אובמה ממשיך לחזר אחר המוסלמים: יוזם פסגה להידוק הקשר לעולם המוסלמי

המטרה: "להעמיק את המעורבות האמריקנית בקהילות עם רוב מוסלמי בעולם" ■ ארגונים מוסלמיים: ההצלחה תלויה בפתרון הבעיה הפלסטינית ובעיראק ■ אובמה משתדל גם מול ישראל

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יכריז היום (ב') על יוזמה חדשה לעידוד הקשרים העסקיים והחברתיים בין ארה"ב לעולם המוסלמי, אך אנליסטים מעריכים שהמכשולים בדרך לפתרון סוגיות כמו השלום במזרח התיכון, יעיב על היוזמה.

אובמה יארח פסגה נשיאותית בת יומיים ושבה ישתתפו 250 יזמים עסקיים שיגיעו מחמישים מדינות, שברובן אוכלוסייה מוסלמית גדולה. בכך ימלא אובמה את הבטחתו מהנאום שנשא בקהיר בחודש יוני 2009.

לדברי בן רודס, סגן היועץ לביטחון לאומי, אובמה ינאם בפני הפסגה בסוף יומה הראשון, וידגיש את מחויבותו "להעמקת המעורבות של ארה"ב בקהילות בעלות רוב מוסלמי ברחבי העולם". אובמה תכנן גם להכריז על השתתפות במימון ליוזמות משותפות, אך פקידי ממשל הבהירו שהממשל מבקש להציג את עצמו לא כמממן אלא כקטליזטור שמפגיש בין יזמים למשקיעים פוטנציאליים.

פוטנציאל ענק

בפתיחת הוועידה אמר גארי לוק, שר המסחר של ארה"ב: "יותר ממיליארד אנשים חיים כיום במדינות שרוב תושביהן מוסלמים, והם מהווים מאגר ענקי של פוטנציאל בלתי מנוצל לשירות הכלכלה הגלובלית, הן במונחים של ביקושים והן במונחים של סחורות ושירותים. אנשים אלה הם בעלי יכולות ליצור חידושים טכנולוגיים וחברתיים שיאיצו צמיחה כלכלית ופיתוח חברתי במדינותיהן, ולמעשה בעולם כולו".

לוק אמר, כי הוועידה תניב "התחייבויות קונקרטיות" של ארה"ב. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שמתוכנן לנאום בוועידה לפנות בוקר, לפי שעון ישראל, רואה בכנס לא אירוע "חד-פעמי, אלא "חלק מתהליך ליצירת מיקוד מתמשך ביזמות", אמר לוק. "זו ההתחלה, לא הסוף".

קבוצה מגוונת

הפסגה נתפסת כצעד חיובי שממשיך את המדיניות שהתווה אובמה בנאום קהיר, אך אנליסטים טוענים שבסופו של דבר יישפט אובמה על סמך טיפולו בסוגיות החשובות לעולם המוסלמי: תהליך השלום הישראלי-פלסטיני, תוכניתה הגרעינית של איראן והמלחמות בעיראק ובאפגניסטן.

בפסגה תשתתף קבוצה מגוונת של אנשים, בגילאים שבין 20 ל-79. "החל מהמשתתפים הקבועים בפורום הכלכלי בדאבוס, וכלה באנשים שבדרך כלל אינם מוזמנים לאירועים כאלה", אמר פקיד ממשל בכיר.

שרת החוץ, הילארי קלינטון, שרת החינוך, אנה דנקן, שר המסחר, גארי לוק, ופקידי ממשל בכירים אחרים ישתתפו בדיונים לצדם של נציגים בולטים מהמגזר הפרטי כמו ג'רי יאנג, מנכ"ל יאהו, מוחמד יונס, מייסד בנק גראמין ועארף נקווי, מנהל חברת הפרייבט אקוויטי הגדולה במזרח התיכון, אבראג' קפיטל.

"העדיפות מספר אחת במזרח התיכון ובצפון אפריקה צריכה להיות יצירה של מקומות עבודה חדשים", אמר דייויד חאמד, מנהל לשכת המסחר האמריקנית-ערבית. "מדובר באזור עם אבטלה גבוהה מאוד בקרב צעירים. כשלאנשים אין עבודה, קל מאוד להיגרר למעשים שלא ייעשו".

היום שאחרי

הצלחת הפסגה תהיה תלויה ביישום המעשי של הודעת הסיכום, טוען איהאב עבדו מ"יוזמת הצעירים במזרח התיכון" במכון ברוקינגס, המעורב ביזמות חברתית.

"איזו רשת תכונן הפסגה? אילו כספים יוקצו כתוצאה מהפסגה? אילו המלצות קונקרטיות לרפורמות משפטיות שיש לבצע במדינות מסוימות?" אומר עבדו.

לדברי חזמי ברמדה מארגון "עוצמת ערב", קיום הפסגה מטיל את האחריות על המשתתפים "לעשות יותר מאשר סתם לשבת ולצפות באירועים כמו נאום קהיר, ולהגיד: טוב, אז מה יעשה אובמה עכשיו?. זה צריך לעורר את הערבים להשתתף בגיבוש דרכים שבאמצעותן נוכל ליצור קהילה וחברה בנות קיימא ובריאות יותר".