בשל חשד לניגוד עניינים של השר שמחון: הוקפאה הרפורמה בענף הלול

"גלובס" חשף כי הרפורמה בענף הלול שמקדם שלום שמחון נעשתה בניגוד עניינים ■ במסגרת הרפורמה, ייבנו על שטחי יערות בגליל 80 לולים תעשייתיים ענקים ■ משרד החקלאות: "הרפורמה לא הוקפאה"

בעקבות חשיפת "גלובס" הוקפאו דיוני ועדת הכלכלה של הכנסת ברפורמה בענף הלול עד אמצע מאי. יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), הודיע כי הדיונים שנקבעו לחודש הקרוב יידחו עד הגשת דו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, החוקר אם שר החקלאות שלום שמחון פעל בניגוד עניינים. חקיקת הרפורמה, כנראה, לא תושלם עד סוף מושב הקיץ של הכנסת, ביולי.

כפי שנחשף ב"גלובס", לפי הרפורמה בענף הלול שמקדם שמחון ייבנו על שטחי יערות בגליל 80 לולים תעשייתיים ענקים והמדינה תשלם לבעלי הלולים סובסידיה בסך אלפי שקלים בחודש. מהתחקיר של משה ליכטמן עולה כי הרפורמה נעשתה תוך ניגוד עניינים של שמחון וכי תוצאותיה עשויות להיטיב עמו, עם שני אחיו ועם שלושה מבני דודיו. שווי ההטבה הצפוי לכל אחד מה"נהנים" נאמד בחצי מיליון שקל לבעל נחלה שלו מכסת ביצים בגליל העליון.

בבסיס הרפורמה עומדת תוכנית שלפיה מושבי הגליל יקבלו מענקים והטבות כספיות כדי שיוציאו את הלולים המשפחתיים מהמושבים. הלולים, לפי התוכנית, יועברו לכ-80 לולי ענק תעשייתיים בשטחי יער.

אם תיושם התוכנית יהיו לה שלוש תוצאות עיקריות: חברי המושבים יפנו קרקע יקרה יחסית לטובת הקמת צימרים; החקלאים במושבים ישכירו את מכסות הלולים שלהם ליצרנים גדולים ויקבלו מהמדינה רנטה, הסובסידיה עבור הביצים, בלי לעבוד; ושטחי היער בגליל העליון יצטמצמו משמעותית. היישוב הראשון שבו מתוכנן להתקיים הפיילוט הוא אבן מנחם, שבו גר שמחון. עלות הפיילוט 40 מיליון שקל. שמחון הוא "בן ממשיך" בנחלת המשפחה, שמחזיקה מכסת ביצים גדולה.

לפי חישובי משרד החקלאות, שווי המענק עשוי להגיע ל-100 אלף שקל לנחלה. הסובסידיה המובטחת לבעלי מכסות גידול ביצים מוערכת ב-30-50 אלף שקל לשנה לטווח של כעשר שנים. שחרור הקרקעות והמענקים לטובת בניית צימרים מוערך בעוד 200-300 אלף שקל.

על פי החוק, לשמחון היה אסור לעסוק ברפורמה כי יש לו עניין אישי בה וכי עם הנהנים ממנה נמנים בני משפחתו.

הבוקר נערכה במושב אביבים שבגבול הצפון הפגנה של חברי מושבים נגד הרפורמה, בטענה שתהפוך אותם לשותפים זעירים במיזמים גדולים של לולים תעשייתיים, בשליטת אנשי עסקים, שרק להם יהיה הון הדרוש להקמת לולים כאלה, ולמעשה המגדלים במושבים יהפכו למקבלי סובסידיה שאינם עובדים ושינושלו לבסוף מזכויותיהם.

תגובות

תגובת משרד החקלאות לעניין הרפורמה בלול: הרפורמה בענף הלול היא מחויבת המציאות ובראש וראשונה נועדה להגן על בריאות הציבור כמו גם על בריאות העופות, איכות הסביבה ופרנסת מגדלי העופות שרובם ככולם מתגורר בפריפריה.

לולי ההטלה בישראל הוקמו לפני עשרות שנים והם ישנים, נמוכים וצפופים ובעלי גגות אזבסט בדרך כלל ומרביתם הוקמו ומופעלים ללא רישיון עסק. כמו כן הם המוקמים בלב הישובים בצמוד לבתי המגורים ותנאי הסניטציה בהם אינם עומדים בדרישות וטרינריות אלמנטריות. מצב זה הוא קרקע פורייה להתפרצות מחלות ולהתפשטותן ללולים ולישובים סמוכים, לפגיעה בבריאות העופות ובמחלות מסוימות גם איום על בריאות הציבור (סלמונלה, שפעת העופות ועוד).

בנוסף לכך מתווה הרפורמה מאפשר ללולנים לקבל מענק בגובה 50% מההשקעה והמימון הנותר יינתן להם בתנאים נוחים במיוחד. בנוסף לכך יפעל שר החקלאות להאריך את תוקף חוק הגליל ב-7 שנים נוספות (עד 2017).

אין במתווה הרפורמה כל חיוב לבעלי הלול להצטרף אליה ולפנות את לוליהם ממרכזי המושבים אך הם ידרשו לעמוד בתקנות הרישוי המחמירות שיוטלו עליהם.

גורמים במשרד החקלאות אומרים כי החלטת אקוניס כלל לא תעכב את הרפורמה שכן אין קשר כלל בין התיקונים לחוק מועצת הלול לבין הרפורמה. הרפורמה אושרה על ידי הממשלה בגצ צמצם את צו המניעה הקודם שהוציא בשל עתירת אנונימוס, ולכן בהתאם לכך המשרד יוצא למכרז לביצוע תשתיות. במשרד החקלאות אמרו כי אקוניס פעל ממניעים שאינם ענייניים וכי הוא חשוף כל העת ללחצי לוביסטים, ובעלי עניין בענף הלול הקשורים גם בחברי מרכז הליכוד.

אופיר אקוניס מסר בתגובה כי ההחלטה על השהיית הדיונים עד לאחר הנחת דו"ח המבקר על שולחן הכנסת התקבלה לאחר התייעצות שקיים יו"ר ועדת הכלכלה עם מבקר המדינה. כל אמירה אחרת מופרכת.