיעו יחידות בודדות של גרסת ה-LZ, בעלת מנוע שבעה ליטרים ו-505 כוחות סוס.

חסרונות: צריכת הדלק של מנוע ה-V8 אסטרונומית, שיכוך הזעזועים על הכבישים הישראליים משבר עצמות, וגוף פיברגלס הוא כאב ראש רציני כאשר יש צורך בתיקוני פחחות וצבע. אפשר להתנחם בכך שרוב המכוניות נשמרות בקפידה ואינן מעורבות בתאונות, השכיחות ברכבי ספורט בארץ. יש להיזהר מקיטים לא רשמיים של שיפורים.