דירוג ההון סיכון של "גלובס": כרמל היא האיכותית ביותר

"גלובס" מדרג זו השנה השלישית את הקרנות האיכותיות והשותפים המוערכים - הדירוג היחיד בישראל שקובע את איכות הקרן מצד היחס ליזמים ומנהלי החברות, ולא מצד ההשקעה והחזרת תשואה על הכסף

זו השנה השלישית בה מבצע "גלובס" את סקר הקרנות האיכותיות והשותפים המוערכים לפי דירוג היזמים, הדירוג היחיד בישראל שקובע את איכות הקרן מצד היחס ליזמים ומנהלי החברות, ולא מצד ההשקעה והחזרת תשואה על הכסף.

בדירוג הקרנות לשנת 2010, בולטת ההערכה בייחוד לקרן אחת. במקום הראשון השנה נמצאת, כמו בשנה שעברה, כרמל ונצ'רס, ולאחריה מדורגות במקומות השני והשלישי הקרנות ג'נסיס וסקויה.

בדירוג השותפים בקרנות, השותף המוערך ביותר על-ידי היזמים ומנהלי הסטארט-אפים בישראל 2010 הוא אבי זאבי מקרן כרמל, ולאחריו, עם אותו מספר קולות, מדורגים ג'ונתן סאקס ואדי שלו מג'נסיס, ושלמה דוברת מכרמל.

"החיים יפים" אצל היזמים

הסקר בוחן גם את היחס של הקרנות ליזמים לפי פרמטרים של הוגנות הסכם ההשקעה, זמן ההחלטה על ההשקעה, הערך המוסף שהקרנות מספקות, יחסי האנוש וכן השפעת המשבר הכלכלי.

מהתוצאות שהתקבלו בסקר, עולה מסקנה אחת ברורה: ליזמים הישראלים לא רע כל-כך. "החיים יפים", הוסיף אחד מהם בתחתית השאלון, ובאופן מוזר הוא כנראה נגע באופן שבו מרגישים חלק ניכר מהמשתתפים בסקר.

הפעם היה קשה למצוא הוכחה לימים הקשים שעברו בשנה האחרונה על היזמים המקומיים ברדיפה אחרי מימון להמשך הפעילות. במילים אחרות, השפעת המשבר הכלכלי לא באה לידי ביטוי בתשובות שקיבלנו השנה.

ההסבר לאופטימיות היחסית, עולה אולי משני הפרמטרים שמתייחסים ספציפית למשבר, לפיהם, הכתבת המדיניות של הקרנות השתפרה לעומת אשתקד.

בנוסף, לגבי השאלה אודות השפעת המצב הכלכלי לרעה על התנהלות הקרן, התוצאה הייתה טובה משמעותית לעומת השנה שעברה.

גם ברוב שאר הפרמטרים נראה שהציונים השתפרו: בזמן שנדרש לקבל את החלטת ההשקעה, ביחסי האנוש, בערך המוסף שמביאות הקרנות מעבר לכסף ובתגובה על בקשת עזרה.

יחס פחות הוגן

עם זאת, לא בכל הפרמטרים הקרנות סיפקו תוצאות טובות מאלו של 2009. בקטגוריית ההסכם ההוגן, היה הציון הממוצע של היזמים 7.1, פחות מציון של 7.4, שהתקבל בסקר 2009.

למרות שהגינות היא מונח די ברור, נראה שההשפעה עליה היא הרבה יותר סובייקטיבית, לפחות במרחב של יחסי הון סיכון-יזמים. מבדיקת השפעת הפרמטרים על הגינות ההסכם, עולה כי קיימת השפעה משמעותית (כ-60%) רק לשני פרמטרים: זמן החלטה סביר והשפעת המצב הכלכלי. פרמטרים אחרים כמעט שלא באים לידי ביטוי בדרך שבה רואים היזמים את רמת ההגינות של ההסכם.

