מה אכפת לי אם יגיע תיקון?

"שיא כל הזמנים" בבורסה שלנו, לא צריך לשנות את מדיניות השקעת כספכם בשוק ההון

טל זהר עבדה הוא מנכ"ל FXCM ישראל, נציגות בית ההשקעות הבין לאומי למט"ח, סחורות ומדדי מניות

לאור העליות החדות בשווקים בחודשים האחרונים והשיא של כל הזמנים שנשבר לא מזמן, אני שומע יותר ויותר את השאלה: האם לצאת? לקחת שורט? אם אני עדיין בחוץ, זה הזמן להכנס? האם אנו צפויים לירידות בחודשים הקרובים?

קוראים יקרים, בעבור רובכם התשובה לשאלה הזו היא מאוד פשוטה, ותקבלו אותה כאן ועכשיו. אבל לפני-כן סיפור קצר.

בשבוע שעבר פגשתי חבר שלמד את התשובה לשאלה הזו בדרך הקשה. הבחור, מוכשר בתחומו, למד באוניברסיטאות הטובות בעולם, עבד בחברות הנכונות שכולנו היינו שמחים לעבוד בהן והתקדם יפה. מעט לפני פרוץ המשבר גברה בו התחושה המוכרת לכולנו, "אני מרוויח המון כסף בשביל הבעלים, למה אני לא הבעלים?"

בתחילת המשבר פרש מתפקידו הבכיר והנוח והקים מיזם, שאילולא המשבר העתיד לבוא אפשר שהיה מצליח. אחרי שנתיים של מאבק, הוא החליט לחזור לעולם השכירים.

"הבנתי דבר חשוב מאוד, היציבות שווה לי הרבה כסף", אמר לי החבר בעצב מפוכח על חלומו הנגוז. "היום אני מוכן להרוויח פחות, הוודאות וסביבת העבודה חשובה יותר" הוא מודה בכנות, "התפתתי בתקופת גאות ושכחתי שכשכיר אני מוגן בתקופות של שפל".

הדילמה הזו בין הטווח הקצר לטווח הארוך מלווה את כולנו בשלבים שונים בחיינו. עכשיו היא עולה לאור המצב בבורסה.

התשובה, כפי שהבטחתי, היא פשוטה לרובנו. אם אין לכם כוונה לקרוא דוחות כספיים, ללמוד אנליזות מאקרו כלכליות וללמוד את המגמות ברחבי העולם והסיבות להן, השאלה הזו לא מעניינת אתכם. אם העניין שלכם בשוק מתרכז בקריאת מאמרים שאני ושכמוני כותבים, ואתם עובדים במקצועות שונים שאינם שוק ההון - אתם בחברה טובה, וזה בדיוק מה שאתם צריכים להמשיך לעשות.

אם אופק ההשקעה שלכם הוא של חמש שנים או יותר הפסיקו לבזבז את זמנכם בשאלות מיותרות והתרכזו בעבודה, משפחה ואיכות חיים. פשוט אל תעשו כלום בתיק ההשקעות שלכם. השארו עם מדדי המניות שלכם, באותה חשיפה שבחרתם. אם יש לכם כסף פנוי ואתם רוצים להכנס, קנו ללא חשש.

לראיה, מי שקנה את מדד ת"א 25 לפני 5 שנים ולא עשה כלום במהלך המשבר נהנה מיותר מ- 92% תשואה. אפילו מי שהשקיע חמש שנים בדיוק לפני נקודת השפל ההיסטורית של מרץ 2008, מצב קיצון של 70 שנה, הרוויח יותר מ-22%, יותר מ-4% לשנה בממוצע, והרבה מעל הריבית שתקבלו בבנק.

לכן אם אופק ההשקעה שלכם ארוך, אני ממליץ לכם להשקיע את זמנכם היקר בקידום הקריירה שלכם ואיכות חייכם. אתם יכולים לישון בשקט, את תיק ההשקעות שלכם הכותרות ממש לא מטרידות.

  • לקשר במייל Tzohar@fxcm.co.il
  • אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם