פרשת השוחד העיקרית בה חשוד צבי בר: מגדל "סביוני טאוור" ברמת-גן

(עדכון) - המשטרה ממליצה להעמיד לדין את ראש עיריית רמת-גן צבי בר בגין קבלת שוחד מיזמים תמורת קידום מיזמי נדל"ן ■ פרשיות שחיתות הנדל"ן מתפשטות: מעתלית דרך רמת-גן ועד ירושלים

המשטרה ממליצה להעמיד לדין את ראש עיריית רמת-גן, צבי בר, באשמת לקיחת שוחד והלבנת הון. על-פי החשדות, בר לקח שוחד מיזמים ובעלי עניין בעיר רמת-גן, ובתמורה קידם את ענייניהם בפרויקטים נדל"ניים בעיר.

על-פי הממצאים שאליהם הגיעה המשטרה בתום חקירת יאח"ה שנמשכה שנתיים וחצי, נמצאה תשתית ראייתית נגד בר בעבירות של לקיחת שוחד, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון ועבירות מס הכנסה.

מהמשטרה נמסר כי במהלך החקירה נחקרו מעורבים רבים, ובנוסף נאספו ראיות בארץ ובחו"ל.

חקירת יאח"ה לותה על-ידי צוות של פרקליטים מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. התיק הועבר כעת פורמלית לפרקליטות, לצורך קבלת החלטה אם להעמיד לדין את בר.

בחודש דצמבר 2008 הפכה החקירה נגד בר מסמויה לגלויה, והוא זומן לחקירה באזהרה במשרדי יאח"ה. במקביל נערך חיפוש במשרדי העירייה ובמקומות נוספים, והוחרמו מסמכים וראיות.

גורמים המעורבים בפרשה העריכו כי מדובר בהסתעפות של חקירה שהחלה עוד ב-2003, אז הוגשה תלונה נגד בר בטענה כי פעל להעסיק יועצים ומתכננים עירוניים בעלויות נמוכות, וקיבל כסף מקבלני בניין שעמם היטיב כביכול במהלך כהונתו.

שוחד במגדל "סביוני טאוור"

פרשת השוחד העיקרית שבה חשוד בר עוסקת במגדל "סביוני טאוור" בשכונת התמרים ברמת-גן, שגובהו 35 קומות. את הפרויקט ביצעו אפריקה ישראל וחברת ב.ס.ט.

המגדל נבנה על קרקע שהיתה שייכת בחלקה לעירייה, ואולם תמורת מסירת הקרקע לחברה היזמית קיבלה העירייה תמורה הנמוכה בעשרות אחוזים מהשווי הריאלי של הקרקע - הובטחה לה במקור קומת הקרקע בפרויקט, שבה היתה אמורה לקום ספרייה עירונית, בשטח 1,000 מ"ר, ובסופו של דבר היא קיבלה מספר קטעים קטנים בבניין, שבהם הוקם ארכיב עירוני.

שמאי מקרקעין שנשכרו על-ידי העירייה פוטרו לאחר שהתברר כי הם אינם מתכוונים למסור חוות-דעת הנוחות לעירייה. על-פי החשדות, תמורת השוחד שקיבל בר זכו היזמים להטבות בנייה והגדלת אחוזי הבנייה באופן שממצב התחלתי שבו התב"ע איפשרה בניית 44 דירות על 8 קומות, בסופו של דבר איפשרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, שבר עמד בראשה, והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, שבר הופיע בפניה, לבנות 156 דירות על פני 35 קומות. במסגרת החברה היזמית, שבה היו שותפים שני היזמים שפנו בראשונה למכרז על הקרקע המקורית, שהיתה בבעלות קופת-חולים כללית, שותפה גם חברה מפנמה שלה החזקה של כ-10% ובעליה אינם ידועים.

בסופו של דבר, אחרי מתן האישורים הסטטוטוריים ובניית המגדל, התגלע סכסוך בין היזמים שעל-פי החשדות העבירו כספי שוחד לצבי בר ולבכירים בעירייה, ואחד מהם פנה למשטרה וביקש לשמש עד מדינה ולשתף את המשטרה בכל הפרטים. אז גם החלה החקירה הסמויה של יאח"ה, שהפכה לגלויה בדצמבר 2008 עם זימונו של בר לחקירה באזהרה.

את התלונה הראשונה במשטרה נגד בר הגיש ח"כ כרמל שאמה, ששימש כיו"ר ועדת הביקורת וחבר מועצת עיריית רמת-גן לפני בחירתו לכנסת ב-2009.

דובר אפריקה ישראל מסר כי "חברת אפריקה ישראל רכשה את הזכויות במקרקעין רק לאחר קבלת אישור התב"ע".

שכר-טרחה פיקטיבי

חלק מכספי השוחד שולמו על-פי החשד באמצעות תשלום שכר-טרחה פיקטיבי, בגובה מופרז ביותר, לעורך דין תושב רמת-גן המקורב לבר. חלק מהכספים שולמו במזומן, בשקיות שהועברו לידיו של בר, וחלק באמצעות חשבונות בנק שנפתחו באמצעותו של בנקאי איטלקי שהיה מקורב ליזמים, שפתח עבור חלק מהחשודים חשבונות בנק בשווייץ, אף בלא צורך לנוכחותם הפיזית בבנקים שבהם נפתחו החשבונות.

היזמים קיבלו הקלות רבות, גם בתחום היטל ההשבחה - ובמקום סך של יותר מ-5 מיליון דולר שהיו אמורים לשלם, בסופו של דבר נקבע להם היטל בגובה חצי מיליון דולר, שגם עליו הגישו ערעור, והוא הופחת עוד יותר.

מלשכת ראש העיר נמסר בתגובה: "אין לכך משמעות. ידיו של ראש העיר צבי בר נקיות".

המשטרה: פרשיות שחיתות נוספות ייחשפו בקרוב

עיריית רמת-גן הודיעה בעבר כי "ראש העיר מעולם לא קיבל ולא נתן שוחד או טובת הנאה לאף יזם ואף אחד, גם לא בסכום של 100 שקל. ראש העיר משוכנע בניקיון כפיו, ויש לו אמון מלא ברשויות החוק. כל הפרויקטים שבוצעו בעיר הינם לקידום העיר ותושביה בלבד. הם בוצעו על-פי כל האישורים כדת וכדין, כולל אלה הנחקרים עתה".

אם תחליט הפרקליטות על העמדתו לדין של בר, לא תהיה זו הפעם הראשונה שמוגש נגדו כתב אישום. בעבר הועמד בר לדין באשמת הפרת אמונים, לאחר שהסכים להעסיק דרך תאגידים של העירייה חברי מועצה שהצטרפו לקואליציה שלו. בר טען כי לא ידע שמדובר במעשה בלתי חוקי - והורשע בעסקת טיעון בעבירה שאין עמה קלון, כך שהתאפשר לו להמשיך ולכהן כראש העיר.

בתוך כך, בגלי צה"ל דווח היום (ה') כי המשטרה טוענת כי בקרוב יפורסמו פרשיות שחיתות נוספות בשוק הנדל"ן, המגיעות עד לצמרת השלטון ואשר קשורות לפרשת הולילנד.

נזכיר כי לאחרונה פורסמו פרשיות שחיתות מסועפות כדוגמת הולילנד, חירייה, צוק מנרה וכן פרשיית השוחד הנדל"נית הטרייה מאתמול, בה חשוד מנכ"ל קבוצת אריסון השקעות דני דנקנר.