מאבק הישרדות

קרנות ההון סיכון הישראליות נמצאות בימים אלו בקרב ההישרדות של חייהן. העבודה של מנהלי הקרנות מול היזמים ומנהלי החברות, היא קריטית להישרדותן. הדבר היחיד שיציל אותן מלהפוך לנחלת העבר בכלכלה הישראלית, זה ביצועים טובים יותר.

קשה לגייס הון לקרנות הון סיכון בישראל בפרט ובעולם בכלל. רק מנהלי הקרנות שמצליחים להגיע לתשואות, יצליחו לגייס קרנות המשך. ביצועים טובים של הקרנות תלויים, בין היתר ביזמים, באיכות החברות שהם מקימים ובאקזיט שהם יצליחו, או לא יצליחו, לייצר.

עובדת היות שנה זו כה דרמטית מבחינתן, עשויה להסביר במידה רבה את הציונים הטובים שמעניקים להן יזמי הסטארט-אפים. גורלה של כל חברה חשוב לקרן.

בהתאם, יותר מתמיד מנהלי הקרנות המועטות שעוד נותרו בשוק הישראלי, צריכים להשקיע ולסייע ליזמים ולמנהלי החברות, כדי להקים ולטפח חברות טכנולוגיה איכותיות, שיצליחו להתחרות בשוק הבינלאומי, לעורר עניין ולהגיע במקרה הטוב להנפקה, או לפחות להימכר בסכום נאה.

לפי נתוני חברת המחקר IVC, כרמל וג'נסיס הן בין הקרנות הפעילות ביותר בתשעיית ההון סיכון המקומית ב-2009. לכרמל היו 5 השקעות בשנה שחלפה שחברות שלא נמנו קודם עם הפורטפוליו שלה ולג'נסיס היו 4 השקעות מסוג זה.

המשבר הכלכלי אולי לא הורגש כל-כך ביום יום בקשר שבין היזמים לקרנות, אבל היה מהותי יחסית בבחירת הקרן המוערכת. מתברר כי בשתי הקרנות הבולטות, כרמל וג'נסיס, התקבלו ציונים גבוהים יחסית לאי ההשפעה של המשבר על ההתנהלות.

כמו-כן, נראה שלפרמטר של משך הזמן שנדרש מצד הקרן להחליט על ההשקעה, הייתה השפעה בולטת. כ-80% מהיזמים שבחרו בשלושת הקרנות המובילות חושבים שזמן מתן התשובה שקיבלו מהקרנות הללו, היה טוב.

קטנות וטובות

קרנות ההון סיכון שזכו למקומות הראשונים בסקר, הן אולי הנבחרות מהבחינה המספרית-סטטיסטית, אבל בהחלט לא מקבלות בלעדיות על האיכות.

מספר קרנות קטנות יותר, למשל כאלו שמתרכזות במגזרים ספציפיים, אוזכרו גם הן על-ידי היזמחים, אלא שבגלל גודלן המצומצם יחסית, הן בלטו פחות.

כך למשל, הקרנות ויטה-לייף ו-IHCV, שמנהלות 180 ו-200 מיליון דולר, בהתאמה, ומתרכזות בתחום הביומד, קיבלו אזכור בולט יחסית מקרב היזמים בתחום. התחום, שקיבל לערך 20% מהתגובות מהיזמים, אחראי להשקעות של 22% מהפעילות של הקרנות בישראל.

מתודולוגיה - כך נערך הסקר

הסקר של "גלובס", שנערך זו השנה השלישית, ביקש לדרג את קרן ההון סיכון האיכותית בישראל ואת השותף הטוב ביותר. הדירוג נעשה באמצעות שקלול תשובותיהם של יזמים ומנכ"לים של חברות סטארט-אפ שגייסו כסף מקרנות ההון סיכון הישראליות בשנה וחצי האחרונות.

