חגי שלום: "אני לא מבין למה הרשתות צריכות להתאבד בנושא המחירים. מה ההיגיון?"

גלובס tv הבעלים החדש של טיב טעם חושב שמלחמות המחירים בשוק הקמעונאות נגרמות בגלל שהמנכ"לים מנהלים את העסק ובעלי המניות לא מתווים אסטרטגיה

"אני בא מבית דתי, ואני אדם מסורתי. אני מכיר היטב את יסודות היהדות, את ערכיה, וכן, אני מקדש ואני עושה חג כהלכתו".

* אתה מקדש כל יום שישי?

"ודאי".

* בביתך יש הפרדה בין בשר לחלב?

"כן".

* זאת אומרת שבשר של טיב טעם לא נכנס אליך הביתה?

"אנחנו שומרים על כשרות הבית. בטיב טעם, חוץ מהבשר 90% מהמוצרים כשרים".

* אתה קונה הכל בטיב טעם, חוץ מבשר?

"אנחנו לא מכניסים לא כשר הביתה, וכל השאר, ירקות ושאר המוצרים זה אותו דבר. הכל כמו כולם".

* לפני שקנית את טיב טעם, מתי עשית שם קניות?

"אף פעם".

אם תרצו, זוהי תמצית העניין. עסקים נטו. חגי שלום, בעל גרעין השליטה החדש בטיב טעם - הרשת שחרתה על דגלה את מכירת בשר החזיר בארץ - לא אוכל חזיר. מסיבה זו, כניסתו של בעל חברת הארגז להנהלת החברה היתה הפתעה גמורה.

* למה נכנסת לטיב טעם?

"הכניסה לטיב טעם לא באה מתוך החלטה מראש. אני איש עסקים, וזיהיתי שבטיב טעם נוצרת הזדמנות עסקית מבחינת המניה בעיקר, וזיהיתי שישנו קושי גדול בחברה להתקדם קדימה בגלל הצורך לפרוע את האג"חים. ישבנו על הרבה מאוד כסף פנוי, וחיפשתי הזדמנות של השקעה גדולה.

"אני אמנם בא מבית דתי, אבל אני נותן משקל הרבה יותר חזק לערכי היסוד מאשר לדת. הדת היהודית מכוונת לערכי יסוד ולא לפנאטיות ולמעשים בעלי סגנון דתי. תרום לעניים, תהיה בן אדם, תעזור, תהיה נאמן למדינה ולעם ותעזוב את העניינים האלה של הפולחן, זה לא הנושא החשוב".

* מה חשבת כשהסתכלת על שווי השוק של טיב טעם? שהוא יכול לקפוץ פי שלושה? פי חמישה?

"מחירה הנמוך של המניה היווה שיקול חשוב מאוד בהחלטה שלי לרכוש את טיב טעם. עובדתית, מיום שהתחלנו את המגעים עם טיב טעם, המניה כמעט שילשה את עצמה, וזו ללא ספק הבעת אמון מהציבור במהלך".

* השווי של רמי לוי נראה לך מנופח?

"אני לא אנליסט".

* מה לדעתך השווי האמיתי של טיב טעם?

"כאיש עסקים שבא מהעולם הפרטי ולא הציבורי, תפיסת-העולם שלי היא שהדרך הנכונה לטפל במניה זה לא לדבר עליה אלא פשוט לעשות, ובסוף אנשים ישפטו על-פי העשייה והביצועים".

"השוק הוא באמת מטורף"

* איזה מקום יש לטיב טעם בשוק הקמעונאות המטורף והמשתנה הזה?

