בקשה לתביעה נגזרת בסך מיליארד דולר נגד תע"א ואלביט

בעלי מניות בחברת הלוויינים אימאג'סט טוענים כי הם השקיעו כ-100 מיליון דולר בחברה, אך "במקום לפעול לטובת אימאג'סט ולטובתם כבעלי מניות - התחרו תע"א ואלביט באימג'סט, רימו והונו אותם והשתמשו בנכסיה"

בקשה לאשר תביעה נגזרת בסך כמיליארד דולר הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז נגד תע"א והחברות אלביט ואל-אופ ונגד בכירים בעבר ובהווה בחברות, לרבות מנכ"ל אלביט, יוסי אקרמן; בעל השליטה, מיכאל פדרמן; ומשה קרת, מנכ"ל תע"א לשעבר. את התביעה הגישו בעלי מניות בחברת הלוויינים אימאג'סט, הנשלטת בידי החברות.

באמצעות עוה"ד יוסף תמיר ומיכאל שיין ממשרד מיכאל שיין, תמיר ושות', טוענים התובעים, בהם חיים יפרח, לשעבר קצין מודיעין ראשי, כי הם השקיעו כ-100 מיליון דולר באימאג'סט, אך "במקום לפעול לטובת אימאג'סט ולטובתם כבעלי מניות, התחרו תע"א ואלביט באימג'סט, רימו והונו אותם והשתמשו בנכסיה, כדי לפתח לעצמן מערכות יחסים עסקיות עצמאיות ולחתום על חוזים נוגדים עם לקוחות שונים".

מירמה וכוחנות

בבקשה מצויין כי ב-1994 הקימה תע"א מיזם, אליו הצטרפה אלביט, במטרה למסחר את הטכנולוגיה הצבאית של לווייני הריגול (תוכנית "אופק"). בשל הקושי להשיג מימון, נוסדה אימאג'סט כדי לגייס הון פרטי. בתמורה להון שהזרימו המשקיעים, התחייבו תע"א ואלביט כי אימאג'סט תשמש ככלי הבלעדי למסחור הטכנולוגיה הצבאית הקיימת.

בנוסף, נטען כי תע"א ואלביט התחייבו לא להתחרות באימאג'סט. אלא שלטענת התובעים, בתחילת 2000 השתלטו הנתבעים על דירקטוריון אימאג'סט ועל עסקיה ו"לקחו לעצמם את כל ההזדמנויות העסקיות, במקום לנתבן לאימאג'יסט'.

עוד נטען כי "תע"א הובילה את אימאג'סט באופן מניפולטיבי לחתימת הסכם כובל של כ-400 מיליון דולר בנוגע לייצור לוויינים, ולאחר מכן ניצלה את מעמדה כדי לרושש את ההון של החברה ולהשפיע על יכולתה למכור ממוצריה".

התובעים טוענים כי מיזם ייצור הלוויינים הופקע מהם בכוחנות, במירמה ותוך ניצול כוחן לרעה של התע"א ואלביט, עד שנותר בידיהן בלבד. הם מבקשים גם מבית המשפט כי ימנע מתע"א ואלביט להמשיך ולמסחר את לוויין הרדאר "טקסאר" של תע"א, שלא על-ידי אימאג'סט.