הסקר ביקש לבדוק מספר פרמטרים מרכזיים בפעילות קרנות ההון סיכון מול היזמים. במסגרת זו גם אפשרנו ליזמים לדרג לא רק את קרנות ההון סיכון הישראליות אלא גם את הזרות, בתנאי שיש להן קרן ייעודית להשקעה בישראל.

השאלות שהוצגו ליזמים, התבססו על האלמנטים שקרנות ההון סיכון הישראליות בדרך-כלל מייחסות לעצמן, כמו יכולת לסייע ליזמים בגיבוש החברה, תמיכה פרו-אקטיבית בהגעה אל השוק ואל הלקוחות, הגינות ורצון לבניית שותפות.

היזמים התבקשו לדרג את קרן ההון סיכון הטובה ביותר ואת השותף הטוב ביותר בשאלות פתוחות. לאחר-מכן, הם נשאלו על רמת ההגינות שהקרן הפגינה בהתקשרות, על מהירות התגובה בבקשת סיוע על-ידי היזם, על יחסי האנוש ועל היחס הכללי אל היזם והחברה.

"כיזמים לשעבר, אנחנו מנהלים דיאלוג בגובה העיניים, לטוב ולרע"

אבי זאבי מסכם את הבחירה הכפולה, בו ובקרן כרמל, ואומר: "זה עסק של אנשים. לכן חשוב להיות אנושיים גם כשמחליטים החלטות קשות. אנחנו לא חפים מטעויות, אבל משתדלים ללמוד מטעויות שכבר עשינו"

מבחינת תוצאות הדירוג, אין ספק שזו השנה של הקרן כרמל ונצ'רס. היזמים ומנהלי חברות הסטארט-אפ בחרו בה כקרן האיכותית ביותר בישראל ובנוסף שני מייסדיה, אבי זאבי ושלמה דוברת, דורגו מבין המשקיעים המוערכים - זאבי ראשון ודוברת, שדורג בסקר לפני שנתיים במקום זה, נמצא הפעם במקום השני, יחד עם שני שותפים מקרן ג'נסיס.

8 אקזיטים, 3 מהם מרשימים

הבחירה, יש לומר, אינה מאוד מפתיעה. כרמל נחשבת לאחת מהקרנות המובילות בשוק המקומי. הקרן הוקמה בשנת 2000 על-ידי קבוצת יזמים, בהם שלמה דוברת ואבי זאבי. השניים היו גם ממקימי טכנטומטיקס ועוש"פ, שנרכשה בשנת 1999 בידי סאנגארד תמורת 223 מיליון דולר.

מאוחר יותר הצטרפו לקרן גם השותפים רינה שאינסקי, אורי בנדורי, רונן ניר ואיציק אבידור. כיום כרמל מנהלת 607.5 מיליון דולר בשלוש קרנות ובפורטפוליו שלה נמצאות 31 חברות.

ברזומה של הקרן ישנם 8 אקזיטים, שלושה מהם בשנה החולפת, כשרק אחד מהם ראוי לציון: מכירת קופרגייט לסיגמה דיזיין תמורת 177 מיליון דולר. בעבר כרמל נהנתה מאקזיטים נאים נוספים, כמו מכירת אקטימייז לנייס תמורת 282 מיליון דולר ומכירת פולו-אפ לניאוסטאר בעבור 139 מיליון דולר.

כרמל משקיעה בחברות בכל השלבים, כאשר תחומי הפעילות הבולטים שלה הם תוכנה, תקשורת, אינטרנט, מוליכים למחצה וחברות שפונות לשוק ה-Consumer Electronic.

"הכי חשוב: לא להפריע ליזם"

בעקבות הזכייה אמר היום זאבי שבכרמל מאוד גאים ומוחמאים מבחירת היזמים. לדבריו, "אנחנו משקיעים את כל מה שיש לנו ביזמים, והאמת היא שאנחנו תלויים בהם יותר משהם תלויים בנו, לחברות יש מספר משקיעים, שיכולים לממן ולתמוך לאורך השנים. עבורנו, ההצלחה של החברות מכריעה. ההצלחה שלהם, מאפשרת לנו להמשיך ולגייס קרנות המשך".

