רעידת אדמה בארה"ב: ה-SEC מאשימה את גולדמן זאקס בהונאת סאב-פריים בה מעורב ג'ון פולסון

המניה צוללת בכ-15% - האנליסט דיק בוו ממליץ לנצל את הנפילה ולרכוש מניות ■ גולדמן זאקס ופולסון הימרו נגד הסאב-פריים וגרפו הון מקריסתו ■ כתב האישום של ה-SEC חושף את שיטת העבודה: פולסון שילם 15 מיליון דולר לגולדמן זאקס כדי להיות מעורב בהרכבת תיק הנכסים המסוכנים ששווק ללקוחות, ושניהם הימרו נגד הלקוחות והסבו להם הפסדים של כמיליארד דולר

רשות ני"ע בארה"ב (SEC) מגישה כתב אישום נגד בנק גולדמן זאקס בגין הונאה הקשורה לשוק משכנתאות הסאב-פריים, בה מעורב גם ג'ון פולסון שהתעשר באופן מפתיע מקריסת שוק המשכנתאות. במוקד התביעה עומדת הטענה כי פולסון וגולדמן זאקס רימו את הלקוחות והימרו נגדם, תוך שהם גורפים הון עתק.

ה-SEC טוענת כי גולדמן זאקס שיווק ללקוחותיו ני"ע המגובים במשכנתאות סאב-פריים, תוך שהוא משמיט או מסלף נתונים מרכזיים על אותם מוצרים פיננסיים. ה-SEC הגישה את התביעה נגד גולדמן זאקס ופבריס טור, אחד הסמנ"כלים הבכירים בבנק. גולדמן זאקס מנוהל על ידי לויד בלנקפיין, אשר נבחר לאיש השנה של העיתון "פייננשל טיימס" לשנת 2009, ואשר אמר לאחרונה בראיון ל"סאנדיי טיימס" כי גולדמן מבצע "את עבודתו של אלוהים".

התמוטטות שוק משכנתאות הסאב-פריים הציתה את המשבר הפיננסי העולמי, לאחר שמוסדות פיננסיים ברחבי העולם נאלצו למחוק כמעט 2 טריליון דולר החל מאמצע 2007. גולדמן זאקס, בנק ההשקעות הרווחי ביותר בהיסטוריה של וול סטריט, היה הבנק היחיד שגרף רווחים בשל הימורו נגד השוק.

ביקורת קשה הוטחה נגד הבנק בארה"ב, שכן מצד אחד הוא שיווק למשקיעים ני"ע שהיו מגובים במשכנתאות סאב-פריים והיה לו חלק לא מבוטל בניפוח השוק, אולם מצד שני הוא כאמור הימר נגד שוק זה בכספי הנוסטרו שלו באמצעות פתיחת פוזיציות שורט (מכירה בחסר) על אותם מוצרים שמכר ללקוחותיו.

"קורה שאנחנו סוחרים, ואולי יש לנו פוזיציות קיימות, בהתבסס על רעיונות השקעה לפני שאנחנו מדברים עליהם אתכם", כתב בינואר האחרון תומאס מזראקיס, שמנהל את "קבוצת האסטרטגיות הבסיסיות" של גולדמן, באי-מייל ללקוחות נבחרים. הוא הודה שהבנק סוחר לעיתים נגד לקוחותיו ודובר הבנק הוסיף באותה עת שאין בכך "כל דבר חדש".

הימרו נגד הלקוחות

אך גולדמן זאקס לא היה היחיד שהרוויח מקריסת שוק משכנתאות הסאב-פריים. גם קרן הגידור של ג'ון פולסון, הקרויה על שמו, הימרה נגד השוק וגרפה רווחי עתק של יותר מ-1.5 מיליארד דולר. פולסון הולל בתקשורת וצויר כגורו השקעות, אך תביעת ה-SEC שופכת אור חדש על ההתעשרות המפתיעה, או לפחות על חלקה.

