פישר הותיר הריבית על 1.5%; מביע חשש מהאטה בהתאוששות העולמית

בנק ישראל מזהיר כי תום תוכניות התמרוץ הממשלתיות מהווה "איום על עוצמת ההתאוששות" ■ מביע דאגה גם ממשבר החובות באירופה ■ הבנק השמיט את הרמיזה לחשש מהזינוק במחירי הדירות

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר הותיר הערב (ב') את הריבית במשק לחודש מאי על כנה ברמה של 1.5%. למרות נתוני המאקרו החזקים שפורסמו לאחרונה, בבנק ישראל מביטים בתחזיות הצמיחה המתונות בעולם וחוששים כי הצמיחה במשק הישראלי עלולה להיות מושפעת לרעה אם תהיינה התפתחויות שליליות בחו"ל.

מהודעת הריבית המצורפת עולה, כי בבנק ישראל לא מודאגים מאיום אינפלציוני ומעריכים שהאינפלציה תחזור לתחום היעד (1-3%) כבר בחודש הבא. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 3.2% וציפיות האינפלציה לשנה הקרובה עומדות על 2.7%. לפיכך, בבנק ישראל מעוניינים להעלות את הריבית בחזרה לרמות "נורמאליות" בקצב הדרגתי.

בהודעת הריבית שצורפה להחלטה אותת בנק ישראל כי ישנו חשש להתאוששות הכלכלית העולמית ביום שאחרי תפוגתן של תוכניות התמרוץ הממשלתיות. הבנק אף מביע דאגה ממשבר החובות באירופה שמורגש כעת ביתר שאת ביוון.

"במדינות המפותחות הצמיחה מושפעת במידה רבה מהרחבה פיסקאלית ומוניטרית ניכרת", נכתב בהודעה. "היציאה מהמדיניות המרחיבה עלולה לאיים על עוצמת ההתאוששות. בנוסף, עדיין נותרו סיכונים משמעותיים - בעיקר משבר החוב העולמי, שהחריף על רקע משבר החוב ביוון".

בהודעת הריבית החודש מעניין לבדוק לא רק את מה שהודגש אלא כמובן את מה שהושמט - ההתייחסות למחירי הדירות. בחודש שעבר, כאשר בנק ישראל העלה את הריבית, הוא הדגיש כי צעד זה ננקט בין היתר בשל "העליות במחירי הנכסים" ורמז לעליות במחירי הדירות. החודש, הושמטה לחלוטין התייחסות זו מהודעת הריבית.

הזרים צדקו, המקומיים טעו

הדעות בשוק לפני החלטת הריבית היו חצויות: מחד, הגופים הזרים העריכו ברובם שפישר לא יעלה את הריבית, אולם המקומיים העריכו שתהיה העלאת ריבית. מוקדם יותר היום פורסםהמדד המשולב של בנק ישראל, המהווה אינדיקציה לצמיחת המשק, עלה ב-0.6% בחודש מארס - העלייה החדה ביותר מאז חודש דצמבר.

"העלייה במדד, בהמשך לעלייה בו בחודשים האחרונים, מצביעה על המשך ההתאוששות בפעילות הכלכלית של המשק", מסר בנק ישראל. "העלייה במדד התרחשה הודות לעלייה במדד הייצור התעשייתי, במדדי הייבוא והייצוא הסחורות ובייצוא השירותיים. עלייה זו מותנה על ידי ירידה של מדד הפדיון של המסחר והשירותיים".

המדד המשולב לחודש פברואר עודכן מעלה לעלייה של 0.3% במקום 0.2% בקריאה הקודמת.