משרד הפנים הבין שתמ"א 38 לא מספיקה: מגבה בתוכניות מקומיות

ראש מינהל התכנון, אדריכל שמאי אסיף, מבקש מהוועדות המקומיות לאתר אזורים שבהם תמ"א 38 איננה אפקטיבית מספיק וליזום תוכניות מקומיות שמעניקות תוספת גדולה יותר של זכויות בנייה כתמריץ לחיזוק המבנים

משרד הפנים לא מסתפק יותר אך ורק בתמ"א 38 בכל הנוגע לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. למרות שבחודשים האחרונים אישרה הממשלה הקלות נוספות במסגרת תמ"א 38 ולמרות שנידונה כעת תוכנית של משרד הבינוי והשיכון לחיזוק יישום התוכנית, מורה היום משרד הפנים לוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה לקדם תוכניות מקומיות לחיזוק מבנים.

תמ"א 38 היא תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה. בקרב הציבור נהוג לחשוב שהסיבה ליישום המוגבל של תמ"א 38 נעוצה בהיעדר נכונות של קבלנים או יזמים להיכנס לפרויקטים מכוח התמ"א בגלל מיעוט תמריצים, אך הסיבה העיקרית לבעייתיות היא שמעט מאוד בקשות שמוגשות אכן זוכות להיתרי בנייה. מתוך כ-200 בקשות שהוגשו מאז שהתמ"א נכנסה לתוקף ב-2005 אושרו עד היום ברחבי הארץ רק 94 בקשות.

כדי לפתור את הבעייתיות מפרסם היום ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, אדריכל שמאי אסיף, הנחיות לוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה בנושא חיזוק מבנים. בהנחיות מבקש אסיף מהוועדות המקומיות לאתר אזורים שבהם התמ"א איננה אפקטיבית מספיק וליזום תוכניות מקומיות שמעניקות תוספת גדולה יותר של זכויות בנייה כתמריץ לחיזוק המבנים.

זאת תוך שהמשרד מודע לכך ש"היה ברור מלכתחילה כי תמ"א 38 לא תהווה תמריץ מספיק לכיסוי ההשקעה הכלכלית בחיזוק המבנים בכל מקום בארץ", כשידוע שיזמים רואים את הפריפריה כלא כלכלית בהשקעה בתמ"א 38.

בכדי לענות על הקושי הקיים בהתאמת בקשות מכוח תמ"א 38 לאופי הרחוב והבניין מציע אסיף כי התוכניות המקומיות יאפשרו התאמת היקף הזכויות לתנאים המקומיים וזאת על מנת לוודא שתוספת הזכויות לא תפגע במרקם הבנוי ובאיכות חיי התושבים בו, כולל התחשבות בתנאי תשתיות, מבני ציבור, תנועה וחנייה.

כן מבקש אסיף שכל ועדה מקומית תפעל לייעול הטיפול בבקשות לחיזוק מבנים. הנחיה זו כוללת מספר צעדים שכל הוועדות המקומיות לנקוט בכדי לייעל את הטיפול בבקשות להיתרי בנייה שכוללים חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. הנחיה זו כוללת גם מינוי רפרנט ייעודי שמתמחה בנושא, עריכת מעקב ודיווח אחר פעילות לחיזוק המבנים בתחום הוועדה המקומית וכן ביצוע פעולות הסברה להגברת מודעות הציבור לנושא ולחשיבותו.

כזכור, בראיון שפורסם ב"גלובס" בחודש שעבר אמר ד"ר אבי שפירא, יו"ר ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה, כי "מי שתמ"א 38 לא עוזרת לו, הרי שבידי הרשויות המקומיות האפשרות לבוא עם תוכניות בניין עיר שישפרו את יכולת האזרחים גם למגן את בתיהם וגם להגן על עצמם מפני רעידות אדמה ומפני טילים". כן הוא ציין כי "תמ"א 38 היא רק תנאי מינימום. היה ברור שהיא לא תעזור בהרבה מקומות בארץ, אבל איפה שאפשר להיעזר בה צריך להיעזר בה. במרכז הארץ חייבים לעשות כל מאמץ להסיר חסמים ולאשר חיזוק מבנים בעזרת התמ"א. לגבי מקומות שהתמ"א לא ישימה בהם (בשל ערכי קרקע נמוכים), צריך לזכור שישנו סעיף 23 בתמ"א שמאפשר לרשויות המקומיות לבוא עם תוכניות אלטרנטיביות ועם תמריצים טובים יותר ומקיפים יותר, כל עיר והתנאים המיוחדים לה".