פרשת הולילנד: אורי לופוליאנסקי חשוד בקבלת שוחד של 3 מיליון שקל

זאת בתקופת כהונתו כראש עיריית ירושלים החל מ-2003 ובתקופת כהונתו כסגן ראש העירייה בשנים 1993-2003, אז שימש גם כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ■ מעצרו הוארך ב-5 ימים ■ טוען: הכספים הועברו כתרומות ל"יד שרה"

פרשת הולילנד מסתעפת: בית משפט השלום בראשון-לציון האריך הערב (ד') ב-5 ימים את מעצרו של אורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים לשעבר, במסגרת חקירת פרשת הולילנד. לופוליאנסקי נעצר היום בחשד כי בין השנים 1993 ל-2003 קיבל שוחד בסך כולל של 3 מיליון שקל וכן 30,000 אלף דולר, על מנת לקדם את פרויקט הולילנד הגרנדיוזי בירושלים.

סגן הנשיא, השופט אברהם הימן, ציין בהחלטתו על הארכת המעצר: "המקרה שבפניי חמור מאוד. מדובר בחקירה סבוכה, מורכבת עובדתית, ראייתית ובמספר המעורבים בה. אני מוצא אף לגלות כי מדובר בשוחד בסכומי כסף גבוהים ביותר, כך על-פי החשד. וככל שחומרת המעשה המיוחסת לחשוד על-פי החומר המצוי בידי המשטרה וברף כה גבוה, לדעתי באופן אינהרנטי, מתקיים החשש לשיבוש הליכי חקירה".

עוד ציין השופט כי טיבן וטבען של פעולות החקירה שהמשטרה מעוניינת לבצע הוא כזה שמחייב את השארת החשוד במעצר. "טכניקת החקירה אינה יכולה להתקיים אחרת", ציין.

לעניין חומרת המעשה קבע הימן: "לפנינו אינטרס ציבורי רב ביותר, ולכן ניתן למשטרה את כל האמצעים והאפשרויות למצות את החקירה עד תום".

אורי לופליאנסקי / צלם: יוסי זליגר
 אורי לופליאנסקי / צלם: יוסי זליגר

החשדות נגד לופוליאנסקי עוסקים בתקופת כהונתו כראש עיריית ירושלים, החל מ-2003, וגם בתקופת כהונתו כסגן ראש עיריית ירושלים, אז גם שימש כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וכממונה על אגף ההנדסה, בין השנים 1993-2003. כן צויין בבקשת המעצר כי לאורך כל התקופה האמורה כיהן לופוליאנסקי כיו"ר "יד שרה".

על-פי החשד, במהלך תקופת כהונתו בתפקידים אלו דרש לופוליאנסקי - ואף קיבל - שוחד בכסף מיזמי פרויקט הולילנד. לפי החשד, עד שנת 1999 קיבל לופילאנסקי שוחד בסך 1.5 מיליון שקל, ובין השנים 2000-2006 קיבל כ-1.4 מיליון שקל נוספים. כספים אלה ניתנו כתרומות ל"יד שרה".

בנוסף חשוד לופוליאנסקי בקבלת 30,000 דולר לשימושו, לתשלום עבור פעילים פוליטיים במהלך הבחירות לראשות העירייה בשנת 2003.

עוד נטען כי בשנת 2005, קיבל לופוליאנסקישוחד בסך 100 אלף שקל באמצעות תרומה לכולל שבנו מנהל.

על-פי החשד, בתמורה לקבלת השוחד פעל לופוליאנסקי נמרצות לקדם את בניית פרויקט הולילנד בירושלים, על-פיי דרישות היזמים ולרווחתם. בין השאר פעל על-פי החשד לזירוז דיון ואישור תב"ע בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, דחיית קרוב ל-1,000 התנגדויות, מניעת הנמכת גובה הבניינים בשתי קומות, הפחתת גובה היטלי ההשבחה ותמיכה בתוכניות תב"ע.

נטען כי בעקבות פעולותיו של לופוליאנסקי נחסכו ליזמי פרויקט הולילנד הוצאות של מיליוני שקלים, ובנוסף הוא הוביל להגדלת הפרויקט ולהגדלת ההכנסות ליזמים באופן ניכר.

לופוליאנסקי חשוד בביצוע עבירת שוחד, הלבנת הון, קשירת קשר לביצוע פשע, מירמה והפרת אמונים ועבירות מס.

בא-כוח המדינה, רפ"ק ליאור רייס, טען בדיון הארכת המעצר כי "יש קורלציה בזמנים בין התרומות או המתת או הכספים שקיבל לופוליאנסקי עבור בנו לבין התקדמות פרויקט הולילנד".

לדבריו, "לופוליאנסקי בתפקידיו השונים אמור היה להיות שומר סף ולפעול לטובת הציבור, אך הוא מעל באמון הזה בכך שלקח שוחד".

לופוליאנסקי, שנעצר ונחקר מוקדם יותר היום, הכחיש בחקירתו את כל המיוחס לו. הוא טען כי כל הכספים שהועברו לארגון "יד שרה" היו תרומות, וכי משפחת צ'רני תרמה לארגון תקופה ארוכה.

בא-כוחו של לופוליאנסקי, עו"ד יאיר גולן, ציין בתום הדיון כי ישקול להגיש ערר על ההחלטה להאריך את מעצרו.