שוחד כהלכתו

החשדות בפרשת הולילנד, אם יוכחו, עומדים בתנאים שהחוק דורש כדי להרשיע בשוחד

להלן מורה נבוכים באשר לבחינת היסודות המשפטיים של עבירת השוחד, באדיבות בית משפט השלום בתל-אביב, שיד המקרה הביאה אותו לפרסם היום (ה') - בעיצומה של חקירת השוחד הגדולה מאז ומעולם בפרשת הולילנד - את הכרעת דינו בפרשת שוחד צנועה יותר, זו הקשורה לאיש העסקים דודי אפל.

"לצורך התגבשותה של עבירת שוחד", כתבו שופטיו של אפל, "יש להוכיח את מתן טובת ההנאה - המתת, וכן כי היא ניתנה לציבור בעד פעולה הקשורה בתפקידו. החוק מעניק משמעות רחבה ומקיפה ביותר לביטוי זה, קרי, להתנהגות המצופה מלוקח השוחד. אין צורך להוכיח כי המתת ניתן עבור התנהגות ספציפית, וכי אם הוא ניתן כדי להטות למשוא-פנים בדרך-כלל, לאו דווקא מיידי ועכשווי, אלא יכול שיהיה על דרך של שלח לחמך, בבחינת השקעה בהווה מתוך ציפייה לעתיד".

וממשיכים השופטים ודורשים: "מתת הוא שוחד, גם אם עובד הציבור עשה דבר שראוי היה שיעשהו במסגרת תפקידו, בין אם נלקח על מנת לסטות מן השורה במילוי תפקידו, או בעד פעולה שהיה חייב לעשותה".

תמורה קונקרטית

בחינת תמונת החשדות המתגבשת בפרשת הולילנד, שפורסמה היום רשמית על-ידי המשטרה עם הסרתו הכמעט-מלאה של צו איסור הפרסום בפרשה, מלמדת כי טובות ההנאה, העברת הכספים, הצ'קים, והאישורים החריגים שניתנו לפרויקט הבנייה הגרנדיוזי בירושלים, חורגת בהרבה מהתנאים הצנועים לכאורה שהחוק דורש על מנת להרשיע בשוחד.

במילים אחרות, אם בפרשות קודמות שבהן נחשד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, היתה התלבטות אם להאשימו בשוחד או במירמה והפרת אמונים - העבירה שנבחרה לבסוף בתיקים הקודמים - הרי שכעת, לפחות על-פי המצג העובדתי - מבלי להתייחס לעוצמת הראיות - אולמרט נטוע עמוק-עמוק בלב עבירת לקיחת השוחד.

אף שכדי להוכיח עבירת שוחד אין צורך לייחס את המתת להתנהגות ספציפית שלוקח השוחד ייתן בתמורה, הרי שבפרשה הזו התמורה שולמה באופן קונקרטי וחד-משמעי: "כתוצאה מתשלומי השוחד", מסרה המשטרה בהודעתה, "הוגדלו אחוזי הבנייה בפרויקט הולילנד בכ-1,200% - פי 12 לערך מאלה שניתן היה לאשר על-פי התוכנית המקורית שחלה על הקרקע, לפני תחילת תשלום השוחד".

אזרח מן השורה?

בנוסף, המתת ייחשב לשוחד גם אם הפעולה שאותה עשה עובד הציבור - בין אם פקיד או נבחר ציבור - היתה פעולה ראויה. כלומר, גם אם אולמרט יטען כי ההחלטה להגדיל פי 12 את אחוזי הבנייה במתחם הולילנד היתה החלטה מתבקשת, מחויבת המציאות, ראויה, התורמת לסביבה ולאיכות הנופית בבירה - הדבר עדיין איננו ממלט אותו מגדרה של עבירת השוחד. שוחד שאותו יש כמובן להוכיח, לפי שעה.

רשימת העבירות המלאה שבה חשוד אולמרט תיוודע עם זימונו לחקירה. מעניין יהיה לראות באילו כפפות ינהגו בו חוקרי המשטרה: האם יזכה לפריווילגיות שדרש וקיבל כראש הממשלה, כגון תיאום מועד החקירה ומשכה מול עורכי דינו - או שהמשטרה תגרור אותו לבית המשפט לשם הטלת תנאים מגבילים או מעצר-בית, שיהפכו את אולמרט, לראשונה מאז עזב את לשכת ראש הממשלה לפני יותר משנה, באמת לאזרח מן השורה.