מואב: "במשכורת מוצדקת של 300 אלף שקל - אין עושק הציבור"

היועץ הבכיר היוצא לשר האוצר בראיון לגלי צה"ל: "אף אחד לא צריך משכורת של 300 אלף שקל בחודש, אבל לפעמים כדי להחזיק אדם טוב צריך להציע לו שכר תחרותי"

"בניגוד לשמועות לא עבר ביני לבין שטייניץ שום חתול שחור, היחסים בינינו היו מצויינים. אמנם יש פיתוי בלהיות יותר מעורב בפוליטיקה ובעשייה, אבל אם אפרוש לתקופה ארוכה מהאקדמיה יהיה לי יותר קשה לחזור. השנה במשרד האוצר הספיקה לי" - כך אמר הבוקר (ג') לגלי צה"ל פרופ' עומר מואב, שמסיים את תפקידו בתום שנה כיועצו הכלכלי הבכיר של שר האוצר.

מואב התייחס בראיון לשאלה הבוערת של שכר הבכירים במשק: "הטענות כנגד פקידי האוצר לא הוגנות. להגיד שהשיקול שלהם נגד הצעת החוק הוא העובדה שחלקם מקבלים אחר-כך משרות שמנות בסקטור הפרטי, ולכן כל הפקידות באוצר מיישרת קו נגד זה לא נכונה. ודווקא יש הסכמה שחלק מהשכר במגזר הפרטי מופרך".

"אני חושב שהבעיה מאד קשה", המשיך מואב, וסייג באומרו ש"ההצעה של חברי הכנסת יחימוביץ' וכץ לא תטפל בבעיה". הבעיה האמיתית, לדבריו, היא "עושק הציבור. כאשר אנחנו מחזיקים במניות דרך קרנות הפנסיה וקבוצות ענין מושכות כסף דרך שכר ולא דרך דיבידנד - יש כאן עושק של הציבור". מואב אמר שיש להבדיל בין משכורות עתק "מוצדקות" לכאלה שאינן. לדבריו, "אם נותנים למישהו 300 אלף שקל בחודש וזה כן מוצדק - אין פה בעיה של עושק".

"כשאני אומר 'מוצדק'", ביקש להבהיר, "אני מתכוון לא מבחינה חברתית שאדם באמת צריך; אף אחד לא צריך 300 אלף שקל בחודש. אבל לפעמים כדי להחזיק בן אדם טוב שיש לו אלטרנטיבות בשוק, אתה צריך להציע לו שכר תחרותי".

"אני חושב שאין ספק שצריכה להיות רגולציה של המדינה על מה שקורה בשוק ההון, והרגולציה צריכה להיות חכמה ולא רק צודקת", סיכם מואב. "צריך להגדיל את כוח הציבור בקבלת ההחלטות, ויש כמה דרכים לעשות את זה".

כשנשאל על החששות מפני משבר נדל"ן השיב מואב: "אני חושש מדברים הרבה יותר עמוקים ממשברי נדל"ן או משכנתאות ומבועות בבורסה. בסה"כ כלכלת ישראל לא סוגרת את הפער ברמת החיים מול המערב, להיפך - הוא הולך וגדל. באירופה ובארה"ב חיים חד משמעית יותר טוב מאיתנו. הקבוצה מהמעמד הבינוני-גבוה נוטלת על עצמה חלק גדול מהכלכלה - ודווקא להם יש חלופות והם יורדים מהארץ".