כרמל מתנהלת באופן ששואף להיות ידידותי ליזמים ומנהלי החברות. לדברי זאבי, הסיבה לכך בין היתר היא שדוברת והוא זוכרים את הימים שלהם כיזמים: "אנחנו מבינים מה עובר עליהם ולכן מקפידים לסייע בכל מה שניתן והכי חשוב - לא להפריע".

שועל ותיק בתעשייה, משקיע מעורב

זאבי הוא אחד מהשועלים הוותיקים בתעשיית ההון סיכון המקומית, בהתחלה כיזם ובעל תפקידים בכירים בחברות טכנולוגיה ומאז שנת 2000 כשותף בכרמל.

בהתאם לתדמית של כרמל, גם זאבי מוכר בתעשייה המקומית כאיש חרוץ שדורש מהיזמים של החברות בהן כרמל השקיעה לא פחות ממה שהוא דורש מעצמו. הוא נחשב משקיע מעורב בחברות שהוא אחראי עליהן וגם בחברות ששותפים אחרים בכרמל אחראים עליהן.

לדבריו, "היזמים הם הקהל שאנחנו מכוונים אליו. אנחנו משקיעים מאמצים וזה נכון לגבי כל הצוות בכרמל, שמכוון לתת ערך מוסף ולהיות זמין ליזמים מתי שהם זקוקים לנו".

* מה אתה חושב שגרם ליזמים להצביע עבורכם?

"הוכחנו בעשור האחרון שאנחנו משקיעים שיודעים לעזור בגיוסי הון, בחשיבה אסטרטגית, בהגעה ללקוחות ולשווקים בראייה כוללת ובעיקר אנחנו זמינים עבורם 24 שעות ביום. כל האנשים בקרן עובדים כצוות ומעורבים בכל החברות".

* איך זה בא לידי ביטוי?

"אנחנו מנסים להבין מה עובר עליהם, להיות איתם כשיש להם בעיות עם לקוחות, שווקים או כסף. בזמנים הקשים אנחנו משתדלים להיות שם ולעזור להם לבנות חברות גדולות, או לפחות לא להפריע להם להתקדם קדימה. הרקע האופרטיבי עוזר לנו להזדהות אתם, בכל הקשיים, בוודאי בזמנים הטובים".

* איך אתם רואים את התפקיד שלכם?

"אין לנו אג'נדה שונה משל היזמים. אנחנו תלויים בהם והם בנו. לכן פתיחות ושקיפות חשובים מאוד. כיזמים לשעבר, אנחנו מנהלים דיאלוג בגובה העיניים, לטוב ולרע.

"זה עסק של אנשים. לכן חשוב להיות אנושיים גם כשלוקחים החלטות קשות. אנחנו לא חפים מטעויות, אבל משתדלים ללמוד מטעויות שכבר עשינו".

כרמל דורגה כקרן האיכותית בשנה שעברה, אבל אתה, באופן אישי, נבחרת כאיש ההון סיכון הנבחר של השנה. מה זה עושה לך?

"כמובן שזה מחמיא. אני תמיד משתדל להזדהות עם הבעיות שעומדות בפני היזמים ומנהלי החברות, מנסה לדבר איתם בגובה העיניים, לא להסתיר מהם שום דבר, לטובה או לרעה.

"והכי חשוב, אני אוהב את העבודה שלי וקם בבוקר עם התלהבות כל יום מחדש. אני נהנה לעבוד עם היזמים, ואני חושב שזה משפיע על התוצאה, בנוסף, ואני לא אומר את זה סתם, בכרמל אנחנו צוות, 30 איש שותפים ועובדים אחרים, שאני נהנה לעבוד איתם וכל אחד מהם תורם את חלקו".