24 מועמדים יתמודדו על 5 מקומות בדירקטוריון לאומי; טרי בחוץ

על-פי הנחיית בג"ץ, מנוע לאומי מלפרסם את שמות המועמדים או לזמן את האסיפה הכללית

24 מועמדים יתמודדו על חמישה מקומות בדירקטוריון בנק לאומי . משה טרי, לשעבר יו"ר רשות ניירות ערך ועד לאחרונה מועמד מוביל ליו"ר לאומי, לא נמצא ביניהם. אתמול (ד') היה המועד האחרון להגשת מועמדות.

האסיפה הכללית, שבה ייבחרו חמישה דירקטורים חדשים, אמורה להתקיים ב-2 ביוני. ההערכה המקובלת היא כי מתוך הדירקטורים החדשים ייבחר היו"ר החדש של לאומי, שיחליף את איתן רף, הפורש מתפקידו. עם זאת, ייתכן כי הדירקטוריון יחליט לבחור אחד מחבריו הקיימים לתפקיד היו"ר ולא חבר חדש.

19 אנשים הגישו מועמדותם במסלול ה"פרטי", המאפשר למחזיקי מניות, לפי סעיף 87 בתקנון לאומי, הגשה עצמית של מועמדות לדירקטוריון. בין המתמודדים במסלול הפרטי נמצאים איזי תפוחי, לשעבר יו"ר בזק ויו"ר אפריקה ישראל, שלמה נס, לשעבר יו"ר חברת חשמל ואיילון, עמוס ספיר, לשעבר יו"ר מעלות ורוברט צנטלר (66), בעבר סגן המפקח על הבנקים.

ועדת המניות, בראשות עו"ד מרגלית נוף, הגישה 5 מועמדים נוספים: דוד ברודט, לשעבר מנכ"ל האוצר, אהוד שפירא, יו"ר הפניקס, יהודה דרורי, בעבר המפקח על הביטוח, ויואב נרדי, לשעבר משנה למנכ"ל בנק ירושלים. נוף מציעה להאריך את כהונתו של משה דברת, שסיים קדנציה אחת כדירקטור. ההערכות הן כי ברודט הוא המועמד המוביל ליו"ר לאומי ומועמדותו מקובלת הן על בנק ישראל והן על מנכ"לית לאומי גליה מאור.

על-פי הנחיית בג"ץ, מנוע לאומי מלפרסם את שמות המועמדים או לזמן את האסיפה הכללית. בג"ץ ידון בקרוב בעתירת התנועה לאיכות השלטון לחשוף את הקריטריונים לבחירת המועמדים של ועדת נוף, שיקולי הוועדה ורשימת המועמדים בהם דנה. המדינה מתנגדת לחשיפת הנתונים בטיעון של צנעת הפרט.

דירקטוריון לאומי אמור להתכנס ביום א' הקרוב כדי לאשר את זימון האסיפה. אם בג"ץ לא יקבל החלטה בעתירה עד יום ה', 29 באפריל, ייאלץ לאומי לדחות את האסיפה, שכן הבנק מחויב לזמן את האסיפה 35 יום לפחות לפני מועדה. אם תידחה האסיפה מעבר ל-13 ביוני, תאבד המדינה חלק מזכויות ההצבעה שברשותה. כיום למדינה 11.46% ממניות לאומי, אך יש בידה ייפוי כוח להצביע בשם העובדים, המחזיקים 2.74% מהמניות. כך שבפועל בידי המדינה זכות הצבעה של 14.2% לצורך מינוי דירקטורים לבנק. ייפוי הכוח יפוג ב-13 ביוני.