התביעה קושרת בין ההונאה שביצע לכאורה גולדמן זאקס לבין פולסון. בתביעה נכתב כי גולדמן זאקס ייצר ושיווק מכשירי השקעה מסוג CDO שהיו קשורים לסאב-פריים, אך לא אמר ללקוחות שקנו את אותם מכשירים שפולסון פתח פוזיציות שורט אדירות נגד אותם מכשירים בדיוק ושאותו פולסון נטל חלק בבניית פורטפוליו מכשירי ההשקעה ששיווק גולדמן זאקס. לטענת ה-SEC, פולסון שילם לגולדמן זאקס 15 מיליון דולר כדי להיות מעורב בהרכבת תיק ה-CDO.

"גולדמן התיר ללקוח שהימר נגד שוק הסאב-פריים להשפיע באופן מהותי על ני"ע מגובי המשכנתאות שייכללו בפורטפוליו שהוא שיווק, באופן פסול כמובן, כשבמקביל הבנק אמר ללקוחות שניירות הערך בפורטפוליו נבחרו באופן עצמאי ואובייקטיבי", אמר רוברט קוזמי, בכיר ב-SEC, בהודעה לתקשורת. זהו המקרה הראשון בו מטפלת "יחידת המוצרים המובנים" של ה-SEC, אשר הוקמה במיוחד לצורך ההתמודדות עם מכשירים פיננסיים מורכבים כדוגמת ה-CDO.

אותם משקיעים שרכשו מגולדמן זאקס את ני"ע מגובי משכנתאות הסאב-פריים הפסידו כמיליארד דולר. 2 הלקוחות הגדולים ביותר שנשאו בעיקר ההפסד היו בנק IKB הגרמני ובנק ABN ההולנדי. גם רויאל בנק אוף סקוטלנד נמנה על הקורבנות. מכירת הנכסים שהרכיב גולדמן זאקס למשקיעים הסתיימה ב-26 באפריל 2007, כחודשיים לפני פרוץ משבר הסאב-פריים שהתפתח למשבר הפיננסי החריף ביותר מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת.

דובר גולדמן זאקס מסר בתגובה: "האישומים של ה-SEC אינם מבוססים לחלוטין במציאות ובחוק ואנו נתמודד עימם ונגן על החברה ועל המוניטין שלה". לאחר סיום המסחר בוול סטריט הוציא גולדמן זאקס תגובה נוספת, בה הדגיש כי הלקוחות להם מכר את תיק ה-CDO היו "השחקנים החכמים ביותר בעולם בשוק המשכנתאות" וכי הוא הסביר להם את הסיכונים הכרוכים באותם ני"ע. גולדמן זאקס אף הדגיש כי הוא הפסיד יותר מ-90 מיליון דולר בגין אותן עסקאות וקיבל עמלות בהיקף של 15 מיליון דולר. על הטענה לפיה גולדמן זאקס לא חשף את פולסון בפני הלקוחות אמר הבנק: "כפרקטיקה עסקית נהוגה, עושי שוק אינם נוהגים לחשוף את הקונים בפני המוכרים ולהיפך".

קרן הגידור של פולסון הוציאה לתקשורת את התגובה הבאה: "כפי שה-SEC מסרה בעצמה, ההאשמות האמורות אינן מופנות כלפי פולסון והקרן לא הציגה שום מצגי שווא ואינה חשופה לשום אשמה. קרן פולסון לא שיווקה שום מוצר מתוכנית ה-ABACUS (תיק ה-CDO האמור - ע.ב.י) של גולדמן זאקס לצד ג'. ני"ע דורגו 'AAA' על ידי סוכנויות מודי'ס ו-S&P. פולסון לא יזמה את תוכנית ה-ABACUS של גולדמן".

מניית גולדמן זאקס הגיבה בירידות חדות. האנליסט דיק בוו מ-Rochdale אמר בשיחה עם רשת CNBC, כי לפרשה צפויה להיות השפעה שלילית על מניית הבנק בטווח הקצר וכי הבנק יבצע הפרשה חד פעמית בעקבות התביעה. עם זאת, הוא ציין כי אין בתביעה זו כדי להשפיע על הצמיחה של גולדמן זאקס בעתיד, כך שלדעתו משקיעים לטווח ארוך צריכים לנצל את הירידות בטווח הקצר כדי לרכוש את המניה.