פרקליטיו של מאיר רבין: הוא נשאל בחקירה אם שיחד את הרב עובדיה, ליברמן ודני נווה

לטענת עוה"ד אלי כהן וגיורא זילברשטיין, המשטרה הטיחה שאלות אלה ברבין במטרה להשאירו במעצר ולהביא לשבירתו ולשיתוף-פעולה מצדו, שיפליל את המעורבים האחרים בפרשת הולילנד ■ יוסף, ליברמן ונווה מכחישים

‎‎סניגוריו של מאיר רבין, העצור זה 3 שבועות במסגרת חקירת פרשת הולילנד, אמרו היום (ב') כי הוא נשאל בחקירת המשטרה אם העביר מיליון דולר לשורה של גורמים פוליטיים בכירים, ובראשם מנהיג ש"ס הרב עובדיה יוסף, שר החוץ אביגדור ליברמן, וכן השרים לשעבר ח"כ רוחמה אברהם-בלילא ודני נווה.

לטענת עוה"ד אלי כהן וגיורא זילברשטיין, המשטרה הטיחה שאלות אלה ברבין במהלך הימים האחרונים, במטרה להשאירו במעצר ולהביא לשבירתו ולשיתוף-פעולה מצדו, שיפליל את המעורבים האחרים בפרשה. רבין חשוד כי שימש כמנוע וכמתווך העיקרי בהעברות כספי השוחד מיזמי הנדל"ן לאישי הציבור.

"רבין נשאר במעצר בזמן שכל הטייקונים משתחררים מעצר, ולו מאריכים את המעצר בכל פעם", אמר עו"ד זילברשטיין ל"גלובס". "למעשה הוא היחיד שנשאר במעצר, ופתאום זורקים לו בחקירה את הפצצה הזו. זה אומר שהם מחפשים דרך להאריך לו את המעצר שוב, כדי לשבור את רוחו. המשטרה מנסה לשבור את רבין בדרכים מדרכים שונות".

לדברי זילברשטיין, רבין סיפר לו כי בחקירה החוקרים מעלים בפניו פעם אחר פעם תזות חדשות, "כדי לשבור את רוח וללבות את האש". בין היתר ציין זילברשטיין כי לעובדה שרבין עצור בבית המעצר אבו-כביר, שהוא בית המעצר עם התנאים הגרועים ביותר בארץ, יש קשר לרצון המשטרה לשבור את רוחו ולגרום לו לשתף עימה פעולה.

זילברשטיין מסר כי רבין שיתף פעולה עם החוקרים בימים הראשונים, לפני שהפסיק להשיב על שאלותיהם בחקירה, ואולם הוא לא נתן להם גירסה מפלילה אלא טען כי הוא איננו מעורב בפרשיות שעליהן נשאל - בין היתר מדובר בפרשת הולילנד ובפרשת תעשיות המלח.

"דימיון פרוע"

דוברים מטעמם של הרב יוסף, השר ליברמן והשרים לשעבר אברהם-בלילא ונווה הכחישו בתוקף את טענות המשטרה, ואמרו כי מעולם לא קיבלו כספים כלשהם.

נווה, שהתפטר מהכנסת בפברואר 2007 והצטרף לעסקיו של נוחי דנקנר, מסר כי "חבל שמופרחים לאוויר העולם באופן סתמי שמות כמו שלי, שברור שרק דימיון פרוע יכול להזכירם בפרשה".

רוחמה אברהם מסרה בתגובה: "מדובר בדברי הבל בלע ולשון הרע שאינני מתכוונת לעבור עליהם על סדר היום. מעולם לא הכרתי ופגשתי את האיש המדובר. בכוונתי להורות לעורך דיני לבחון את הקשקוש הזה ולהגיש קובלנה פלילית בגין הוצאת דיבה כנגד כל מי שיטען טענה מופרכת והזויה שכזו".

המשטרה מסרה כי אין בכוונתה להתייחס לדברים שפורסמו, מלבד העובדה כי "האנשים ובעלי התפקידים, שהוזכרו על-ידי עורכי הדין, פורסמו על דעתו ועל אחריותו בלבד, ולא הופיעו בהודעות דובר המשטרה או בדיוני הארכות המעצר בבית המשפט".

המשטרה ביקשה כי דברי עורכי הדין לא ייחוסו למשטרה, לחוקריה או מי מטעמה.

‏‎‎תהודה תקשורתית

‏‎‎את צעדו של עו"ד גיורא זילברשטיין, שהתראיין הבוקר בכלי תקשורת שונים וחשף את השאלות שנשאל רבין לדבריו בחקירתו במשטרה, ניתן להסביר בכמה דרכים.

מצד אחד, עירוב שמם של גורמים פוליטיים בכירים כרב יוסף והשר ליברמן מביא לתהודה תקשורתית גדולה, מעין "צעקה" שאותה ביקש לצעוק בשם רבין; מצד שני, שרבוב שמותיהם של פוליטיקאים מביא מן הסתם להכחשות גורפות מצידם, ואולי בהמשך גם לביקורת ותרעומת מצד המערכת הפוליטית כלפי המשטרה - צעד שמגביל את משך הזמן שבו יכולה המשטרה להמשיך ולהתנהל במסגרת החקירה בלא להציג ראיות ממשיות.

‏יצויין כי כבר לפני שבועיים פירסם "גלובס" כי צילי נווה, רעייתו של השר לשעבר נווה וכיום מנכ"ל כלל פיננסים נאמנויות, הועסקה מספר שנים בחברת "מובייל סופטוור", שהיתה בבעלות משותפת של שמואל דכנר, אחד מאנשי המפתח בפרשת הולילנד. החברה עסקה בגיוס משקיעים לטובת חברות הזנק שפועלות בארץ ובחו"ל.

נווה אמרה אז ל"גלובס" כי היא ראתה את דכנר רק לעתים נדירות בחברה, וכי פעילותו בה היתה "עלומה". עוד היא טענה כי היא הגיעה לחברה בזכות סטיוארט באלן, איש עסקים יהודי מבריטניה, חתנו של דכנר, ששימש כמנכ"ל ומבעלי החברה. נווה, שהועסקה בחברה גם כשבעלה שימש כשר הבריאות, ציינה כי היא עסקה בעיקר בפרויקטים מעבר לים, אולם גם בפרויקט אבטחה שעניין את מערכת הביטחון בישראל. ‏‎‎‏