"השוק הוא באמת מטורף. אני ממש לא מבין מדוע צריכים לקטול אחד את השני בתחרות המטורפת הזאת, להכניס קבוצה כל-כך גדולה של מוצרים ולהפוך אותם למוצרי לוס לידר. למה צריך את זה? התפתחה פה תרבות שמרוויחים רווח נקי 2%, 3%. למה זה צריך להיות כך? אני בתעשייה מרוויח פי שלושה, פי ארבעה ופי חמישה. כאן כל אחד שמרוויח 2% מבסוט. זה נובע ממבנה עסקי ומאסטרטגיה לא נכונים של הרשתות, כי לכל הרשתות יש קיום. אני לא מבין מדוע צריכים להוריד מחירים לרמה של הפסדים במאות פריטים ובמבצעים משוגעים".

* למה לדעתך זה קורה?

"אני לא מבין מדוע צריכים להתאבד בנושא המחירים עד כדי כך. אני לא מבין מדוע צריכים למכור מוצרים בשקל או ב-5 שקלים. מה ההיגיון? הרי כל אחד יודע כשהוא קונה את זה שזה בלוף, כמו הסקרים. גם האנשים שלי אמרו לי 'ביומיים הבאים יש סקר, בוא נוריד מחירים'. לא הסכמתי".

* רשתות אחרות עושות את זה?

"כן. אתם פרסמתם בעצמכם והראיתם שאחרי יומיים-שלושה העלו את המחירים במאות אחוזים. אני לא משחק את המשחק הזה, כי התפיסה שלי היא תפיסה של אמינות".

* מי אתה חושב גורר את השוק הזה למלחמת מחירים?

"לפי דעתי זה נובע מהעובדה שאין מעורבות של בעלים, ומי שמוביל את השוק אלה המנכ"לים. אם בעלי המניות יהיו מעורבים כמו שאני מעורב כדי לקבוע דרך, הדרך הזאת תיכון ותשלוט. אם מפקירים את השוק לחסדי הניהול הישיר, הכמותי, העיקר למכור ובכל מחיר, אז התוצאה היא שאתה מוכר קצת יותר ומרוויח הרבה פחות.

"בסיכומו של דבר, יש קהל שקונה ויש רשתות שמוכרות. זה לא משתנה, והדיון כולו זה השיפטינג. לאן זה זז. אם הגדרת התפקיד של רשת קמעונאית היא שהציבור ייהנה, אז שיכריזו עליה כעל פילנתרופית. אם התפיסה שלהם היא תפיסה עסקית, להרוויח, להביא את התמורה המקסימלית לבעלי המניות, כמו שאני מכיר הגדרה של ארגונים עסקיים - אז הם חוטאים להגדרה הזאת".

* רמי לוי הוא בעל מניות. הוא הבעלים של החברה.

"רמי לוי הלך על קונספט של דיסקאונט בהגדרה. אני מכבד את זה".

* אבל רמי לוי הוא זה שאולי זרע את הזרעים הראשונים למלחמת מחירים מאוד קשה, כשהוא מכר עוף בשקל והתחיל לחלק פריטים בחינם.

"העוף בשקל זה גימיק פרסומי. כנראה גימיק מוצלח. עובדה שהביצועים שלו טובים. אבל אני מדבר על הרשתות הגדולות בשוק, שיש להן מאות חנויות. המלחמה היא מלחמה של נתח שוק".

* אתה מתכוון למלחמה בין שופרסל לרבוע כחול?

"נניח. אלה הגדולים. לפי דעתי בעלי מניות צריכים לצפות מההנהלות שלהן לקבל את התמורה המקסימלית להשקעה".

* היית מציע לנוחי דנקנר להתוות דרך בשופרסל?

"אני לא נותן עצות לאף אחד. לפי דעתי צריכה להיות מעורבות של בעלי המניות בהגדרת היעדים של הארגון שהם מחזיקים את מניותיו. זה תפקידם וחובתם של הדירקטורים שהם נציגים של בעלי המניות, לקבוע מדיניות".

* איך טיב טעם שורדת את מלחמת המחירים הזאת?

"טיב טעם לא נמצאת בנישה הזאת, ולפי דעתי, תפיסת האמינות והאיכות בסוף תנצח. נכון שזה משחק לטווח ארוך, אבל יש לי זמן".

הראיון המלא - במגזין "פירמה"