החשש מאינפלציה לא חלף

לקראת המדד הערב: אל תתנו למספרים הנמוכים לבלבל אתכם. בנק ישראל חושש מגאות מחירים

מתחילת השנה אנו עדים לירידה במדד המחירים לצרכן, גם המדד לחודש מרץ שיתפרסם היום צפוי להיות אפסי ואף שלילי. נראה כי האינפלציה בישראל במגמת ירידה תלולה. האמנם כך? האם קובעי המדיניות בישראל יכולים להגיד כי החשש מפני אינפלציה גבוהה כבר עבר? התשובה היא שלא.

שיעור האינפלציה, למרות שנמצא בחודשים האחרונים וכך גם בחודשיים הקרובים ברמות נמוכות, עדיין נותר גבוה. בטווח הבינוני נותרה האינפלציה בעינה, דבר הדורש המשך מעקב מצד בנק ישראל ונקיטה במדיניות מוניטרית מצמצמת על מנת לעמוד ביעד האינפלציה שבין 3% ל-%1.

אחת הבעיות העיקריות העומדת כיום בפני מקבלי ההחלטות בישראל היא האינפלציה. בעטיו של שיעורה הגבוה בשנת 2009 (%3.9) העלה בנק ישראל את ריבית השקל בחודשים האחרונים כאשר העלאות ריבית אלו מקשות על המשק הן ביציאה מהמיתון הכלכלי והן בהתמודדות בשוק ההון עם מטבע מקומי חזק אשר אינו מצליח להחלש בשל הריבית הגבוהה ובכך מקשה על התאוששות היצוא. בספטמבר האחרון העלה בנק ישראל בפעם הראשונה את הריבית מרמת השפל 0.5% והיה הבנק הראשון בעולם שהחל במהלך זה. כיום ריבית השקל הינה ברמת % 1.50.

בתקופה זו שיעור האינפלציה נמצא במגמת ירידה והציפייה היא להמשך התייצבות רמת המחירים במשק. אך יחד עם זאת, הציפייה להמשך עלייה במחירי הסחורות לצד התאוששות הפעילות הכלכלית בשוק המקומי הינם גורמים המעודדים אינפלציה.

העלייה הצפויה במחיר הסחורות ובעיקר במחירי הדלק ובמתכות, בין היתר על רקע התאוששות הכלכלה העולמית דבר אשר יגדיל את הביקושים, צפוייה לתרום לעליית מדד המחירים לצרכן. בנק ישראל אשר רואה אף הוא את הפוטנציאל של עליית המחירים צפוי להמשיך במדיניות המוניטרית המצמצמת על מנת לעמוד ביעד האינפלציה % 1 ל-% 3.

מבין מגוון הסחורות ובכללם הסוכר, הקפה, התירס, החיטה, האורז, הזהב , ואפילו הגז, הרי שחבית נפט הינה הסחורה בעלת ההשפעה המהותית ביותר על רמת המחירים בישראל. לעלייה במחיר חבית נפט ישנה השלכה ישירה על כל האנרגיה (חשמל, דיזל, דלקים) ועימם על התחבורה וההובלה, השלכה עקיפה נמצא על יבוא מוצרים וחומרי גלם לישראל - דרך מחירי ההובלה הימית והאוירית, כאשר עלות זו במוצרים מסויימים הינה משמעותית ביותר.

בהתבוננות קדימה כל עוד מדינות OPEC לא ירחיבו את היקף ההפקה של חביות נפט, והכלכלה העולמית אכן תמשיך במגמה של התאוששות כלכלית צפויה להימשך עליית המחירים, דבר אשר יהווה זרז אינפלציוני וידרוש מקובעי המדיניות במדינות השונות לעבור למדיניות מוניטרית מצמצמת על מנת למנוע עלייה חדה ברמות המחירים.

ורד יצחקי היא מנכ"ל פריקו מאנג'מנט מקבוצת פריקו, המתמחה במסחר במט"ח וניהול סיכוני מטבע