אמצעי "הסחיטה" של שמואל דכנר

דכנר הקליט חשודים בפרשת הולילנד, אך טיוטת התביעה שגובשה עקב כך לא תוגש בקרוב

אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, אמורה טיסה 859 מווינה של חברת התעופה "אוסטריין איירליינס" לנחות הלילה (ד') בנתב"ג בשעה 00:55, כשעל סיפונה ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שקיצר את חופשתו. חוקרי יאח"ה מתבקשים לעקוב אחר העדכונים באשר לשעת הנחיתה הסופית.

עם זאת, אין מה למהר: אולמרט עודכן ותודרך היטב בימים האחרונים על-ידי אחד מסניגוריו, עו"ד רועי בלכר. יש להניח כי מופע בסגנון הניסיון לחסום את עדשת המצלמה של ערוץ 10, כפי שאירע במדריד לפני ימים אחדים, לא יחזור על עצמו: ראש הממשלה לשעבר לא ייתפס בלתי מוכן.

מבול הפרטים סביב פרשת הולילנד ממשיך להציף את התקשורת, כמעט באותו קצב שהוא מציף את חוקרי המשטרה. עמדת המשטרה בנוגע לצורך להשאיר את החשודים הנוכחיים במעצר מתמשך משתנה בטווח של שעות, עם הצטברות מידע חדש בחקירות.

בינתיים לומד אולמרט על ההתפתחויות, יש להניח, גם מכותרות העיתונים. מצד אחד טוענים מקורביו כי הוא "חש נסחט", מצד שני קיבלה "אישיות ציבורית בכירה" 3.5 מיליון שקל לצורך קידום פרויקט הולילנד, לפחות לפי טיוטת כתב התביעה שגיבש עו"ד אמנון יצחקניא, בא-כוחו של שמואל דכנר, לפני כמה וכמה חודשים.

הטיוטה הזו הסתובבה בין רבים מהמעורבים בפרשה. מוזכרים בה שמותיהם של כמה עשרות מעורבים - מספר גדול בהרבה ממספרם של העצורים בפרשה עד כה. אפשר שלפיכך יגדל מעגל החשודים שייעצרו לצורך חקירה בקרוב.

את הטענות המועלות בטיוטה יש לראות ככאלה, כטענות בלבד. יש סיבות שבעטיין הטיוטה לא הוגשה לבית המשפט ולא הפכה לתובענה של ממש, אף שהולידה הליך גישור בין דכנר להלל צ'רני, שהיה בעליה של הקרקע עליהם הוקם פרויקט הולילנד.

לפי הנטען, דכנר גיבש את הטיוטה, שבה דרש מצ'רני לקבל בחזרה כספים שהוציא מכיסו, כביכול, ושהגיעו לכיסיהם של מעורבים אחרים בפרשה. חלק ממי שנחשפו לטיוטה חשו עצמם נסחטים מעצם הרעיון שמסמך מעין זה מסתובב ועיניים רבות שוזפות אותו.

בכל מקרה, התביעה הזו לא תוגש לבית המשפט בזמן הקרוב, לפחות כל עוד הפרשה מצויה על פסים פליליים.

כמו בפרשות אחרות שבהם היו מעורבים אנשי ציבור, גם כאן - עירובן של המשטרה והפרקליטות במה שהחל כסכסוך כספי בין חלק מהדמויות העיקריות בעלילה, סימן את הפיצוץ בקשר הסמוי שבין הנותנים למתווכים ולמקבלים ואת קץ התקווה שאפשר יהיה לסגור את הסיפור בפנים.